De actieve electronica van de Yamaha BB1500

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
tvriet
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2017, 20:47

De actieve electronica van de Yamaha BB1500

Bericht door tvriet »

Ik heb een Yamaha BB1500 Bass met actieve electronica. Aan de buitenkant zitten er 2 grote draaiknoppen en 3 kleine draaiknopppen. De bovenste grote knop is voor het volume. De middelste kleine knop is voor het activeren van de voorversterker in stand 0,1 of 2. Ik wil graag weten waar de andere twee kleine knoppen voor zijn en waar de onderste grote draaiknop voor is.

Bovendien zitten er binnenin op de twee printplaten nog een paar instelbare switches en wieltjes.

Op de bovenste printplaat , waar ook de 2 grote draaiknoppen aan vast zitten, zit een kleine blauwe dipswitch die je op 10 standen kan zetten.

Op de onderste printplaat , waar ook de drie kleine draaiknoppen aan zitten, zit ook zo een blauwe dipswitch én twee zwarte draai-wieltjes.

Ik wil graag weten waar al deze knopjes en wieltjes voor bestemd zijn. Ik begreep wel eens dat aan de binnenkant je een bepaalde equalizer-instelling kunt doen. Daar zat ook een stikker van op de achterkant van de electronica-cover, maar die is bij mij weg gesleten.

Please, wie helpt mij uit de brand ????
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: De actieve electronica van de Yamaha BB1500

Bericht door Unlord »

Foto wellicht? Klinkt alsof de electronica gemodificeerd is. Ik heb zo'n bas ook gehad en die had gewoon de standaard knoppen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: De actieve electronica van de Yamaha BB1500

Bericht door LeftyJ »

De normale controls lijken me volume, pickup balance (de twee grote) en bas, mid en treble (de drie kleine). De twee kleine trimpots die je omschrijft klinken als iets wat ook in mijn Yamaha TRB5II's zat, waarmee je voor elke pickup de mix van de phantom coil in de humbucker kon instellen. Die bas had twee grote humbuckers waarvan de tweede spoel er vooral zat voor de onderdrukking van brom, en waarvan je zelf kon bepalen hoe aanwezig die moesten zijn in je klank.

De blauwe dipswitches (zijn het van die rotary switches, draaischakelaars met presets?) gebruiken Bartolini en Seymour Duncan regelmatig in hun preamps. Door de draaischakelaar met twee presets moet ik denken aan de "Slap Switch" die veel Seymour Duncan Basslines-preamps hebben. Die heeft een driestandenschakelaar en twee tone-presets (met twee interne blauwe draaischakelaartjes om voor elke stand van de driestandenschakelaar een preset in te stellen).
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: De actieve electronica van de Yamaha BB1500

Bericht door aap »

Volgens mij zijn de andere twee knoppen de treble en bass. De middelste knop met de drie standen is voor 1 normaal, 2 bass boost, mid dip en 3 mid boost. Met de schuifjes kun je de 2 en 3 naar jouw smaak instellen voor de verschillende standen.
Plaats reactie