Volume slecht regelbaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door JohandeJong »

Ok, dank. Ik heb toevallig zonet ook antwoord van Bax (daar had ik de bas gekocht). En ik moet zeggen, tegen mijn verwachting een serieus en voor zover ik kan bepalen een deskundig antwoord. Hoewel, toch een beetje anders dan dat van jullie.
Koen van Bax zegt nml.: "Omdat het hier gaat om een passieve bas van Fender denk ik inderdaad dat het gaat om een foutieve potmeter. Wat vaker in de fabriek fout gaat is de potmeter voor een actieve bas (250k potmeter) in een passieve bas (500k potmeter) plaatsen."
Wat ik denk is dat Koen zich hier eventjes heeft vergist. Want overal waar ik zoek wordt gesproken over een 250k potmeter voor single coil pickups. Heeft Koen de waarden misschien omgedraaid? Helaas is op de huidige potmeter helemaal niets te ontdekken welke waarde deze heeft.
Maar Koen heeft ook allerlei oplossingen aangedragen. Retourzenden, laten repareren en zelfs een adres in mijn woonplaats aangegeven waar ik voor onderzoek/reparatie terecht kan.
Uiteindelijk wordt dit wel goed opgelost.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13372
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door LeftyJ »

In actieve elektronica heb je het meestal over 25k, niet 250. 250 is inderdaad gangbaar voor singlecoils.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door Rieno »

En zelfs al zou er nu een 500k inzitten, dan werkt dat ook zonder problemen. Je verloop en het resultaat zouden dan idd iets anders zijn, maar niet heel dramatisch en zeker niet zoals jij je situatie nu omschrijft.

Mooi dat het sowieso goed wordt opgepakt bij Bax!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door JohandeJong »

Ok, nu lukt het wel. Het oorspronkelijk fotootje werd niet gepikt. Na enig bewerken wel.
Dit zijn dus de potmeters waar helemaal geen waarde op te ontdekken valt.
Alleen maar de tekst dat ze in Korea zijn gemaakt.
potmetersmustang.jpg
potmetersmustang.jpg (71.5 KiB) 2997 keer bekeken
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door tjoepatjoep »

Eventjes nieuwe pots bestellen. Ik heb er toevallig gister om een uur of tien bij Bax drie besteld en had ze vanochtend om half twaalf al binnen!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door LemmyNL »

Maar wat heb je meer nodig dan 'open' of 'dicht' dan? :?:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door Basvarken »

JohandeJong schreef: 20 dec 2017, 12:56 "Omdat het hier gaat om een passieve bas van Fender denk ik inderdaad dat het gaat om een foutieve potmeter. Wat vaker in de fabriek fout gaat is de potmeter voor een actieve bas (250k potmeter) in een passieve bas (500k potmeter) plaatsen."
Wat ik denk is dat Koen zich hier eventjes heeft vergist. Want overal waar ik zoek wordt gesproken over een 250k potmeter voor single coil pickups. Heeft Koen de waarden misschien omgedraaid?
Dit is wel wel waar ik bij mijn eerdere opmerking op doelde.
Alleen noemt Bax denk ik niet de juiste waardes. Stel dat er een potmeter inzit die eigenlijk voor een actieve basis bedoeld, dan kan dat wel een verklaring zijn voor het beperkte verloopgebied. Het verschil tussen een 25k en 250k potmeter is best groot en zou wel degelijk de klacht kunnen veroorzaken die jij omschrijft.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door JohandeJong »

LemmyNL schreef: 21 dec 2017, 10:57 Maar wat heb je meer nodig dan 'open' of 'dicht' dan? :?:
Van 0% to 100% gelijkmatig verdeeld over de gehele draai van de potmeter zou wel aangenaam zijn. Fijnregelen volume tijdens het spelen vind ik prettig. Voluit tijdens solo's, beetje minder tijdens begeleiding bijvoorbeeld. Of afhankelijk van de sfeer van een nummer. Het is niet, althans niet bij mij, alleen voluit of helemaal niets. Dat zou het zelfde zijn als dat je in de auto een knop zou hebben voor alleen vol gas of stilstaan in plaats van een gelijkmatig doserend gaspedaal.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door JohandeJong »

Basvarken schreef: 21 dec 2017, 12:06 Dit is wel wel waar ik bij mijn eerdere opmerking op doelde.
Alleen noemt Bax denk ik niet de juiste waardes. Stel dat er een potmeter inzit die eigenlijk voor een actieve basis bedoeld, dan kan dat wel een verklaring zijn voor het beperkte verloopgebied. Het verschil tussen een 25k en 250k potmeter is best groot en zou wel degelijk de klacht kunnen veroorzaken die jij omschrijft.
Dat vermoeden heb ik ook. Jammer dat er op de gemonteerde potmeters niets te lezen valt. En ik heb geen metertje. Al met al natuurlijk eenvoudig te ontdekken en door alle hulp en aanwijzingen hier in dit forum (dank, beste mensen) kan er in de juiste richting worden gezocht.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door Robert Homan »

JohandeJong schreef: 21 dec 2017, 12:11
LemmyNL schreef: 21 dec 2017, 10:57 Maar wat heb je meer nodig dan 'open' of 'dicht' dan? :?:
Van 0% to 100% gelijkmatig verdeeld over de gehele draai van de potmeter zou wel aangenaam zijn. Fijnregelen volume tijdens het spelen vind ik prettig. Voluit tijdens solo's, beetje minder tijdens begeleiding bijvoorbeeld. Of afhankelijk van de sfeer van een nummer. Het is niet, althans niet bij mij, alleen voluit of helemaal niets. Dat zou het zelfde zijn als dat je in de auto een knop zou hebben voor alleen vol gas of stilstaan in plaats van een gelijkmatig doserend gaspedaal.
Als geluidstechnicus moet ik je bekennen dat deze uitleg mij een beetje de kriebels bezorgt. Tijdens een optreden af en toe het volume van de bas aanpassen lijkt prettig en noodzakelijk maar geloof me: Dat is het alleen voor jou. Voor je mede-bandleden en degene achter de knoppen is het echt niet fijn. Ik snap je intentie, maar je hebt het over: "een beetje minder tijdens begeleiding" of "afhankelijk van de sfeer". Maar hoe groot is dat "beetje" en hoeveel harder of zachter zet je het bij welke "sfeer"? 3 decibel kan in de totaalsound van je band het verschil betekenen tussen veel te hard en volslagen onhoorbaar. Jij kunt vanaf jouw plek echt niet inschatten of jouw aanpassing het gewenste resultaat heeft voor de eindmix (en dus het publiek). Dat "beetje minder" kan tijdens een kroeg-gig net goed zijn, maar een dag later in een zaaltje je bas volledig laten verzuipen in het gitaargeweld.

Mijn advies zal je niet verbazen: Volume vol open, altijd en overal!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door Mach1 »

Mee eens. Ik maak mijn volumeverschillen met de manier van aanslaan. En dat ik nauwelijks nodig.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door JohandeJong »

@Robert. Vanuit jouw standpunt heb je helemaal gelijk. Echter, mijn situatie is totaal anders dan jij voor ogen hebt.
Een groepje oude mannen in een hele kleine ruimte waar het volume zo laag gehouden wordt dat je ook nog gewoon met elkaar kunt praten tijdens het spelen. Dus niks niet man achter de knoppen en publiek ofzo. Dan is een klein beetje regeling wel prettig om er voor te zorgen dat je de rest net niet wegdrukt of dat je solo er toch nog een beetje helder uit komt. En dan is het toch wel handig als dat op de gitaar een beetje regelbaar is. Uiteraard doe ik het meeste verschil ook al met de aanslag maar als je speelt op laag volume dan is dat soms een beetje lastig.
Afgezien daarvan, ik vind dat het gewoon goed in orde moet zijn. Of je het nu wel of niet gebruikt.
Anyway, het probleem bestaat niet meer. Ik heb de bas namelijk teruggestuurd. De hals is met 19 fretten mij een beetje te kort. Ik heb nu 2 Chowny's in bestelling en heb daar hoge verwachtingen van.
Overigens uitstekend afgehandeld door BAX. Donderdag opgestuurd, vrijdagmiddag een berichtje van ontvangst en meteen het geld terug op mijn rekening. Dat maak je ook wel eens anders mee.

Dank voor al jullie hulp en meedenken.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door aap »

Vanuit mijn ervaring is volume regelen op een passieve p/j of j via de potmeters niet echt ideaal. Er overheerst dan altijd wel 1 pickup waardoor ik het gevoel krijg dat de andere uit staat. Volgens mij kun je dan beter 1 volume regeling hebben of een booster.

Zien er leuk uit die chowny bassen, welke heb je besteld?
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door JohandeJong »

De mustang heeft maar 1 volumeregelaar.
Ik heb een gewone passieve en een fretless passieve besteld. Beide in zwarte uitvoering. Beide dus de SWB-1.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Volume slecht regelbaar

Bericht door 4$ »

badastronaut schreef: 18 dec 2017, 20:34 Lijkt mij ook een kapotte potmeter, inderdaad het nummertje opzoeken en dan een nieuw potmetertje erin. En Ff een beetje offtopic, maar van die Chowny SWB1 fretless ga je wel blij worden! Heb er zelf meerdere waaronder een fretless. Ze worden geleverd met roundwounds dus een setje flatwounds op voorhand kopen is wellicht een goed idee! (GLS maakt erg fijne flatwound shortscale snaren!) succes met je Mustang!
Hoi Reinier ik wil ook graag eens flats op mijn SWB-1 proberen echter weet ik niet precies welke goed zijn en nog belangrijker..... Welke passen gezien de mensuurlengte maar tevens ook strings thru body?

Ik neem aan dat dat je GHS bedoelde maar welke?
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Plaats reactie