Blaren op duim

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
NoHaxxJustCake
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2017, 00:41

Blaren op duim

Bericht door NoHaxxJustCake »

Ik speel nu in een band op school basgitaar, maar altijd als ik klaar ben met oefenen krijg ik een grote blaar op mijn duim. Ik sla snaren aan met mijn duim want een plectrum vind ik niet fijn spelen, en met mijn wijs-en middelvinger kan ik niet op het juiste tempo spelen. Is er enige manier om dit op te lossen?
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2554
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Blaren op duim

Bericht door jorren »

Doorspelen, je krijgt vanzelf eelt
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Blaren op duim

Bericht door Rieno »

Als ik dit lees, is mijn eerste gedachte dat je nog niet zo lang speelt..klopt dat? Zelfbedachte technieken lijken soms ideaal als je begint, maar blijken vaak alleen maar te zorgen voor beperkingen (of verwondingen ;) ). Kiezen voor de in eerste instantie makkelijkste weg in het begin, zorgt dus vaak voor slechte techniek.

Steek tijd in het goed aanleren als je net begint: je kunt toch nog niks. Neem les om de basis in ieder geval goed te krijgen.

En hoe dan ook krijg je in het begin blaren; niks aan je handen is vanzelf gemaakt om met ruwe staalkabels te bewerken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Blaren op duim

Bericht door Pedullist »

De oplossing lijkt me simpel. Voeg steeds meer wijs- en middelvinger toe aan je spel. Zo spaar je de duim een beetje, en train je de andere vingers. En ja, blaren krijg je wel eens. Zeker in het begin, maar ik had er vorige week ook eentje omdat ik ineens veel meer ging slappen dan ik normaliter doe (speel meer dan 20 jaar). Heb hem opengebeten en ben gewoon verder gaan. Uiteindelijk krijg je een goede dikke eeltlaag en kun je langer en harder spelen.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Blaren op duim

Bericht door didi »

Vroeger had ik vaak blaren en ook knapte er geregeld een snaar. Tegenwoordig sla ik veel zachter aan en zet ik gewoon de volumeknop wat verder open. Ik heb nooit meer blaren of een gebroken snaar en kan ook veel genanceerder spelen qua dynamiek. Het hangt natuurlijk ook van het genre muziek af. Bij punk of sommige metal klinkt een plektrumslag gewoon beter.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 327
Lid geworden op: 23 feb 2007, 18:07

Re: Blaren op duim

Bericht door Treb »

Plakband om je duim. Is 't handelsmerk geworden van een bekende bassist...
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Blaren op duim

Bericht door nangyala »

Ik speel 24 jaar, ben nu op vakantie en lig iedere dag in het zwembad. Ik vrees weer voor wat komen gaat :mrgreen:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Plaats reactie