Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Herman »

De slechterikken zullen wel verbeterd zijn (dus niet meer origineel) en de goeierikken nog wel origineel. De laststen zullen dan een wellicht een hogere waarde hebben, maar dat zegt dan nog niks over de kwaliteit van het (eind)product.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Als je alleen in normen van waarde en kwaliteit denkt zijn we er snel uit.
Speel je in een Beatles of een of ander rockabilly bandje ga je voor het orgineel.
Misschien op een stroef spelend Hohner basje maar looks en geluid zijn dan belangrijker.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door blablas »

Höfner! En die hoeven helemaal niet stroef te spelen, zijn ook gewoon goed af te stellen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Strabel »

Ook goed,ander stroef basje dan.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door SpcMnk »

Rieno schreef: 08 aug 2017, 20:39 Die 70's Fenders waren toen misschien rommel, maar wat nu is overgebleven zal toch wel een beetje het krenten in de pap verhaal zijn lijkt me.
Dat inderdaad.

@Zomnius- goed idee!!!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Muziekschuur »

Als je wil 'voelen' wat James Jamerson voelde. Dan is een originele Jazz bass uit 1962 van waarde. En die ervaring heb je alleen als het een exemplaar is uit 1962 met originele onderdelen. Dat ze een potmeter vervangen... qua... Dat kan slijtage zijn. Maar verder is originaliteit in dat geval toch een waarde dingetje.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door berth »

Muziekschuur schreef: 18 aug 2017, 14:16 Als je wil 'voelen' wat James Jamerson voelde. Dan is een originele Jazz bass uit 1962 van waarde.
Ik heb nog nooit een foto of video van James gezien met een Jazz.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Afbeelding

Komt waarschijnlijk omdat het een Fender Precision uit 1961 was.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door anderson »

Naast je eigen vingers en je amp vind ik in antwoord op je vraag alles wat jou gelukkig maakt het enige juiste antwoord. Voor de een is dat die dure Alembic of Fodera en voor de ander is dat een perfect aanvoelende copie met de mods zoals hij die goed vindt. Ik denk dat de discussie over relic en originaliteit etc meer gaat richting wel of geen investeringsgoederen of naar puristen die willen pronken met een super origineel stuk. Die, voor de persoon in kwestie eigenlijk niet echt lekker speelt of aanvoelt. Maar ja, hij heeft hem wel die originele Jameson Fender Precision...
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door anderson »

Uit 1961!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Mach1 »

61!! Ik heb hem! Yeah!

Volgens Talk...ass is de Funk Machine uit 65/66. Het is maar net welke de Funk Machine wordt genoemd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

Als het ding goed resoneert (ook acoustisch), goed is afgewerkt, en versterkt ook een goede volle rijke toon heeft, dan ben ik snel gelukkig. Toen ik de Fender Jazz bas (Japan '85) probeerde wist ik het al vóórdat de versterker werd aangesloten. Hij klonk en voelde prima onversterkt. Ik riep zelfs al tegen de verkoper dat ik het al wist, maar hij stond erop dat ik hem aansloot. Als ie dan al goed is, kun je altijd nog pickups vervangen als het geluid versterkt niet zo goed is.

Soms kan falen op één van de gebieden zorgen voor een zekere charme (zoals bij mijn '67 Hagstrom C-1), maar zo'n bas zal er nooit eentje worden die ik altijd in iedere situatie pak. Aan zo'n Hagstrom zal ik niet snel knoeien. Zijn charme zit hem juist in de 'beperkingen' of 'imperfecties'.

Mijn Fender P (Japan '85) kocht ik zelf toen ik 15 was. Elke kras, buts, beschadiging heb ik zelf gemaakt en herinnert mij aan optredens (bijvoorbeeld buts op de hals: studententoga party...ik had als 15 jarige nog nooit zoveel blote borsten gezien - die toga's bleven slecht zitten na veel drank op - en daarna ook nooit meer eigenlijk :D ). Die zal ik nooit laten refinishen ofzo. Pickups of frets vervangen was weer geen probleem. Het gaat mij uiteindelijk om het geluid en bespeelbaarheid. De Jazz had weer niet zo'n historie voor mij (kocht ik anderhalf jaar geleden), dus heb ik zonder schroom laten refinishen en voorzien van nieuwe pickups, pots en brug.

De Pedulla's koop ik omdat ik gek ben op het design op alle gebieden. Ik verander daar dus niks aan. Sterker nog: ben blij dat de custom opties zo beperkt zijn. Ik koop het merk of type omdat het idee van de bouwer of het type geluid me aantrekt. Ik ga daar dan niets aan veranderen. Hoewel wel pickups vervang zal ik niet snel een MM pickup in mijn P zetten dus.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Angelo »

Strabel schreef: 08 aug 2017, 17:29 De topic maker heeft het wel degelijk over alleen vintage bassen in zijn vraagstelling en dat hij de discussie over aanpassen niet snapt.
Breder trekken OK,maar dan word dit wel een heel uitgebreid verhaal.
Trek het zo breed als je wilt, ik lees lekker mee vanaf mijn vakantieadres 😉
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Pedullist »

De vraag is denk ik: wil je een vintage bas of wil je een bas?

Als je een vintage bas, wil je die vanwege het feit dat ie....vintage is. Ik lees dat eerder als 'authentiek' en 'in originele staat', dan als 'oud'. Want in de laatste definitie kan inderdaad een '64 body met een '92 hals zelfs doorgaan voor oud. In de eerste definitie is het een vereiste dat alles origineel is. Of hij ook beter klinkt of speelt is van ondergeschikt belang.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door bazz59 »

Wat maakt de bas ?
De man de ze heeft omhangen . punt. zonder deze doet ze niks .
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Plaats reactie