Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Baphi »

Beste bassers,

sinds ruim een jaar ben ik nu bezig met bassen (incl les) en heb daarmee een hele leuke hobby erbij!! Ik heb geen keihard doel, maar wil in een rustig tempo op een leuke manier bas leren spelen. Gelukkig heb ik een leraar die daarin volledig mee wil gaan en mij op een positieve manier van alles bijbrengt.
Sinds vorig jaar speel ik op een Squier Standard Jazz (van een forumlid hier overgenomen) die tot nu toe goed bevalt. Hij is nog een keer door een prof goed afgesteld en nagekeken. Het enige waar ik me nu aan begin te ergeren is de gewichtsverdeling... Het gewicht zit teveel in de hals, doordat de body aan de lichte kant is. En dat zit me dwars. Ik heb een goede band gekocht die voldoende stroef is waardoor de hals wel omhoog blijft staan maar de hals heeft nog steeds de neiging om naar beneden te zakken. Daar wil ik vanaf en dat kan niet door met deze bas door te blijven spelen!

Nou is er in basgitaarland zoveel te koop dat ik even geen idee heb waar op te letten. Persoonlijk vind ik de jazz-bas wel een lekker instrument op te spelen dus daar heb ik wel een lichte voorkeur voor. Wie kan me uitleggen waar ik kan achterhalen hoe het zit met gewichtsverdeling van bassen?
Ik hoef niet persé een nieuwe bas, sterker nog: ik denk dat ik met een goede tweedehands meer in handen kan hebben voor het zelfde bedrag.

Vraag1: hoe kom ik erachter hoe het zit met de gewichtsverdeling? Welke houtsoorten moet ik op letten?
Vraag2: is er iemand die wellicht een geschikte bas voor mij heeft die goed zit m.b.t. gewichtsverdeling?

Mijn budget heb ik nog niet 100% vastgesteld (dat is een valkuil :wink: ) maar een bedrag van tussen €150 - €400 is een goede leidraad.

Hoe denken jullie over deze deze basgitaar?
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Sanders »

Geen twee stukken hout zijn hetzelfde. Mijn Jazz (classic '60) is aan de zwaardere kant, en hangt dus perfect in balans, zelfs met relatief zware stemsleutels. Je gaat zelf moeten gaan testen en zien welke mooi in balans hangt.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Frederiek »

Als het niet al te extreem is zou je een lichter stel stemmechanieken kunnen proberen, al dan niet in combinatie met een zwaardere brug, of de balans verbeteren door de locaties van de strap buttons te veranderen. Optie A is het misschien niet waard op een relatief goedkope bas, optie B kost boren maar daardoor kun je misschien nog wel een tijd met deze vooruit.
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Baphi »

Sanders schreef: 13 okt 2017, 09:42 Geen twee stukken hout zijn hetzelfde. Mijn Jazz (classic '60) is aan de zwaardere kant, en hangt dus perfect in balans, zelfs met relatief zware stemsleutels. Je gaat zelf moeten gaan testen en zien welke mooi in balans hangt.
Dat denk ik uiteindelijk ook, maar ik hoop eigenlijk op wat ervaringsdeskundigen om bepaalde richtingen uit te sluiten :-)
Frederiek schreef: 13 okt 2017, 10:52 Als het niet al te extreem is zou je een lichter stel stemmechanieken kunnen proberen, al dan niet in combinatie met een zwaardere brug, of de balans verbeteren door de locaties van de strap buttons te veranderen. Optie A is het misschien niet waard op een relatief goedkope bas, optie B kost boren maar daardoor kun je misschien nog wel een tijd met deze vooruit.
Op zich een interessante, maar ik denk niet dat ik veel zin heb om tijd en geld te investeren in deze prima maar relatief eenvoudige bas...

Hoe zit het met de wat duurdere Squiers? Zitten die wel beter in de gewichtsverdeling? En ik vind de eerder vermelde bas, Yamaha TRBX304 best een interessante optie, maar ook daarbij heb ik geen idee over gewichtsverdeling...
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door RonC »

De enige manier is naar muziekzaken gaan, bas omhangen (neem zelf je strap mee) en uitproberen...
idem met 2e hands op Marktplaats, testen dus.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Erelid »

Een zwaardere bas gaat wel doorwegen als je er een tijd mee moet staan. Ik hou liever m'n hals omhoog dan dat m'n bas een kilo meer weegt..
En met lichte tuners en een zware brug los je neck-dive ook niet echt op.
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Baphi »

RonC schreef: 13 okt 2017, 11:41 De enige manier is naar muziekzaken gaan, bas omhangen (neem zelf je strap mee) en uitproberen...
idem met 2e hands op Marktplaats, testen dus.
Eens! Gaat ook zeker gebeuren. Maar het aanbod is zo groot... :-)
Erelid schreef: 13 okt 2017, 12:39 Een zwaardere bas gaat wel doorwegen als je er een tijd mee moet staan. Ik hou liever m'n hals omhoog dan dat m'n bas een kilo meer weegt..
En met lichte tuners en een zware brug los je neck-dive ook niet echt op.
Lijkt me ook dat daarmee het verschil niet is op te heffen. Er zijn toch ook wel niet al te zware bassen met een gewichtsverdeling die meer aanspreken?
Ik heb ook geen zin om met een olifant om mijn nek te staan (of zitten)
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door badastronaut »

Probeer anders zeker ook eens een Maruszczyk Elwood. Zijn erg goeie bassen en licht van gewicht. Heb er meerdere gehad met allemaal een prima balans. Zijn 2ehands ook goed te krijgen over het algemeen!
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2619
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door jorren »

Baphi schreef: 13 okt 2017, 11:37 ...

Hoe zit het met de wat duurdere Squiers? Zitten die wel beter in de gewichtsverdeling? En ik vind de eerder vermelde bas, Yamaha TRBX304 best een interessante optie, maar ook daarbij heb ik geen idee over gewichtsverdeling...
Ik had de 305, deze was preciesgoed, bleef gewoon recht hangen/staan, ik vond m wel te zwaar.
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door padawatje »

badastronaut schreef: 13 okt 2017, 13:51 Probeer anders zeker ook eens een Maruszczyk Elwood. Zijn erg goeie bassen en licht van gewicht. Heb er meerdere gehad met allemaal een prima balans. Zijn 2ehands ook goed te krijgen over het algemeen!
Die vallen wel buiten het budget van de TS (150- 400 €).

Ik vind het trouwens vreemd, een Squier Jazz met neckdive, dat zou ik eerder verwachten op een Gibson-achtig model (Thunderbird, SG, Les Paul, ...) met een korte bovenste hoorn.
Ik denk dat het aan je specifiek exemplaar ligt hoor.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door zomnius »

Hoi,

Leuk, idd een prachtige hobby..

My 2 cents : Kijk niet alleen naar andere bassen (wel een hele leuke dure hobby), maar vooral ook naar je strap.
Een brede strap met een lekkere stroeve 'binnenkant of onderkant' gaat zeker helpen.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Baphi »

padawatje schreef: 13 okt 2017, 14:40Ik vind het trouwens vreemd, een Squier Jazz met neckdive, dat zou ik eerder verwachten op een Gibson-achtig model (Thunderbird, SG, Les Paul, ...) met een korte bovenste hoorn.
Ik denk dat het aan je specifiek exemplaar ligt hoor.
Zou het? Ik heb sowieso een zwak voor de squier VINTAGE MODIFIED JAZZ BASS® '70S in natural... Die moet ik maar eens gaan proberen :-)
zomnius schreef: 13 okt 2017, 15:12 Hoi,

Leuk, idd een prachtige hobby..

My 2 cents : Kijk niet alleen naar andere bassen (wel een hele leuke dure hobby), maar vooral ook naar je strap.
Een brede strap met een lekkere stroeve 'binnenkant of onderkant' gaat zeker helpen.
Strap die ik nu heb is nieuw en bewust breed en stroef (deze dus) maar daarmee is het "probleem" niet opgelost, wel iets minder irritant!
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Erelid »

Je linkje bij Thomann werkt niet Baphi
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door padawatje »

Erelid schreef: 13 okt 2017, 15:38 Je linkje bij Thomann werkt niet Baphi
Zo wel : https://www.thomann.de/nl/harley_benton ... _black.htm
Baphi
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2017, 18:28

Re: Gewichtsverdeling - op zoek naar andere bas

Bericht door Baphi »

padawatje schreef: 13 okt 2017, 16:01
Erelid schreef: 13 okt 2017, 15:38 Je linkje bij Thomann werkt niet Baphi
Zo wel : https://www.thomann.de/nl/harley_benton ... _black.htm
Dank!
Groet, Bas (ja dat is mijn echte naam)
Plaats reactie