Wat maakt de bas?
Re: Wat maakt de bas?
De slechterikken zullen wel verbeterd zijn (dus niet meer origineel) en de goeierikken nog wel origineel. De laststen zullen dan een wellicht een hogere waarde hebben, maar dat zegt dan nog niks over de kwaliteit van het (eind)product.
Re: Wat maakt de bas?
Als je alleen in normen van waarde en kwaliteit denkt zijn we er snel uit.
Speel je in een Beatles of een of ander rockabilly bandje ga je voor het orgineel.
Misschien op een stroef spelend Hohner basje maar looks en geluid zijn dan belangrijker.
Speel je in een Beatles of een of ander rockabilly bandje ga je voor het orgineel.
Misschien op een stroef spelend Hohner basje maar looks en geluid zijn dan belangrijker.
Feeling the groove is everything.
Re: Wat maakt de bas?
Höfner! En die hoeven helemaal niet stroef te spelen, zijn ook gewoon goed af te stellen.
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Re: Wat maakt de bas?
Dat inderdaad.
@Zomnius- goed idee!!!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
Re: Wat maakt de bas?
Als je wil 'voelen' wat James Jamerson voelde. Dan is een originele Jazz bass uit 1962 van waarde. En die ervaring heb je alleen als het een exemplaar is uit 1962 met originele onderdelen. Dat ze een potmeter vervangen... qua... Dat kan slijtage zijn. Maar verder is originaliteit in dat geval toch een waarde dingetje.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Re: Wat maakt de bas?
Ik heb nog nooit een foto of video van James gezien met een Jazz.Muziekschuur schreef: ↑18 aug 2017, 14:16 Als je wil 'voelen' wat James Jamerson voelde. Dan is een originele Jazz bass uit 1962 van waarde.
Re: Wat maakt de bas?
Naast je eigen vingers en je amp vind ik in antwoord op je vraag alles wat jou gelukkig maakt het enige juiste antwoord. Voor de een is dat die dure Alembic of Fodera en voor de ander is dat een perfect aanvoelende copie met de mods zoals hij die goed vindt. Ik denk dat de discussie over relic en originaliteit etc meer gaat richting wel of geen investeringsgoederen of naar puristen die willen pronken met een super origineel stuk. Die, voor de persoon in kwestie eigenlijk niet echt lekker speelt of aanvoelt. Maar ja, hij heeft hem wel die originele Jameson Fender Precision...
Re: Wat maakt de bas?
61!! Ik heb hem! Yeah!
Volgens Talk...ass is de Funk Machine uit 65/66. Het is maar net welke de Funk Machine wordt genoemd.
Volgens Talk...ass is de Funk Machine uit 65/66. Het is maar net welke de Funk Machine wordt genoemd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass
1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Re: Wat maakt de bas?
Als het ding goed resoneert (ook acoustisch), goed is afgewerkt, en versterkt ook een goede volle rijke toon heeft, dan ben ik snel gelukkig. Toen ik de Fender Jazz bas (Japan '85) probeerde wist ik het al vóórdat de versterker werd aangesloten. Hij klonk en voelde prima onversterkt. Ik riep zelfs al tegen de verkoper dat ik het al wist, maar hij stond erop dat ik hem aansloot. Als ie dan al goed is, kun je altijd nog pickups vervangen als het geluid versterkt niet zo goed is.
Soms kan falen op één van de gebieden zorgen voor een zekere charme (zoals bij mijn '67 Hagstrom C-1), maar zo'n bas zal er nooit eentje worden die ik altijd in iedere situatie pak. Aan zo'n Hagstrom zal ik niet snel knoeien. Zijn charme zit hem juist in de 'beperkingen' of 'imperfecties'.
Mijn Fender P (Japan '85) kocht ik zelf toen ik 15 was. Elke kras, buts, beschadiging heb ik zelf gemaakt en herinnert mij aan optredens (bijvoorbeeld buts op de hals: studententoga party...ik had als 15 jarige nog nooit zoveel blote borsten gezien - die toga's bleven slecht zitten na veel drank op - en daarna ook nooit meer eigenlijk ). Die zal ik nooit laten refinishen ofzo. Pickups of frets vervangen was weer geen probleem. Het gaat mij uiteindelijk om het geluid en bespeelbaarheid. De Jazz had weer niet zo'n historie voor mij (kocht ik anderhalf jaar geleden), dus heb ik zonder schroom laten refinishen en voorzien van nieuwe pickups, pots en brug.
De Pedulla's koop ik omdat ik gek ben op het design op alle gebieden. Ik verander daar dus niks aan. Sterker nog: ben blij dat de custom opties zo beperkt zijn. Ik koop het merk of type omdat het idee van de bouwer of het type geluid me aantrekt. Ik ga daar dan niets aan veranderen. Hoewel wel pickups vervang zal ik niet snel een MM pickup in mijn P zetten dus.
Soms kan falen op één van de gebieden zorgen voor een zekere charme (zoals bij mijn '67 Hagstrom C-1), maar zo'n bas zal er nooit eentje worden die ik altijd in iedere situatie pak. Aan zo'n Hagstrom zal ik niet snel knoeien. Zijn charme zit hem juist in de 'beperkingen' of 'imperfecties'.
Mijn Fender P (Japan '85) kocht ik zelf toen ik 15 was. Elke kras, buts, beschadiging heb ik zelf gemaakt en herinnert mij aan optredens (bijvoorbeeld buts op de hals: studententoga party...ik had als 15 jarige nog nooit zoveel blote borsten gezien - die toga's bleven slecht zitten na veel drank op - en daarna ook nooit meer eigenlijk ). Die zal ik nooit laten refinishen ofzo. Pickups of frets vervangen was weer geen probleem. Het gaat mij uiteindelijk om het geluid en bespeelbaarheid. De Jazz had weer niet zo'n historie voor mij (kocht ik anderhalf jaar geleden), dus heb ik zonder schroom laten refinishen en voorzien van nieuwe pickups, pots en brug.
De Pedulla's koop ik omdat ik gek ben op het design op alle gebieden. Ik verander daar dus niks aan. Sterker nog: ben blij dat de custom opties zo beperkt zijn. Ik koop het merk of type omdat het idee van de bouwer of het type geluid me aantrekt. Ik ga daar dan niets aan veranderen. Hoewel wel pickups vervang zal ik niet snel een MM pickup in mijn P zetten dus.
Re: Wat maakt de bas?
Trek het zo breed als je wilt, ik lees lekker mee vanaf mijn vakantieadres
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Re: Wat maakt de bas?
De vraag is denk ik: wil je een vintage bas of wil je een bas?
Als je een vintage bas, wil je die vanwege het feit dat ie....vintage is. Ik lees dat eerder als 'authentiek' en 'in originele staat', dan als 'oud'. Want in de laatste definitie kan inderdaad een '64 body met een '92 hals zelfs doorgaan voor oud. In de eerste definitie is het een vereiste dat alles origineel is. Of hij ook beter klinkt of speelt is van ondergeschikt belang.
Als je een vintage bas, wil je die vanwege het feit dat ie....vintage is. Ik lees dat eerder als 'authentiek' en 'in originele staat', dan als 'oud'. Want in de laatste definitie kan inderdaad een '64 body met een '92 hals zelfs doorgaan voor oud. In de eerste definitie is het een vereiste dat alles origineel is. Of hij ook beter klinkt of speelt is van ondergeschikt belang.
Re: Wat maakt de bas?
Wat maakt de bas ?
De man de ze heeft omhangen . punt. zonder deze doet ze niks .
De man de ze heeft omhangen . punt. zonder deze doet ze niks .
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.