oude contrabas kopen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Markiemark
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2017, 18:47

oude contrabas kopen

Bericht door Markiemark »

Goede avond Bassisten, mijn naam is Mark en ik heb een vraag. Ik bas al mijn hele leven en de laatste tijd ook op een geleende contrabas, helemaal te gek en ik wil er zelf een kopen. Ik hou van oud en op marktplaats staat er een in Schiedam uit 1880!! zegt de verkoper.
Hij heeft volgens hem wel enkele cracks!? Nu ben ik zelf zeer handig en ervaren met hout en doe ook al mijn hele leven alles aan mijn bassen en gitaren zelf dus ik durf het wel aan om een en ander zelf te repareren. maar mijn vraag is in hoeverre zijn scheuren te repareren, altijd? bijvoorbeeld ook een scheur in het voorblad van onder tot boven, gewoon lijmen en klaar? of kan dat alleen bij bijvoorbeeld gedeeltelijke scheuren? ik ben altijd nogal een optimist wat betreft het opknappen van oude meuk, haha, maar wil geen miskoop doen. Iemand tips of advies?

Thx , Markiemark

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en- ... e=lr&pos=1
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: oude contrabas kopen

Bericht door Basvarken »

Een contrabas is geen keukenkastje wat je even in elkaar lijmt. Zeker een scheur van boven tot onder in het bovenblad is een zeer hachelijke zaak. Voor een ervaren vioolbouwer misschien te doen, maar voor een minder onderlegde sterveling absoluut onbegonnen werk.

Tenzij... je alleen maar een hondenhok nodig hebt om versterkt gooi-en-smijt-rockabilly op te spelen. Dan kun je hem gewoon volpurren. Piezo d'r op en gaan. 😜
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: oude contrabas kopen

Bericht door basloze fret »

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande post. Ik zou er als hobbyist niet aan beginnen en het aan vakmensen overlaten. Ik zou die link even doorsturen naar een contrabas bouwer en hem een schatting van de kosten laten maken. Als dat al mogelijk is. Kan zomaar in de honderden euro's lopen bij een contrabas. De datering zou ik ook met een korreltje zout nemen. Het is bijna niet te zeggen uit welk jaar een contrabas precies komt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: oude contrabas kopen

Bericht door Muziekschuur »

Ik zou vertrouwen op m'n instinct. En gaan kijken. je klinkt als iemand die de kosten en baten kan overzien.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: oude contrabas kopen

Bericht door Muziekschuur »

https://www.thomann.de/nl/thomann_kontr ... XsQAvD_BwE

Thomann heeft prachtige contra bassen te koop. Onder de 1000 euro hebben ze van alles.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: oude contrabas kopen

Bericht door Muziekschuur »

De meeste zijn 3/4e. Deze is een 4/4e.

https://www.thomann.de/nl/thomann_1bw_b ... eu_4_4.htm

Afbeelding

1200 eurotjes.... (De 3/4e zijn er vanaf 600 eurotjes (toch wat handiger verkassen dan zo'n full size kleerkast).
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 21 jul 2017, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: oude contrabas kopen

Bericht door Muziekschuur »

Dit soort wilde modelletjes hebben ze ook. Heul gaaf (3/4e).
Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: oude contrabas kopen

Bericht door basloze fret »

Ik zou bij die Thomann dingen nog wel een set nieuwe snaren en een afstelbeurt bij een goede bouwer erbij rekenen....Dus nog pakweg 300 euro erbij.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: oude contrabas kopen

Bericht door Jimb »

Ik zou zeggen ga een keer langs bij Rikkers in Groningen, kan een stukje rijden zijn, ik ben er heen gegaan vanuit Eindhoven), maar dan weet je ook zeker dat je een top instrument koopt dat goed afgesteld is.

Er staat ook een mooie christopher bas te koop hier op het forum.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie