Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Zoek je diversiteit in geluid bij een bas?

Ja, zoveel mogelijk opties graag
3
4%
Nee, één type geluid volstaat
17
21%
Een paar opties (2 tot 3) is genoeg
43
54%
Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers
2
3%
Graag zoveel mogelijk knopjes en switches, maar ik raak ze eigenlijk nooit aan
2
3%
Ik zoek het liefst diversiteit in de bassen zelf
10
13%
Ik heb eigenlijk niks met basgitaren...doe mij maar een midi banjo!
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door zomnius »

Ik heb net een andere bas bas zonder controls voorop de body. Alleen 4 mini screw potmeters in het achterklepje. Is wel heel vernieuwend en ff wennen.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door evertalbers »

Ik wissel in mijn bands vaak van instrument tegenwoordig (basgitaar, babybass, contrabas) maar bij de repetitie gebruik ik maar 1 instrument en gooi ik er tussendoor soms een demper op.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6144
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door LemmyNL »

Ik kan er niet mee omgaan. Heb m'n P wel iets aangepast toen ik switchte naar flats en zou dat opnieuw doen als ik er weer rounds op zet, maar dat is afhankelijk van de combinatie waarin ik speel. En dan één keer afstelllen en zo laten. Daarvoor was het gewoon 'alles open' en dat hou ik met m'n Rickenfaker ook aan.... meer knoppen, ik gebruik enkel het volume om 'm stil te krijgen 'between jobs', verder is het alles open, switch in het midden en gaan.
Met m'n VI heb ik meer opties, maar daar doe ik ook niet echt veel mee.

Sowieso ga ik niet tijdens een gig nog wisselen, die verschillen zijn te subtiel, het publiek hoort toch alleen maar 'bas' en zal het verder een worst wezen. Mij eigenlijk ook, dat ik genoeg hoor is belangrijk, subtiliteiten doen me weinig.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Hans58 »

Ik doe dat met mijn bandje The Poor dan weer wel. In de regel gaan de Rick en de Höfner mee. We spelen wat dingen waarbij de droge ploktoon van de Höfner gewoon veel beter past dan de Roundwound Rickronk: de swamp groove van Dr John's Iko Iko bijvoorbeeld, en ook Space Oddity is geweldig op de vioolbas. We zetten de setlijst zo in elkaar dat de Höfnernummers in elke set een blokje van 3 of 4 vormen zodat er maar 2 wisselmomentjes per set zijn en dat gaat prima.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door SpcMnk »

2 a 3 sounds is genoeg om een bas voor mij een werkpaard te maken. Voorkeur voor een pre-amp is er zeker, maar 2eq is vaak voldoende. De muziek die wij spelen gaat alle kanten op en ik wil als ik akkoorden speel wat bas eruit hebben. Bij rock stukken mag er wat meer laag en hoog in, bij 'liedjes' mag het wat neutraler, enzovoort.
En dan is het nog eens met effect pedalen dat de eq op een bas veel doet in hoe een effect klinkt en reageert. Dus ja, ik wil die controle dicht in de buurt hebben. De SR5 3eq blijf ik het lekkerste vinden. Die controle van mid vind ik toch erg handig.
met mijn Dimension doe ik minder met de EQ en meer met de pickup selector. Maar om dezelfde reden en met hetzelfde resultaat.
Ik neem nooit meer dan 1 bas mee. Een werkpaard moet het gewoon allemaal kunnen.

Het is voor een groot deel afhankelijk van wat voor muziek je maakt wat de wensen zijn. Toen ik blues rock speelde was dat heel anders dan nu.
zomnius schreef: 26 jun 2017, 01:00 Ik heb net een andere bas bas zonder controls voorop de body. Alleen 4 mini screw potmeters in het achterklepje. Is wel heel vernieuwend en ff wennen.
eentje van een Duitse bouwer?? foto's!!

Esthetisch vind ik de afwezigheid van knopje vaak het mooiste. Maar voor mij zou het niet echt praktisch zijn..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door RonC »

Ik heb veel mogelijkheden op mijn Wal's maar het Wal karakter blijft altijd heel duidelijk aanwezig en juist dat vind ik prettig.
Dat maakt deze bassen niet voor elk type muziek geschikt denk ik maar aangezien ik enkel eigen werk maak met mijn band (en het daar ook bij past)is dat geen probleem. Uiteindelijk gebruik maar een paar geluiden, dat is voldoende. Afhankelijk van het nummer kies ik een bas; de gefrette MK1, gefrette proIIe (voor een iets donkerder dan de MK1) of de fretless MK1.
Verder kleur ik mijn sound met effecten. (maar dat zijn er ook steeds minder). Ik hou het graag simpel.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door zomnius »

SpcMnk schreef: 26 jun 2017, 09:55 2 a 3 sounds is genoeg om een bas voor mij een werkpaard te maken. Voorkeur voor een pre-amp is er zeker, maar 2eq is vaak voldoende. De muziek die wij spelen gaat alle kanten op en ik wil als ik akkoorden speel wat bas eruit hebben. Bij rock stukken mag er wat meer laag en hoog in, bij 'liedjes' mag het wat neutraler, enzovoort.
En dan is het nog eens met effect pedalen dat de eq op een bas veel doet in hoe een effect klinkt en reageert. Dus ja, ik wil die controle dicht in de buurt hebben. De SR5 3eq blijf ik het lekkerste vinden. Die controle van mid vind ik toch erg handig.
met mijn Dimension doe ik minder met de EQ en meer met de pickup selector. Maar om dezelfde reden en met hetzelfde resultaat.
Ik neem nooit meer dan 1 bas mee. Een werkpaard moet het gewoon allemaal kunnen.

Het is voor een groot deel afhankelijk van wat voor muziek je maakt wat de wensen zijn. Toen ik blues rock speelde was dat heel anders dan nu.
zomnius schreef: 26 jun 2017, 01:00 Ik heb net een andere bas bas zonder controls voorop de body. Alleen 4 mini screw potmeters in het achterklepje. Is wel heel vernieuwend en ff wennen.
eentje van een Duitse bouwer?? foto's!!
Esthetisch vind ik de afwezigheid van knopje vaak het mooiste. Maar voor mij zou het niet echt praktisch zijn..

bij deze

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door SpcMnk »

:worship: Een Jupiter :worship:
Congrats met je nieuwe bas. Pure schoonheid!! (#stinkend jaloers :lol: )
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door zomnius »

Vanavond ophalen. Yes
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Gerko
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 sep 2015, 13:15

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Gerko »

Hoe minder knoppen hoe blijer ik ben, en dat geldt ook voor versterkers
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pellek »

Ik zoek wel geluidsdiversiteit maar ik moet vooral een bas hebben die inspireert. De G&L staat over het algemeen in 1 stand (welke dat precies ik niet eens) en daarvoor speelde ik lang op een P met flatwounds.
Gebruikersavatar
Barabass
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 jun 2011, 17:35

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Barabass »

Ik heb op dit moment een paar bassen van verschillende soorten en karakters, maar ik merk dat ik de laatste tijd alles op mijn Precision doe. Soms draai ik wat hoog eruit. Verder zit het in de manier van spelen. Dat ik nu het liefst op een P speel ligt ook aan het repertoire, daar zit op dit moment niks bij waar ik nou juist een jazzbas of zo zou wensen. Bij bassen die wel meer dan twee instelbare klankmogelijkheden heeft gebruik ik uiteindelijk meestal maar één 'setting'. Wil ik echt een ander geluid, dan pak ik een andere bas.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Muziekschuur »

Het maken van mijn 'Tractorbas' is een heel fijn ding. Ook als gitarist kocht ik (achterlijk dure) pickups naar mijn smaak. Toen dat er in zat met alle regelaars die ik kon vinden speelde ik er 20 jaar mee aan een stuk. Op dit moment is er denk ik een soldering los. Maar verder....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door zomnius »

Cool
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3051
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Van Tango »

Basvarken schreef: 23 jun 2017, 23:54 Zoveel mogelijk diversiteit heeft een groot voordeel; de kans dat jouw geluid ertussen zit is groter dan bij een one trick pony. Als je dat geluid eenmaal gevonden hebt zou je eigenlijk alle knoppen kunnen vastlijmen of afplakken. En als dan je smaak veranderd is -over een paar jaar- kun je het plakband weer even verwijderen en iets bijstellen ;-)
Dit inderdaad.
What difference does it make?
Plaats reactie