5 snaar stemming

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Favoriete 5 snaar stemming

B-E-A-D-G
43
88%
E-A-D-G-C
3
6%
Anders
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: 5 snaar stemming

Bericht door blablas »

Schietschijfje schreef: 21 feb 2018, 14:13 Ik heb de 5 snaar twee maanden in gebruik en ben erachter gekomen dat ik de B snaar veel minder gebruik dan gedacht.
Ik ben van plan om de EADGC stemming te proberen. De bas is heeft een 35" mensuur, moet ik nog ergens op letten (kam, nekspanning)?
Alleen checken of de snaren netjes zonder speling in de sleuven van de topkam rusten, de spanning van de snaren zal niet veel uitmaken.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: 5 snaar stemming

Bericht door zomnius »

ik heb er 1 op hoge c, en 1 op lage b.. die keuze zie ik njet.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Concorde »

Ik kom zelden lager dan E in mijn coverbands.
Ik vind de B-snaar vooral handig om noten 'bij de hand' te hebben, zonder naar het eind van m'n hals te moeten vliegen.
Ik speel 1 nummer met een capo op 1, zodat ik een losse C kan spelen. handiger dan omstemmen. (Man down)
En Killing van RATM in BDADG.
Maar normaal gesproken in BEADG.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Heb je dan nooit bij een nummer waarbij de frase van het refrein eindigt in D ofzo, de behoefte om dat eenmalig extra te benadrukken met een lage D? Ik gebruik mijn B snaar alleen maar B-C-C#-D-D#, maar ik zou niet zonder kunnen.
Haico

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Haico »

Voor wat het waard is... Bladmuziek voor theatershows en voor musicals zijn 9 van de 10 keer voor 5-snarige bassen geschreven... met een lage B.

Het staat vaak niet eens beschreven, maar dan kom je opeens op het eind van een nummer iets tegen wat onder de E zit. En dan weet je het. :D

Voor sessiewerk zou ik ook liever en lage B willen dan een hoge C. Maar dat ben ik maar.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Concorde »

Pedullist schreef: 23 feb 2018, 23:54 Heb je dan nooit bij een nummer waarbij de frase van het refrein eindigt in D ofzo, de behoefte om dat eenmalig extra te benadrukken met een lage D? Ik gebruik mijn B snaar alleen maar B-C-C#-D-D#, maar ik zou niet zonder kunnen.
Ja, dat zijn de geinige toepassingen.
Maar de basis in lage D of lager vind ik vaak niet mooi klinken. De covers die wij spelen zijn normaliter max in E als laagst.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Plaats reactie