Fodera

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Slashhead

Re: Fodera

Bericht door Slashhead » 08 feb 2018, 14:19

badastronaut schreef:
28 dec 2017, 13:25
Misschien is het onzin hoor, maar ik heb zelf altijd het idee dat hoe meer knopjes je op je bas hebt des te moeilijker het wordt om altijd een lekker geluid te hebben, zeker in verschillende live situaties. Een standaard passieve fender jazz, precision of Stingray (of iets soortgelijks) klinkt eigenlijk altijd wel. Ik ben misschien een beetje simpel wat dat betreft :wink:

Volgens mij heeft de Anthony Jackson bas alleen maar een volume knop toch? Das dan wel weer erg summier maar dan weet je wel wat je hebt qua geluid...

Die ervaring heb ik ook. Te veel gekloot met de pre-amp werkt niet live (voor mij). Het is veel makkelijker om naar een andere bas te grijpen als je een andere sound wilt. Nuance verschillen doen er meestal niet zo toe. Daarvan ben ik toch de enige die het hoort en heb geleerd me daarvoor af te sluiten en me te concentreren op andere zaken. (Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te gelden) En aangezien ik toch al vaak met een back-up werk kies ik het zo dat die back-up nog nuttig is ook. (passieve en actieve Jazz of een P)
Al mijn bassen gaan door een Avalon met presetje 4 en heb altijd een goede sound. Maakt niet uit of ik een stack (amp staat bij mij altijd in neurtraal en werk alleen met gain) er achter heb staan of IE. Klinkt mijn bas niet, dan gaat ie de deur uit :D En daar hoef ik niet op het podium achter te komen maar merk ik al thuis.

On-topic
Ik ervaar altijd veel weerstand voor de aankoop van bepaalde instrumenten. Dit komt doordat ik me altijd om de tuingeleid voel door die endorsement activiteiten. Loyaliteit is een financiele overeenkomst. Ik zie bijzonder kostbare houtsoorten als top en back laag die nauwelijks bijdragen aan de sound maar wel significant bijdragen in het bedrag dat je ervoor neer moet leggen en aan de uitstraling natuurlijk. Dit geeft een stuk proud ownership, want het is natuurlijk top spul en het ziet er rete goed uit en met grootste zorg gefabriceerd. Dat je daar duizenden euro's voor neerteld is goed te begrijpen vind ik en zijn die instrumenten ook wel waard. Als je een heel arsenaal van dit soort beauties in je rek hebt staan dan is dat gewoon mooi en genieten. En ik vind het leuk om iemand te zien met een F bass om zijn nek of een Fodera waar die gewoon lekker op los kan gaan en trots is dat ie er zo een heeft.

Plaats reactie