Fodera

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wenge
Berichten: 284
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:39

Re: Fodera

Bericht door wenge »

basloze fret schreef: 27 dec 2017, 23:34
wombatboter schreef: 27 dec 2017, 09:51 Ik heb een Fodera Monarch gehad die Wooten nog gebruikt heeft tijdens een Britse toer...
Goeie bespeelbaarheid, prachtige klank maar bizar genoeg "verdween" de bas in het groepsgeluid toen ik er live mee speelde...aan knoppen gedraaid, aan mijn versterker gedraaid, brug-element alleen, niets hielp. Ik had niet het gevoel dat ik ook maar ergens aanwezig was, stond een 40-100 set op.
Ik heb 'm verkocht aan een Nederlander voor de 3000 euro die ik er voor betaald heb.
Toch wel vreemd eigenlijk. Ik heb niet het gevoel dat de bas bij Wooten in de bandsound verzuipt. Sterker nog, hij is altijd zeer aanwezig.
Dat is denk ik de kern van de zaak. Wooten staat centraal in de mix...Als Geert met de Kreuners of the Wild Romance op podium staat, mixen ze hem als 'de bassist' in het totaalgeluid. Die Fodera speelde als boter, maar ik kan me levendig inbeelden dat hij gewoon 'verdween' in een stevig rockend ensemble
Remember, if it runs amuck...call the Duck
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Fodera

Bericht door basloze fret »

Klopt helemaal. Maar dan ligt het niet aan de bas maar aan de smaak van de mixer.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Fodera

Bericht door wombatboter »

Klopt, bij Wooten stààt het er telkens en zit het lekker in de mix....
Ik had 'm meegenomen met mijn Epifani stack naar twee optredens..ééntje met mainstream covers in de Zuiderkroon in Antwerpen en eentje met country achtige muziek in een feestzaal maar ik kreeg het niet goed. Misschien lag het aan mij, kan best (zo'n gear kenner ben ik nu ook weet niet en van frequenties enz ken ik ook niets)
Ik had dat gevoel op het podium en mét monitor, ik heb geen idee hoe het in de zaal klonk
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Fodera

Bericht door Basles.be »

Ik ging eens repeteren met een band en gelukkig stond er reeds een versterker en speakers. Ik moest dus enkel mijn bas meebrengen.
Ik had mijn F-bass mee en na een uur zoeken had ik nog geen klank gevonden die enigszins goed klonk, en mijn bas ging volledig verloren in het totaalgeluid van de band. Met mijn eigen materiaal heb ik zelden dat probleem gehad. Ik zeg zelden, niet nooit, want mixers....
Maar goed,er stond een Ibanez ATK en die wou ik wel eens proberen. Dat ding klonk dan weer echt geweldig op het materiaal dat aanwezig was in de oefenruimte. Soms is het de mixer, soms is het de combinatie van materiaal die niet werkt.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Fodera

Bericht door wombatboter »

Het is niets nieuws maar hoe vaak ik thuis al gedacht heb : "ik vind deze klank echt fantastisch, dit is hét !" en ik zet hetzelfde neer in andere omstandigheden en ik ben nergens :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Fodera

Bericht door badastronaut »

Misschien is het onzin hoor, maar ik heb zelf altijd het idee dat hoe meer knopjes je op je bas hebt des te moeilijker het wordt om altijd een lekker geluid te hebben, zeker in verschillende live situaties. Een standaard passieve fender jazz, precision of Stingray (of iets soortgelijks) klinkt eigenlijk altijd wel. Ik ben misschien een beetje simpel wat dat betreft :wink:

Volgens mij heeft de Anthony Jackson bas alleen maar een volume knop toch? Das dan wel weer erg summier maar dan weet je wel wat je hebt qua geluid...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

Spelen jullie met in-ear monitoren? Tijdens sound checken is er altijd weinig tijd vind ik, en dan ben ik al blij dat ik de monitoring goed heb en mezelf drummer enzanger al hoor. Dus zit te denken aan in-ear.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

NYC Fodera's

Bericht door zomnius »

In 1994 wilde men voldoen aan de vraag naar wat betaalbare alternatieven. Men heeft toen de NYC lijn opgezet meer jazz bas achtige bolt on bassen.
bp1010_gear2109_nr.jpg
bp1010_gear2109_nr.jpg (13.4 KiB) 1671 keer bekeken
Afbeelding


Echter bleek na verloop van tijd dat men niet een geheel ander instrument wilde, maar eerder een betaalbaar alternatief van de custom bassen. De nieuwere NYC bassen dan ook meer zoals de duurdere versies, en men zegt dat men van hetzelfde houtt gebruik maakt als die van de custom bassen.
verder zijn neck profiles, bruggen pickups en hardware hetzelfde. Besparingen die men toepast is dat me het hout naar japan verzend, het daar door FOdera-getrainde luthiers verwerkt wordt en dat de finale samenstelling (wetgeving hehehe) en afstellen in New York gedaan wordt.

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »



ongeloofelijk. Wat een prachtig laag komt daaruit.


Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Fodera

Bericht door dr. Bassvibes »

Zit er geen splitcoil onder die pick-up cover?
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Fodera

Bericht door Frederiek »

Ik heb er geen maar ik heb er heel veel in handen gehad ;) Een mooie oude Monarch viersnaar die ik een tijd mocht lenen van een vriend vond ik een te gek instrument. Te mooi voor mij eigenlijk, speelde zo ontzettend makkelijk... Maar makkelijk is eigenlijk ook een tikkeltje saai.

Dit jaar ben ik met mijn kersverse man in NY geweest en op mijn verjaardag mochten we een kijkje nemen in helaas niet de fabriek maar wel de demo-room van Fodera. Extra leuk omdat op dat moment thuis mijn eerste zelfgebouwde bas te drogen hing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een stukje demo room:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... f7bc59630a

Ze zijn zo idioot strak gebouwd dat het bijna niet te geloven is dat dit toch voor een heel groot deel door mensenhanden gemaakt wordt. Behalve kwijlen op het vakmanschap en de smetteloze afwerking, het speelgemak en alle aanwezige features ben ik zelf denk ik te simpel om ze echt te kunnen waarderen. Er is niet een soort van sound die ik direct herken. De meest eenvoudige sprak mij het meest aan:

Afbeelding

Alvast een hint voor mijn volgende bouwtopic ;)
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

Te-Gek wat een coole foto's. Die P ziet er smakelijk uit. Ik kan me zo voorstellen dat met name speelbaarheid ultiem is. Het feit dat je hout / pickups kan kiezen maakt het niet een eigen sound zoals Fender, alembic of Ritter. Gaaf die foto van die deur en die muur. Staat je HDTK erbij ? :)

Die 'CAR' op die demo room foto is ook gaaf.

BTW gefeliciteerd met het 'kersverse' !
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

dr. Bassvibes schreef: 29 dec 2017, 18:18 Zit er geen splitcoil onder die pick-up cover?
Fodera / Duncan Dual Coil Pickup - passief

https://www.fodera.com/anthony-jackson-presentation-ii/
Jouw bas lijkt best wel op een......
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Fodera

Bericht door Frederiek »

Dankje :) Zeker, mijn naam mocht er ook bij, linksonder te vinden. Leuk om te kijken wie daar verder al op de muur hebben geschreven!
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

Oké wat ik al dacht en las. De speelbaarheid is niet normaal goed.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie