Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Wat maakt de bas?

Bericht door Angelo »

Zomaar een gedachte die opkwam...

Regelmatig zie ik de discussie voorbijkomen over vintage bassen, en over vintage bassen die niet meer origineel zijn (andere pick up, ander tuners...), en wat ik me afvraag bij die laatsten (bijvoorbeeld in het marktplaats topic) is dan: wat maakt nu de bas? De pick up, het hout, de combinatie? En waarom zijn de discussies over 100% origineel vs net niet meer 100% zo heftig? Wat maakt nu de bas? Is een 1964 jazz met pickups uit 1974 echt zo anders als dezelfde bas met de originele pickups? Waar is de bas niet meer de bas?
Of omgekeerd: is een bas met een loaded body uit 1964 en een hals van 10 jaar later echt zo anders als de originele?

Natuurlijk zijn er allerlei aspecten die een bas laten klinken zoals hij klinkt, maar hoeveel is religie en hoeveel is praktijk? Een bas is een gebruiksvoorwerp - en gebruiksvoorwerpen worden nu eenmaal gerepareerd als ze mankementen hebben. Dus... wat vindt dit forum?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Ja,kijk eens.
Vintage is vintage,heeft weinig van doen met beter of anders.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Angelo »

Dat is te makkelijk... :P
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Maarten_E »

Soms lijken mensen niet te realiseren dat oud spul soms ook gewoon oud spul is.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door rich13 »

Authenticiteit is waarde, en dus om meerdere redenen interessant voor bepaalde mensen. Geld, sentiment, wat de drijfveer ook mag zijn, vaak gaat het om andere dingen dan sec kwaliteit. Dat zie je terug bij meer "gebruiksvoorwerpen" zoals auto's ed.

Ik heb er helemaal niks mee. Is een bas lekker, dan is de bas lekker.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door VanderVeen »

Ik vind het raar om een Jazz bas met alleen een body uit 1964, een Jazzbas uit 1964 te noemen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Er zijn mensen die voor vintage gaan.
Vintage betekent; Oud en origineel.
Dus deze discussie bestaat niet als je voor "oud en origineel" gaat.
(Zo moeilijk genoeg?).LOL.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door didi »

Een bas heeft voor mij meer waarde als ik er míjn herinneringen aan kan aflezen, niet als je de geschiedenis van anderen er in ziet.
Ongetwijfeld speelt bij oude bassen de waarde mee en dan is 100% orgineel wel zo gewenst. Elke vervanging doet dan afbreuk aan die 100%.
Maar dat geneuzel over oude bassen doet me altijd een beetje denken aan dat televisieprogramma Tussen kunst en kitsch. Dan is het oordeel van de taxateur en de bijgenoemde waarde altijd het hoogtepunt van het gesprek. "Sorry mevrouw, jammer dat dit vaasje zo slecht is gerestaureerd en de deksel ontbreekt, anders was het 5000 euro waard geweest. Nu maar 1000. "
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Er is ook onbegrip en"geneuzel"van mensen die niet willen of kunnen begrijpen dat vintage inhoud dat het orgineel is en niet een samengeraapt zooitje.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door rich13 »

Dat is wel een leuke uitspraak van een kunstenaar 😀
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door didi »

Niet alle kunstenaars zijn fetisjisten. Daar heb je verzamelaars, curatoren en restaurateurs voor.
Ik ben meer geïnteresseerd in de muziek dan in het instrument waar het uit komt. Daarom denk ik ook wel eens op het verkeerde forum te zijn beland.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door rich13 »

Herkenbaar hoor.....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

De vraag (denk ik) was"waarom heftige dicussie's over vintage en "wat maakt het uit".
Dus: voor de liefhebber moet alles orgineel zijn.
"Wat maakt het uit?" Voor veel mensen niet zoveel,ik heb zelf een jazzbass usa van 2010 en ben er blij mee.
Dit gezegd hebbende,als ik €7000,- makkelijk uit kon geven zou ik eerlijk gezegd toch ook wel zo'n "vintage "jazzbas
willen hebben.
Is geen verhaal van beter of mooier maar wel het gevoel voor deze instrumenten die nog grootendeels met de hand zijn gebouwd en een geschiedenis hebben.
Hoedan-ook; half vintage bestaat niet.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door blablas »

Als ik €7000,- had zou ik never nooit niet een Fender kopen voor zo'n smak geld. Voor dat geld is zoveel custom made spul te koop i.p.v. van een oud seriematig gemaakt product.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Ieder zijn ding.
Seriematig?
Toch zeker wel verschillen onderling.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie