Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door 4snaarinstrument »

Ik heb een voorkeur voor oude bassen. De resonanties van een deel van de oude planken zijn echt super en niet te bereiken met nieuw hout. Althans, dat is mijn perceptie. Ik heb ook een parts oude bas. Een 1966 precision met nieuwe hals. Die ouden elzen body reageert zo super snel dat hij elke hals die ik erop heb gehad ook mooi laat klinken. De jazz pickups van mijn 66 jazz vind ik echt het allerbeste klinken. Ik denk dus dat het hout en elementen een verschil kunnen maken.
Fender
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Sanders »

Body, hals & pickup maken voor mij een bas tot een bas. Aangezien bepaalde jaartallen bepaalde specificaties hadden voor die aspecten, die vaak alleen maar in die periode voorkwamen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door SpcMnk »

:stupid:
Mbt hals, body en pickups.... en pre-amp..

Ik heb dan weer de voorkeur voor nieuwe bassen. Een old-timer is leuk voor 2 ritjes per jaar. Maar voor dagelijks gebruik wil ik iets waar alle kennis en inzichten van de laatste eeuw in verwerkt is. :jaaaaa:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
SaabandBass
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 jun 2013, 21:43

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door SaabandBass »

SpcMnk schreef: 07 aug 2017, 21:00 :stupid:
Mbt hals, body en pickups.... en pre-amp..

Ik heb dan weer de voorkeur voor nieuwe bassen. Een old-timer is leuk voor 2 ritjes per jaar. Maar voor dagelijks gebruik wil ik iets waar alle kennis en inzichten van de laatste eeuw in verwerkt is. :jaaaaa:
Dat vind ik mooi geschreven en ik moet beamen het eens te zijn zeker wat het eerste deel betreft
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door 4snaarinstrument »

Mijn oude basjes zijn zeker ok voor dagelijks gebruik.
Fender
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door phoerd »

Persoonlijk wil ik mijn bassen volledig orgineel hebben. Ik zie het een beetje zo dat de bouwer de bas bedoeld heeft zoals ie gebouwd is en als ik dat niet wil dat ik dan die bas niet had moeten kopen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

phoerd schreef: 07 aug 2017, 23:46 Persoonlijk wil ik mijn bassen volledig orgineel hebben. Ik zie het een beetje zo dat de bouwer de bas bedoeld heeft zoals ie gebouwd is en als ik dat niet wil dat ik dan die bas niet had moeten kopen.
Helemaal mee eens.
Respect voor het instrument
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Strabel schreef: 07 aug 2017, 23:54 Helemaal mee eens.
Respect voor het instrument
Ben ik het persoonlijk niet mee eens. Het is en blijft een (gebruiks)voorwerp. Als iemand iets wilt aanpassen moet hij dat helemaal zelf weten. Het is zijn bas op het moment, en als hij het wil aanpassen, moet hij het zelf weten. Mocht de verkoopwaarde dalen, is dat zijn probleem.
In de amp en effectenwereld wordt er lustig op los gemod, waardoor de waarde er vaker door stijgt.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap best dat veel mensen 100% origineel willen, maar dat is het probleem van de verkoper en niet de koper.

Ik wordt trouwens ook een beetje moe van alle marktplaatsadvertenties van 'vintage' spullen (niet alleen op muziekgebied). Negen van de tien keer is het-volgens mijn mening-gewoon 'ouwe meuk', maar probeert men door het toevoegen van het 'vintage labeltje' er de hoofdprijs voor te krijgen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Ik heb mijn 2010 jazzbas ook aangepast. balance inplaats van 2xvol ,serieel/parllel switch(push/pull potm).
Tuurlijk mag de koper aanpassen maar als je een vintage instrument koopt (zeg jaren 60) , in goede staat.(dus ook prijzig)
waarom aanpassen? koop dan gelijk iets wat bij je past.
Er zijn genoeg liefhebbers die het orgineel wel waarderen en er blijft steeds minder orgineel over,jammer.
Vintage is inderdaad een marketing woord geworden,maar kenners zullen altijd het orgineel op juiste waarde weten te schatten.
Ook gebruiksvoorwerpen kunnen emotionele of abstrakte waarde krijgen.




0
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Nog even een opmerking over het woord "vintage".
Dit betekent niet alleen oud,maar ook in originele staat.
Iets wat alleen oud is kan natuurlijk " bagger" zijn.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Retro is ook zo'n synoniem voor ouwe meuk op marktplaats.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Ken »

Wat ik belangrijk vind is de kwaliteit van de onderdelen. Ik heb mijn 58 AVRI P zelf gebouwd (nouja samengesteld) met een USA body van Fender, een hals van Musicraft en onderdelen van Fender en Hipshot. Dat betaalt zich terug in stabiliteit en geluid. Vintage of niet, origineel of niet, boeit me niet zo. Van deze bas geniet ik elke dag. Dat is eigenlijk vooral wat telt.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5555
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Herman »

Ik heb dat met mijn TeleJazz: body en hals van Warmoth, Model J pickups, reverse tuners en een vintage brug en Labella flats. Voor mij DE bas!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Dit topic ging dacht ik over vintage bas gitaren aanpassen,veranderen niet over zelf bassen bouwen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Hagen »

Strabel schreef: 08 aug 2017, 15:19 Dit topic ging dacht ik over vintage bas gitaren aanpassen,veranderen niet over zelf bassen bouwen.
Het samenstellen van de bas uit zelkgekozen onderdelen maakt voor Monkey en Ken de Bas.
Dat is volgens mij de vraag en titel van dit draadje.
Je zou de titel kunnen wijzigen naar: 'Wat maakt een bas vintage?' Of een bredere invulling accepteren.
Plaats reactie