Fodera

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Fodera

Bericht door zomnius »

Toch maar eens onderzoeken wat nu de Fodera, de Fodera maakt. En ook een van de allerduurste merken denk ik. Aanleiding is een headless bass op Basschat, en de bijzonder goede bouwkwaliteit die de foto's laat zien. Altijd veel Fodera's gezien tegen enorme bedragen, dat wel. Natuurlijk Victor Wooten zijn home brand. En ook wel andere zeer goede bassisten zoals Anthony Jackson. Maar verder heeft het me nooit echt de aandacht getrokken eigenlijk tot nu wegens die basschat adv. Dus ik duik er even in voor de leuk. Want oei die Fodera's zijn prijzig. Mod: Als er al een topic bestaat, kan deze verwijderd worden, ik kon het zo gauw niet vinden.

We hebben het over 1983, waarbij een reeds bekende luthier Vinny Fodera samen met Joey Lauricella Fodera startte. Een jaar met Ronald Reagan, space shuttles die gelanceerd werden, en midi een grootse introductie kende. Joey is een prof bassplayer, wat de kwaliteit ten goede zal komen. (bron Fodera website)

Ze willen een bas maken die zo goed is dat je hem niet meer neer wil leggen......




Afbeelding
Laatst gewijzigd door zomnius op 27 dec 2017, 02:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

Een paar 'bekendere' Fodera's:

Victor Wooten signature:

Afbeelding

Emperor Standard:

Afbeelding

Die je dan ook weer in megalomane versies hebt ;)

Afbeelding


En dan de Anthony jackson singlecut:

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

Maar als je écht signature wilt gaan dan een relic versie (ja-haa - ook bij dit soort bassen @pedullist)


Schermafbeelding 2017-12-27 om 02.00.54.png
Schermafbeelding 2017-12-27 om 02.00.54.png (309.4 KiB) 2239 keer bekeken
https://www.thomann.de/gb/fodera_vw_cla ... d_aged.htm
Bij Thomas te koop voor 16k (echt)
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Fodera

Bericht door zomnius »

Bouwkwaliteit:

Kijk naar die lagen en de afwerking. echt bizar goed (nee ik heb geen aandelen):



Schermafbeelding 2017-12-27 om 02.05.45.png
Schermafbeelding 2017-12-27 om 02.05.45.png (924.79 KiB) 2237 keer bekeken
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-12-27 om 02.05.34.png
Schermafbeelding 2017-12-27 om 02.05.34.png (873.24 KiB) 2237 keer bekeken
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Fodera

Bericht door Sjtevel 1984 »

zomnius schreef: 27 dec 2017, 02:01 nee ik heb geen aandelen
Maar je bent wel een beetje een fanboy, niet? :wink:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Fodera

Bericht door basloze fret »

Ik vind het schitterende bassen. Vooral zo'n Classic Monarch met PJ elementen a la Victor Wooten.

Helaas een beetje onbetaalbaar geworden voor de gewone mens.

Zijn er forumleden die een Fodera hebben
( gehad)? Ben ook wel benieuwd of de klank ook zo bijzonder is.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Fodera

Bericht door wombatboter »

Ik heb een Fodera Monarch gehad die Wooten nog gebruikt heeft tijdens een Britse toer...
Goeie bespeelbaarheid, prachtige klank maar bizar genoeg "verdween" de bas in het groepsgeluid toen ik er live mee speelde...aan knoppen gedraaid, aan mijn versterker gedraaid, brug-element alleen, niets hielp. Ik had niet het gevoel dat ik ook maar ergens aanwezig was, stond een 40-100 set op.
Ik heb 'm verkocht aan een Nederlander voor de 3000 euro die ik er voor betaald heb.
what fools these mortals be
LowLife
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2015, 13:00

Re: Fodera

Bericht door LowLife »

Deze vind ik erg mooi. Klinkt goed en ziet er mooi uit:

https://www.youtube.com/watch?v=Eulnqgu08Dw
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7175
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Fodera

Bericht door HNZ »



Ik vind dit een geweldige bas(sist):
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Fodera

Bericht door Basles.be »

De typische Fodera fusion klank.
Niet bepaald Grey zijn beste solo


Het Anthony Jackson model kan me op geen enkele manier bekoren, maar er wordt wel goede muziek mee gemaakt


Bona is altijd een hit or miss. Soms doet hij prachtige dingen, soms hou ik het geen 30 seconden vol.
Deze is raak
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
ritz
Berichten: 6070
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:26

Michel Labaki

Bericht door ritz »

Ook een 'Foderaman':



Visaton Atlas DSM MK II
Sphinx Project Fourteen & Project Four

https://www.funkblog.nl/dj-ritz/
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Fodera

Bericht door Charlie »

Heb de 4 snarige Fodera van Marc Vanderkley in handen gehad. Vond het eerlijk gezegd maar ´n lomp ding.
De ergonomie van hals en fretboard vond ik niet geweldig. Had me er veel meer van voorgesteld en begreep niet wat`the fuzz was all about´.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Fodera

Bericht door AmericanIdiot »

Ik vind een aantal modellen van Fodera erg mooi, ik heb weleens een Imperial 6 in mijn handen gehad en de afwerking was erg goed.

Ik heb wel de indruk dat het specifieke bassen zijn voor meer de fusion hoek en dat je er met die piano achtige toon nou niet bepaald een dikke rock sound mee maakt.

Alembic staat qua prijs op een gelijk niveau en daar ligt het weer heel anders. Wat ik daarvan bepoteld heb was een stuk veelzijdiger inzetbaar.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Fodera

Bericht door Basles.be »

AmericanIdiot schreef: 27 dec 2017, 22:13 ....
Alembic staat qua prijs op een gelijk niveau en daar ligt het weer heel anders. Wat ik daarvan bepoteld heb was een stuk veelzijdiger inzetbaar.
Ooit eens op een Alembic van >13 000 Euro :roll: gespeeld. Klonk en speelde voor geen meter. Binnen elk merk, en zeker bij handgebouwde instrumenten, kunnen de verschillen soms groot zijn.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Fodera

Bericht door basloze fret »

wombatboter schreef: 27 dec 2017, 09:51 Ik heb een Fodera Monarch gehad die Wooten nog gebruikt heeft tijdens een Britse toer...
Goeie bespeelbaarheid, prachtige klank maar bizar genoeg "verdween" de bas in het groepsgeluid toen ik er live mee speelde...aan knoppen gedraaid, aan mijn versterker gedraaid, brug-element alleen, niets hielp. Ik had niet het gevoel dat ik ook maar ergens aanwezig was, stond een 40-100 set op.
Ik heb 'm verkocht aan een Nederlander voor de 3000 euro die ik er voor betaald heb.
Toch wel vreemd eigenlijk. Ik heb niet het gevoel dat de bas bij Wooten in de bandsound verzuipt. Sterker nog, hij is altijd zeer aanwezig.
Plaats reactie