Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Angelo schreef: 20 aug 2017, 11:41
Strabel schreef: 19 aug 2017, 22:05 Trek het zo breed als je wilt, ik lees lekker mee vanaf mijn vakantieadres 😉
Hey Angelo.
Misschien heb jij wel een brede scheiding op je hoofd,kunnen we het daar over hebben,niet dan? LOL.
Misschien ben jij wel minder leuk dan je denkt ...
[/quote]

Voor iemand die zelf dit topic aanmaakt ,heb je weinig zinvols te melden.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Pedullist: "Omdat ik van verschillende geluiden en 'speelgevoel' hou."
You make my point.
Wat maakt de bas is het gevoel wat je er op dat moment met "die" bas hebt
Is voor mij niet in 1 bas te vangen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Nou, ik weet niet welk punt. Ik redde het toch zeker 15 jaar prima met 2 bassen. Tot ik meer ging verdienen en ik verzamelen leuk begon te vinden.

Als ik in geldnood kom kan alles weg op de twee Pedulla's uit 2016 na (gefret en fretloos, beiden in huis hebben is een vereiste). In het ergste geval alleen de gefrette. In het allerergste geval (alles moet weg) blijft de PJ of de Jazz. Dus ja, het is prima in één bas te vangen. Maar waarom zou ik...als ik het geld heb?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Dit word een beetje vaag.
Je houd van verschillende geluiden en speelgevoel,maar toch in 1 bas te vangen?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

NIks vaags aan. Als ik het geld ervoor heb, dan kan ik gehoor geven aan mijn behoefte aan diversteit. Maar met één goed instrument red ik het ook.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Om nog even terug te komen op de kernvraag: stel, ik koop op Reverb een bas uit 1974 (omdat dat mijn geboortejaar is), en bij aankomst blijken de fretten helemaal door te zijn. Hij klinkt verder prima. Dan krijgt ie 100% zeker nieuwe fretten. Instrumenten moeten bespeeld, niet aan de muur hangen tot je ze voor een hoger bedrag kunt verkopen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

NIks vaags aan. Als ik het geld ervoor heb, dan kan ik gehoor geven aan mijn behoefte aan diversteit. Maar met één goed instrument red ik het ook.
Ok,maar dat is wat anders dan alle eigenschappen in 1 bas hebben.
Die bas willen we allemaal.lol.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 20 aug 2017, 13:30 Om nog even terug te komen op de kernvraag: stel, ik koop op Reverb een bas uit 1974 (omdat dat mijn geboortejaar is), en bij aankomst blijken de fretten helemaal door te zijn. Hij klinkt verder prima. Dan krijgt ie 100% zeker nieuwe fretten. Instrumenten moeten bespeeld, niet aan de muur hangen tot je ze voor een hoger bedrag kunt verkopen.
Ja,en als er geen slijtage zou zijn;aanpassen/of niet.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Hans58 »

Ekzakt wat Tjarko hiervoor zegt. Omdat ik me het op enig moment kon gaan veroorloven is mijn bassenverzameling in de loop der jaren uitgegroeid tot een 8-tal, dat wat mij betreft nu voorlopig wel stabiel zal blijven. Maar ik heb jaaaren alles met een Precision gedaan omdat die eigenlijk alles kon waar ik behoefte aan had. Ook al heb ik sinds ruim een jaar een Rickenbacker waarmee ik me nog steeds in de wittebroodsweken waan, en die ik bijna dagelijks bespeel, dan zit het "oergevoel" nog steeds in de Precision die niet mijn eerste was maar die ik inmiddels al wel een jaar of 17 heb. Niet perfect (typische jaren '70 oversized neckpocket) maar ik ben er compleet mee vergroeid. Die bas verlaat alleen over mijn lijk het huis, samen met de Rick die ik vorig jaar na het overlijden van mijn vader als aandenken uit zijn nalatenschap heb kunnen kopen. De rest is tof om er bij te hebben, sommigen uit jeugdsentiment of omdat het een klus-/restauratieproject was waar ik een bijzondere band mee kreeg.
Vintage of niet is voor mij geen criterium. Een bas bevalt me of bevalt me niet en ik ben ook niet op zoek naar een Heilige Graal uit een bepaald jaar. De P die ik in 2000 kocht nadat ik het ruim 10 jaar met wat anders had gedaan voelde meteen als thuiskomen, net of je je fijnste spijkerboek aantrok. En dat was het.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Strabel schreef: 20 aug 2017, 13:37 Ok,maar dat is wat anders dan alle eigenschappen in 1 bas hebben.
Die bas willen we allemaal.lol.
De meeste bassen zijn al zeer divers. Wat voor eigenschappen hebben we het hier over eigenlijk? Als je niet al te kritisch bent, en even afgezien van fretloos/gefret, kom je een heel eind met rechterhandtechnieken, een pickup blend en toon knop. Meer bij brug, meer bij de nek, palm mutes, volle vinger of punt van de vinger, meer brug element, meer nek element, toon...

Omdat ik tijdenlang maar één echt goede electrische gitaar had, heb ik altijd geprobeerd een Tele of Strat klank uit mijn PRS te halen door hem in single coil stand te zetten en flink dicht bij de brug te spelen. Ging ook best aardig. Klinkt een echte Strat beter? Zeker weten. Volstaat het andere in de meeste gevallen? Ja, ook.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

.
Pedullist schreef: 20 aug 2017, 13:49
Strabel schreef: 20 aug 2017, 13:37 Ok,maar dat is wat anders dan alle eigenschappen in 1 bas hebben.
Die bas willen we allemaal.lol.
De meeste bassen zijn al zeer divers. Wat voor eigenschappen hebben we het hier over eigenlijk? Als je niet al te kritisch bent, en even afgezien van fretloos/gefret, kom je een heel eind met rechterhandtechnieken, een pickup blend en toon knop. Meer bij brug, meer bij de nek, palm mutes, volle vinger of punt van de vinger, meer brug element, meer nek element, toon...

Omdat ik tijdenlang maar één echt goede electrische gitaar had, heb ik altijd geprobeerd een Tele of Strat klank uit mijn PRS te halen door hem in single coil stand te zetten en flink dicht bij de brug te spelen. Ging ook best aardig. Klinkt een echte Strat beter? Zeker weten. Volstaat het andere in de meeste gevallen? Ja, ook.
jij hebt echt een paar "high-end" bassen die echt wel anders aanvoelen dan een gemiddelde bas gitaar.
Niet alleen geluidstechnisch maar ook de feel (met name nekprofielen) van een bas maken een groot verschil.(fretloos is gewoon een ander instrument)
Mijn Fender jazz en Ibanez atk zijn echt niet in 1 instrument onder te brengen.
Met andere woorden ,de verschillen maken het voor mij aantrekkelijk om meerdere instrumenten te hebben.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Een Fender PJ voelt een beetje als een botte plank in vergelijking met een Pedulla MPV met PJ pickups, en klinkt minder hifi, maar hij is niet per definitie diverser in klanken hoor.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door rich13 »

Mijn PRS heeft een beperkte toonregeling maar ik haal er alsnog behoorlijk wat verschillende sounds uit. Zelfs uit mijn Musicman lukt dat.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Ja ok, maar de "feel"van een bas is ook een criterium.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door nangyala »

Ik weet al jarenlang wat ik wil in/van een bas en dacht altijd te moeten zoeken in de high end hoek.

De musicmans die ik bezit komen akelig dicht in de buurt wat betreft sound/ feel etc, maar er was altijd een dingetje wat ik anders wilde.
Ik heb geen behoefte aan een vintage instrument, maar na een meeting eerder dit jaar blijkbaar wel aan een jazzbas. Na er meerdere gehad te hebben, was ik er compleet van genezen. Het halsprofiel beviel me gewoon niet, ik kon er niet mee overweg.
Stringspacing is ook zo een dingetje, ik ben vergroeid met de 17,5mm van de stingray en bongo en had daardoor geen nood voor een andere setup.

Na de meeting ben ik dus gaan zoeken naar een jazzbas met de kenmerken die ik belangrijk vind en heb die gevonden in een Maruszczyk Elwood x5. Voor de prijs van een tweedehands MM heb je een nieuwe.
Voor mij veel beter bespeelbaar door de 19mm stringspacing en dat was iets waar ik nooit achter had gekomen ware het niet dat mijn vriendin een squier jazz kocht voor haarzelf.
Halsprofiel doet erg denken aan een stingray en gelukkig niet aan een jazzbas profiel zoals ik het ken.
Veel beter af te stellen dan mijn andere bassen zonder nare bijgeluiden.
Kortom, op dit moment staan de andere bassen werkloos in de hoek en voorlopig zal dat wel zo blijven.

Sound is een belangrijk aspect maar de bespeelbaarheid is des te belangrijker en blijkbaar geld de stelling duurder dus beter niet
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Plaats reactie