Wat maakt de bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door didi »

En de looks. Ik zou geen bas willen hebben die lekker speelt maar die ik ronduit lelijk vind ( en dat zijn er nogal wat). Het moet toch bij me passen. Om die reden zou ook nooit een headless bas willen :mrgreen: Noch een al te protserig model.
Ik ben dan ook zo iemand die geen perfectie verlangt van een instrument en kan ook best wat eigenaardigheden voor lief nemen. Doe ik met mensen ook. Zolang het niet onoverkomelijk is, het moet geen blijvende ergernis zijn. Maar een compliceerde relatie kan ik best hebben. Met sommige fretless bassen kan ik echt worstelen, zeker als ik er een tijd niet op heb gespeeld. Allemaal niet erg. Dan had ik er maar wat meer tijd in moeten steken en als ik dat dan wel weer doe komt het ook allemaal goed. Een echte goede bas is als een vriend die al jaren kent en waarbij je aan een paar woorden genoeg hebt. Een schoen die meteen past als je 'm aantrekt. Meestal omdat het naar je is gaan staan en omdat het vertrouwd aanvoelt.
Ik ben al vijfentwintig jaar bij dezelfde vrouw ( daarvoor nogal wat rondgescharreld). Ik denk ook eigenlijk nooit dat ik zo snel een andere betere vrouw zou moeten vinden terwijl ik toch heel wat mensen ken die voortdurend denken dat de ware nog ergens op hen wacht. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. En zo is het ook met bassen. Als ik zelf niet echt mijn best doen in het spel is er ook geen instrument die mij beter kan maken.
Doe wat bij je past. Ik wil best een vintage bas maar dan eentje die ik ook al vanaf 1963 in mijn bezit heb.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door nangyala »

De looks waren de reden dat ik bas bas in ieder geval aan de tand wilde voelen :mrgreen:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door RonC »

Karakter, looks, bespeelbaarheid.
Mijn 3 Wal's zijn niet meer 100% origineel. Ik heb onderling halzen omgewisseld (waren beide fretless; rosewood vs ebben)en uiteindelijk de rosewood laten fretten zodat ik een goede gefrette en fretless heb. Tevens is 1 van de 2 mk1 bassen voorzien van een nieuwe body. Wel door Wal laten doen om alles toch zo Wal mogelijk te houden.
De waarde zal hierdoor wel minder zijn maar ik vind het belangrijker dat ze voor mij oké zijn. Ik doe ze toch nooit weg.. mijn pro heeft een nieuwe toets, frets, nieuwe potmeters en nog wat kleine reparaties. Mijn bassen zijn dus niet meer zoals ze ooit geboren waren..maar voor mij werkt dit.Een auto laat ik ook repareren wanneer er iets rammelt.. bij een bas dus ook..
Ik moet me met een instrument verbonden voelen, originaliteit probeer ik in stand te houden maar is niet het belangrijkste.
Ik moet als het ware een beetje 'verliefd' zijn op een instrument..
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Re: Wat maakt de bas?

Bericht door Neo Land »

Ik heb één bas die ik ongezien heb gekocht van iemand in Zwitserland (laten opsturen dus). Was een risico natuurlijk, maar vrijwel vanaf de eerste minuut voelde ik dat dit míjn bas was.
Speelt geweldig, hangt super ergonomisch etc. Ik was zo blij dat ik hem een naam heb gegeven (na aanleiding van BB King’s Lucille), en toen ik wat dieper indook in de productie datum, bleek hij ook nog zo rond mijn eigen verjaardag, maar dan 22 jaar later, geboren te zijn.
Dat is voor mijn gevoel wat een bas maakt.

En over duur of oud, bovenstaande bas kostte mij een behoorlijke duit, maar bij een nieuw project probeerde ik al mijn bassen uit, om te horen wat er het beste bij paste kwa geluid, eindig ik met een Squire Precision Affinity,. Niet écht top of the line, maar wel het juiste geluid.
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Plaats reactie