Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Zoek je diversiteit in geluid bij een bas?

Ja, zoveel mogelijk opties graag
3
4%
Nee, één type geluid volstaat
17
21%
Een paar opties (2 tot 3) is genoeg
43
54%
Niet eens een volumeknop, geluid (en dynamiek) zit immers in de vingers
2
3%
Graag zoveel mogelijk knopjes en switches, maar ik raak ze eigenlijk nooit aan
2
3%
Ik zoek het liefst diversiteit in de bassen zelf
10
13%
Ik heb eigenlijk niks met basgitaren...doe mij maar een midi banjo!
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Ik lees veel over werkpaarden, go-to bassen, bassen met een karakter, stille winnaars...wat zoek jij qua geluid in een bas?
Laatst gewijzigd door Pedullist op 24 jun 2017, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door badastronaut »

Bassen met veel knopjes spreken mij niet zo aan, maar ik hou wel van een bas die meerdere geluidsopties heeft. Ik heb een tijdje een Rössel 'the purist' bas gehad. Dat is een basje zonder knopjes, inderdaad niet eens een volume knop. Die bassen zijn gemaakt met het idee dat je al de verschillende klanken met je vingers kan maken en met waar je speelt; boven het element, bij de nek etc. Op zichzelf een leuk idee maar ik was er niet ondersteboven van. Ik heb nu 2 bassen in huis die een 'drie standen' switch hebben en dat bevalt me erg goed. Wat ik zoek in een bas is de mogelijkheid om in het ene nummer te kunnen 'knorren' als een jazz bass en in het volgende nummer een laag en warme ondergrond neer te kunnen leggen zonder dat ik aan de knopjes van de versterker hoef te gaan zitten draaien of een pedaaltje moet in trappen. De laatste tijd heb ik veel live gespeeld op mijn Fender Starcaster en ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben van de verschillende geluiden die zo'n bas heeft. Om die reden ben ik zelf ook meer een fan van een jazz bas dan van een precision. Ik hou wel van wat veelzijdiger (maar wel met mate)..
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Basvarken »

Zoveel mogelijk diversiteit heeft een groot voordeel; de kans dat jouw geluid ertussen zit is groter dan bij een one trick pony. Als je dat geluid eenmaal gevonden hebt zou je eigenlijk alle knoppen kunnen vastlijmen of afplakken. En als dan je smaak veranderd is -over een paar jaar- kun je het plakband weer even verwijderen en iets bijstellen ;-)

De Gibson Les Paul is een mooi voorbeeld van een zeer veelzijdige bas met ontelbaar veel verschillende instellingen. Mijn favoriete geluid is één van die instellingen. Ik ben blij dat die ertussen zit.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door A-lex »

ik zoek de bass die werkt in de Muzikale context. niet te zwaar is , vlot speelt en er niet lelijk uitziet.
een werkpaard is dan ook de bass waar je overal wel mee wegraakt, bij mij is dat een Japanese fender jazz special.
ik denk dat mensen bassen met veel knoppen zijn beginnen haten door de goedkopere bassen met veel knoppen die niet noodzakelijk beter klinken dan een passieve bass. in diezelfde prijsklasse
ook is er weldegelijk een impedantieverhaal waardoor passieve bassen soms beter communiceren met sommige pedalen.
een goeie pre-amp mag gerust wat opties hebben.
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Asat77 »

De bas moet na één toon aangeslagen te hebben al geweldig mooi klinken, lekker in de hand liggen en heerlijk spelen. Of de bas dan veelzijdig is of niet maakt mij niets uit. Ik heb dan liever een andere bas erbij met een ander karakter / geluid dan 1 bas die alles kan. Die bestaat voor mij niet.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door berth »

De variëteit die ik zoek is makkelijker te vinden door meerdere basgitaren te gebruiken (8snaar/4snaar/5snaar, fretless/fretted, flatwounds/roundwounds, Old skool pickups/hotwound pickups/humbuckers, ....)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door deevit »

Ik heb een rode, een die wat donkerder is maar ook met rood, een donkerbruine en een lichtbruine.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Klinkt de rode hardvochtig? De wat donkerder rode onvermurwbaar? En de donkerbruine gemelijk? De lichtbruine seduisant?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door basloze fret »

Beter 1 goed geluid dan 5 matige.
Verder vind ik een jazzbas de meest veelzijdige bas die er is en hij heeft niet veel knoppen. Eigenlijk zit er alles in: Jaco knor, P achtig geluid, goede slap sound met beide pickups open etc. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Van de andere kant is het natuurlijk niet echt een originele sound omdat iedereen het al gebruikt.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door deevit »

Pedullist schreef: 24 jun 2017, 09:30 Klinkt de rode hardvochtig? De wat donkerder rode onvermurwbaar? En de donkerbruine gemelijk? De lichtbruine seduisant?
Nee
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Waarom niet?
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Erelid »

Ik kan van mijn Stingray en Fender Elite-P (de nieuwe) niet afblijven maar mijn beste bas is toch een jazzbass, een passieve Sandberg MarlowDK. Prachtig qua klank en bespeelbaarheid en de knoppen zijn Volume-balans-tone. Ik vind dat dat veel beter werkt dan VVT. En hij is rood.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door rich13 »

Ik ben niet zo heel erg bezig met zoiets als een "geluid". Het klinkt voor mij al snel mooi, en in een band gaat de nuance toch verloren, zei hij kort door de bocht. Ik doe het dus met twee bassen, een lekkere mellow passieve soort van jazzbas, en een wat agressievere Musicman. Mijn vingers doen een hoop, ik zit ook eigenlijk nooit aan de knoppen.

Oh, en ze zijn rood en bruin.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Pedullist »

Zelf draai ik alleen de pickupblend heen en weer, en de hoog of laag toonregeling zo'n 10% bij of af. Het lijkt niks, maar ik mis het wel op passieve bassen. Raak ook altijd gefrustreerd over de slechte blend op passieve bassen, maar dat is een andere discussie. Uiteindelijk zijn 2 tot 3 geluiden op een bas wel waar je op uitkomt, denk ik.

Verder zoek ik het in het type bas. Misschien is het idee achter zo'n geavanceerde Maruszczyk of Alembic bas ook niet dat je als enkele gebruiker alle geluiden tot je beschikking hebt, maar dat je als bouwer een bas biedt die voor iedereen geschikt zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Zoek je geluidsdiversiteit in een bas?

Bericht door Rodi »

Ik mis een optie. Zoveel mogelijk opties hoeft van mij niet, maar wat mogelijkheden vind ik wel fijn. Dus bijvoorbeeld de elementen kunnen schakelen en een toonpot is voor mij het minimum. Dat is mijn voorkeur bij jazz en precision bas. Bij een bas met humbuckers of soapbars wil ik het liefst zoveel mogelijk kunnen regelen.
Plaats reactie