Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankieyv
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2005, 10:35

Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Frankieyv »

Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Ik ben super tevreden met mijn Casady zeker nu deze perfect is afgesteld echter, er is 1 ding waar ik van baal...
na een avondje spelen is mijn aanslagarm -binnenkant onder- (ben rechtshandig) helemaal beurs door die scherpe rand vd body.
Deze bass is niet zo ergonomisch gevorm als een JazzBass heeft nl aan de rand gewoon haakse scherpe hoeken.

Wat doen mijn Casady collega's op het bassgitaarforum hier aan, enorm laag hangen (kniehoogte) is ook niet wat ik fijn vind
of ben ik de enige die dit als vervelend ervaar?


Goede tips zijn erg welkom
- Fender Jazz & Precision's,
- Epiphone Jack Casady,
- Markbass Little Mark Tube & Markbass 102hf & 104hf,
- Korg Racktuner.

Vreemde jongens die bassisten... ♠@$♣%)☻#¾$/€¹!!!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Basvarken »

Toch is lager hangen een prima idee. Hoeft niet gelijk op kniehoogte. Maar gewoon op kruishoogte.
Als je de bas toch graag hoger hangt en met een knik in je pols wil spelen, zou je een zweetband kunnen gebruiken.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door ThaRoadWarrior »

Ik herken het probleem. Ik ga, na de JCS geprobeerd te hebben, nog een poging wagen met een Warwick RB Star Bass in een rockband. (Zie warwick topic)
Ik hou enorm van de coole looks van dit soort (semi) hollow bassen!

Ik hoop dat de medium scale Star Bass mij iets beter ligt qua ergonomie (neck dive).
En ik gebruik om mijn rechter pols altijd een brede zweetband. Dat helpt al !
Ik heb mijn bas ook altijd wat lager hangen inderdaad, zo op, of net onder, mijn rechter heup.

Als deze bas mij bevalt, en zich staande weet te houden in het rock geweld van mijn band, wil ik evt. nog de bovenste hoorn van binnenuit gaan verstevigen om daar de strapbutton te kunnen plaatsen....
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Joep »

Was een van de redenen waarom ik mijn JC heb weggedaan. Ik had hetzelfde met een Rickenbacker, ook weggedaan. Met mijn Dearmond Starfire heb ik dat probleem niet. Maar sinds de aanschaf van een Fender Coronado speel ik daar ook niet meer op.
Leo Squier
Berichten: 323
Lid geworden op: 27 mar 2011, 14:22

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Leo Squier »

Voor mij hetzelfde, Jack Casady en Rickenbacker 4005 alletwee verkocht vanwege dat probleem. Had vanalles geprobeerd, ook vanwege de strapbutton vooraan kreeg je een kanteling van de body, verschrikkelijk vermoeiend.
Squier 40th anniversary Precision bass Vintage edition
HB Solid Bass 600H + HB solidbass 410T + HB solidbass 115T
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Joey »

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Epiphone EB-2 en gebruikte een vrij dikke zweetband om mijn rechterarm om het op te lossen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door basloze fret »

Om eerlijk te zijn zou ik een bas waar bij ik zo'n problemen had verkopen en iets kopen wat ergonomisch beter bij je past. Je kan wel heel je techniek of houding gaan aanpassen aan de bas maar dat schiet ook niet op en op den duur gaat het je toch irriteren. Niet iedere bas ligt iedereen.
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door bassdaddy »

Om dezelfde reden mijn ibanez agb200 uiteindelijk ook ingeruild, kon niet wennen aan de scherpe rand, stand van de pols en het feit dat de bas als het ware naar voren wil kantelen. Neckdive had ik geen last van bij deze bas.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door badastronaut »

Daarom heeft Lee Sklar zijn Warwick starbass ook een schuin randje gegeven. Had zelf met mijn Fender Starcaster weinig last van het randje in mijn arm, bij mij oude Rick daarentegen wel. Het zijn gewoon geen ideale bassen als je ze hoog hebt hangen. John Pattituci heeft de bas ook hoog maar wel een vrij rechte pols bij staand spelen, minder druk dus op de rand met de onderarm.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frankieyv
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2005, 10:35

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Frankieyv »

Okay bekend probleem dus, ben zeer content met het geluid en de rest vd bespeelbaarheid dus inruilen of verhandelen is geen idee. Zweetbandjes wel dat ga ik als eerste toepassen. Dank voor het meedenken en vooral het bevestigen van dit issue.
Laatst gewijzigd door Frankieyv op 06 dec 2017, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fender Jazz & Precision's,
- Epiphone Jack Casady,
- Markbass Little Mark Tube & Markbass 102hf & 104hf,
- Korg Racktuner.

Vreemde jongens die bassisten... ♠@$♣%)☻#¾$/€¹!!!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Basvarken »

Gewoon een lekker brede zweetband pakken a la James Hetfield.

Als de JCS echt een blijvertje blijkt, kun je altijd nog een keer met een schuurblok de scherpe rand van de binding een beetje afronden. Hoeft maar weinig te zijn. Net genoeg om de irritatie weg te nemen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door Sjtevel 1984 »

Toen ik pas mijn ric had, heb ik dit probleem ook gehad. Nu heb ik nergens meer last van. Zal wel een stukje gewenning zijn.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Problemen met bespelen Jack Casady bass...

Bericht door LeftyJ »

bassdaddy schreef: 02 dec 2017, 17:38 Om dezelfde reden mijn ibanez agb200 uiteindelijk ook ingeruild, kon niet wennen aan de scherpe rand, stand van de pols en het feit dat de bas als het ware naar voren wil kantelen. Neckdive had ik geen last van bij deze bas.
Het kantelen compenseerde ik met mijn Italia Torino door de bas wat meer richting mijn zij te houden, zodat de bolling van het achterblad wat meer in mijn heup viel. Voor mij loste dat het prima op.
Plaats reactie