Squier Katana Bas 1985

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Squier Katana Bas 1985

Bericht door blindmouse »

Squier Katana Bas 1985.

Toen deze bas, inclusief originele vormkoffer op Markplaats verscheen, was ik direct verkocht. De verkoper overdreef niet toen hij het had over een in goede en volledig originele staat verkerende Katana bas. Kwam dit model voor het eerst tegen in 1991, waar deze beschreven werd in ‘The Fender Bass’ van Klaus Blasquiz. Grappig model, maar niets voor mij. Op enig moment begon, dit voor Fender vreemde en totaal geflopte model, een zekere GAS bij mij op te wekken. De vlam sloeg in de pan toen deze Squier Katana twee weken geleden op internet verscheen. De Katana bas was onderdeel van een trio Katana’s: de Fender Katana HM gitaar, een uitgeklede Squier Katana HM gitaar en dan de Katana bas, alle gemaakt in Japan. Vanwege de flop is de gitaar/bas slechts in 1985 en 1986 gemaakt.
Enige kenmerken: 32” medium scale neck / nek van esdoorn / palissander toets / P-bas configuratie / hout body geen officiële info, maar waarschijnlijk basswood (de meningen verschillen).
Na wat reinigingswerkzaamheden nieuwe snaren aangebracht, de bas geïntoneerd en de actie afgesteld. Gisteravond meegenomen naar de repetitie. Welnu: het is qua geluid geen Precision bas! De output is lager het geluid kenmerkt zich door een redelijk agressieve midrange growl. Het laag fiedelt daar op enige afstand in mee. Met de toonknop geheel naar beneden verdwijnt het agressieve karakter en wordt het enigszins muf. De toonknop halverwege geeft het beste resultaat.
Mijn bandmaten hadden geen problemen met het geluid. Ze vonden het prima. Mijn oren staan standje Precision bas, even wennen dus. Al met al, ondanks het floppen bij uitkomen, toch een leuke bas met een aparte vorm en een apart plaatsje in de roemruchte Fenderhistorie.

PS
Vanwege 3rd party hosting problemen ben ik weg bij Photobucket en heb mijn apparatuur gerelateerde foto-albums bij Igmur ondergebracht. Onder deze link is een fotoreportage van mijn Katana bas te zien.

https://imgur.com/a/jiuKR

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door blindmouse op 16 aug 2017, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door rensbass »

K vind een geweldig ding, veel fouter worden ze niet gemaakt. Erg cool.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door berth »

De mijne:

Afbeelding

Ooit nieuw gekocht. ;-)
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door berth »

Ik wist helemaal niet dat die dingen 32" waren trouwens.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door Herman »

32 euro...
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door blindmouse »

De Katana is nu al langer dan een P of een J, Twee inches erbij had de bas een gevaarlijk, puntig wapen gemaakt voor mijn bandmaten. Vooral als ik op gang kom wordt ik nogal bewegelijk.
Buiten het feit dat dit een basje is met een opmerkelijke vorm, staat wel dat dit de eerste Squier in de geschiedenis is die qua vorm niet is afgeleid van een Fender USA bas. In feite waren de eerste Squiers gewoon uitstekende Japanse kopieën. M.a.w. de eerste originele Squier. Bovendien nog eens van een ontwerp van (Custom Shop) Dan Smith! Waarvan akte.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door SpcMnk »

Altijd een zwak gehad voor die eigenwijze basjes. Zou hem wel in neon kleuren spuiten :D

Headstock doet me steevaste denken aan dit figuur :)
Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Re: Squier Katana Bas 1985

Bericht door blindmouse »

Update:

Afgelopen zaterdag de Katana meegenomen naar een optreden. Ander geluid dan tijdens de repetitie op de woensdag daarvoor. Op de eerste plaats waren de snaren toen kersvers en waren nu wat meer ingespeeld en ik had de afstand van de pickups t.o.v. de snaren naar beneden bijgesteld. Daarbij gebruikte ik nu mijn Fender versterker 4x 6L6 en die heeft een ander karakter dan de 2x EL34 Bass King in de oefenruimte. Dit alles zorgde voor een mooi, evenwichtige punchy mid growl met voldoende laag. Had mijn Precision meegenomen voor het geval, maar die bleef in de koffer.

Samenvattend:

Plus:
Eigenwijs basje met aparte vorm.
Goed afgewerkte, in prima staat verkerende hals - goed fretwerk - trussrod ok
Mooie, goed vormgegeven kop (onderaan de voorzijde schuin afgevlakt)
Mechanieken houden bas goed op stemming
Goed gemaakte body + lakwerk
Goede sustain
Oude stijl Alnico Fender P-bas elementen
Grote potmeters/goed soldeerwerk
De uit de tijd karakteristieke F-knoppen (wel even het kapje vastlijmen)
Input aan de zijkant.
Zeer bruikbaar, gedefinieerd geluid dat prima door de mix snijdt.

Min:
Snaren liggen te hoog op de topkam. Voor een prettige bespeelbaarheid was vijlen een must.
Stelschroefjes brugzadels te lang. Kans dat de je handen openhaalt. Metrisch, dus makkelijk te vervangen met kortere exemplaren.
De kop wil graag naar de vloer. Te compenseren door tijdens het spelen de rechterarm op de bovenzijde te laten rusten.
De twee uitstekende punten zijn kwetsbaar.
I.v.m. de vorm laat de bas zich niet zomaar wegzetten. Standaard (niet elke standaard is geschikt) in de buurt houden. Daarbij laat de bas zich zonder gitaarband niet zittende bespelen.

Al met al een m.i ondergewaardeerde bas met een eigenzinnige vorm een een prima geluid. Zeer bruikbaar.

Afbeelding
Plaats reactie