Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Zoek je diversiteit in geluid bij een bas?

Ja, zoveel mogelijk opties graag
3
4%
Nee, één type geluid volstaat
17
21%
Een paar opties (2 tot 3) is genoeg
43
54%
Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers
2
3%
Graag zoveel mogelijk knopjes en switches, maar ik raak ze eigenlijk nooit aan
2
3%
Ik zoek het liefst diversiteit in de bassen zelf
10
13%
Ik heb eigenlijk niks met basgitaren...doe mij maar een midi banjo!
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door didi »

De sound zit niet alleen in de electronica. Beperkt ben je dus sowieso. Teveel opties op een instrument geeft mij sterk te denken of het ding van zichzelf wel karakter genoeg heeft. Ik raak dan al snel de weg kwijt in gedraai aan knopjes. Om diezelfde reden hou ik ook niet van multieffectpedalen. Ik ben een simpele ziel.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8241
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Mach1 »

Ik kan me momenteel geen beter geluid wensen dus hoef geen diversiteit. Word ik alleen maar onrustig van. Zo min mogelijk knoppen als het basisgeluid goed is heeft mijn voorkeur. Bass of treble aanpassen aan de omgeving en ik ben klaar. Verder ben ik enorm fan van het organische en ronkende geluid van het enkele element van de P.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6070
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door ritz »

Past dit in het topic?

Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
Tommy B
Berichten: 99
Lid geworden op: 21 jan 2014, 20:40

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Tommy B »

Dat is ook nog een optie, 17 bassen met elk één knop, in plaats van één bas met 17 knopjes.. :facepalm:
MM Stingray Special / Sandberg TM2 / Epiphone Jack Casady / Guyatone EB-9 Sharp 5
Darkglass Microtubes 900v2 + Vanderkley 212MNT
Tommy Gazer
Echte skills kun je niet kopen...een heuule moooie basgitaar wel.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8241
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Mach1 »

ritz schreef: 27 jun 2017, 14:54 Past dit in het topic?

Super leuk filmpje, hier mag meer van gepost worden!

Vond alleen dat de eq erg veel laag en hoog geeft waardoor je het mid mist wat ik juist belangrijk vind in de sound. De amp laat zo helemaal zijn karakter niet horen en de 65P klinkt niet mooi.
Mijn favoriet: de 1953 P en daarna de 1960 J. Verder vond ik er wel wat geinige bassen tussen zitten (EB-0) maar niks wat gas oplevert.
Ze hadden het direct moeten opnemen met een mic, dan de mengtafel in en de toonregeling vd Ampeg in het midden. Nu krijg je zo'n typisch live-geluid waarbij je het laag voelt en het dreunt maar je niet de basgitaar hoort.

Enfin...my 2 cents.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door deevit »

Maar, een bas met veel knoppen betekent toch helemaal niet dat je per se veel sounds hebt? Ik heb het liefst bassen met twee elementen en een 3band EQ. Die EQ gebruik ik om het geluid te tweaken in een mix, daar verandert de sound in de basis niet van.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Je gebruikt de eq om het geluid te tweaken in een mix, maar daar verandert de sound in de basis niet van?

Kun je me misschien even het verschil tussen sound en geluid uitleggen?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door deevit »

Haha ik snap de verwarring. :)
Door mijn EQ te gebruiken heb ik niet plotseling een andere sound, ik blijf hetzelfde karakter horen zeg maar.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door wombatboter »

deevit schreef: 27 jun 2017, 17:53 Maar, een bas met veel knoppen betekent toch helemaal niet dat je per se veel sounds hebt? Ik heb het liefst bassen met twee elementen en een 3band EQ. Die EQ gebruik ik om het geluid te tweaken in een mix, daar verandert de sound in de basis niet van.
Misschien snap ik het : ik kan bvb aan de actieve electronica van mijn Jaydee klooien en het geluid verandert maar toch blijft het het geluid van mijn Jaydee. Als dat op iets slaat...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Tuurlijk, decay, attack, boventonenspectrum (mits je niet al het hoog wegdraait), etc blijven hetzelfde. Maar met eq verander je wel het geluid natuurlijk.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door SpcMnk »

Ah, ik noem dat het karakter van de bas. Die blijft altijd hetzelfde, met de eq en element keuze veranderd het geluid/sound.. semantiek.. het blijft leuk
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Thunder »

Ik heb graag een toonknop op mijn passieve bassen die als ik hem dicht draai het geluid dik en donker maakt maar wel strak houdt. Vooral op een P. Ik heb één bas met een pre-amp (Stingray) maar die klinkt van zichzelf al zo dik dat ik nooit aan de knoppen zit.

Voor de rest is één element voor mij eigenlijk wel genoeg. Op een bas met twee elementen zoals een Jazz zoek ik de stand op die ik het beste vind klinken en laat het dan zo staan in live situaties. Spelen met verschillende instellingen doe ik enkel thuis voor de gein.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door MacDaion »

Bas met één volumeknop en toch een erg ruime en natuurlijke toonregeling. Nou ja, je kunt dat ding om het elementblok los te zetten ook een knop noemen, natuurlijk. Dat en het variëren van de plaats waar je de snaren aanslaat en de manier waarop je dat doet: bakken geluidsdiversiteit.

Afbeelding
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door deevit »

wombatboter schreef: 27 jun 2017, 19:14
deevit schreef: 27 jun 2017, 17:53 Maar, een bas met veel knoppen betekent toch helemaal niet dat je per se veel sounds hebt? Ik heb het liefst bassen met twee elementen en een 3band EQ. Die EQ gebruik ik om het geluid te tweaken in een mix, daar verandert de sound in de basis niet van.
Misschien snap ik het : ik kan bvb aan de actieve electronica van mijn Jaydee klooien en het geluid verandert maar toch blijft het het geluid van mijn Jaydee. Als dat op iets slaat...
Exact dat! :) Mijn bassen blijven als mijn bassen klinken, met elk een karakteristieke smoel. Wat een ander op zijn versterker doet, doe ik zoveel mogelijk op de bas zelf.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door basloze fret »

ritz schreef: 27 jun 2017, 14:54 Past dit in het topic?

Zeker, leuk filmpje.

Mijn favoriet was meteen de eerste bas, de '65 P. De Stingray en Longhorn vind ik door de mand vallen in dat filmpje. De Stingray mist body en karakter, eigenlijk iets wat je normaal wel bij een Stingray hebt, dus ik vind het vreemd.
Wel speelt natuurlijk mee dat ieder bas een andere set snaren heeft en anders is afgesteld etc. dat denk ik tenminste. Plus bij de bassen met twee pickups hoor je maar 1 soort sound (beide pickups open denk ik). Maar bij de meeste bassen komt hun karakter wel goed te voorschijn.
Plaats reactie