solo bas / band bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Endorsement speelt zeker wel mee,maar ik denk dat Marcus Miller geen "noodzaak"heeft om op een high end bas te spelen en is hij in
een positie dat hij dat echt wel zelf mag bepalen.
Zoals ik al zei "je vraagt je wel eens af waarom hij niet zo'n high end bas bespeelt? "
Beantwoord hem ook gelijk: Als het goed is,is het goed.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Danny Fokker »

Ik denk dat het ook wel wat met profilering te maken heeft, het willen opvallen.

Als je als solo bassist wil opvallen, doe je dat niet met een standaard P of J of whatever, (Hé, heb je laatst die kerel gezien met zijn P? Welke van de 1000) Dat kan je dan beter doen met een high end boutique bas, dan ga je namelijk meer over de tong
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Daar hangt dan wel een aardig prijskaartje aan, plus het verwachtingspatroon van(zeker muzikanten) is dat je zo'n boetiek bas dan ook misbruikt als een ware muzikant.
Dat is toch ook een dingetje;Als je op een boetiek bas alleen maar hele gewone dingen zou doen,ik niet weet of je dan serieuz genomen word.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: solo bas / band bas?

Bericht door zomnius »

Wat een onzin allemaal.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Nee,op een Ritter in je metal bandje is lekker serieuz.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Waarom zou dat niet kunnen? Ik merk dat je graag knuppels in het hoenderhok gooit, maar dat er eigenlijk steeds geen gefundeerde mening achter zit..waarom denk je dat het een probleem zou moeten zijn? Ben je niet je eigen gevoel op een heleboel mensen aan het projecteren zo?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Amateur psychologen lopen er al genoeg rond. :lol:
Al jij met je 5 a 8 ruggen bas in een metal band wilt spelen ,waar volgens "zomnius"zijn geluid in verdwijnt,hee,mijn zegen heb je.AMEN.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: solo bas / band bas?

Bericht door zomnius »

hahahaha
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: solo bas / band bas?

Bericht door rich13 »

Jouw bas lijkt best wel op een...... extra gitaar :D
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Basles.be »

Bij Prince op een high-end bas en nooit een solo gespeeld! Hoe durft'ie!
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Re: solo bas / band bas?

Bericht door ReneE »

rich13 schreef: 29 dec 2017, 12:39 Jouw bas lijkt best wel op een...... extra gitaar :D
:jam: :jam: :dance:
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: solo bas / band bas?

Bericht door didi »

Voor een typische solo-bassist is een vijf- of zes-snarige bas wellicht handig. Meer noten tot je beschikking. Dan zit je vaker in het duurdere sigment.
Maar uiteindelijk hoeft het niet want er zijn genoeg bassisten die soleren op viersnarige bassen. En tegenwoordig zijn er zelfs uitstekende budgetbassen waar je erg goed mee voor de dag kunt komen. Dan heb ik het niet over mensen die alleen maar kicken op sjieke merken want die heb je ook altijd. Die halen hun neus op wanneer iemand op een Squier speelt. Wat uiteraard bullshit is. We weten hier allemaal dat 90% van de kwaliteit in de vingers zit en 10% in het instrument, toch ? Dus laat je niet gekmaken.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Herman »

Ik heb ooit eens een workshop gedaan van Daniele Labatte, een italiaans bassist (o.a Kane) en hij had een 25 euro Hondo P basje bij zich met een actie om u tegen te zeggen en waar niemand een fatsoenlijke sound uit kreeg. In zijn handen klonk het ding echter waanzinnig! Het zit in de vingers. veel muzikanten proberen hun gebrek aan talent te maskeren met dure shit denk ik (ik ook een beetje... :oops: )
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

De bas is onderdeel van je sound, maar het is inderdaad gemakkelijk om ervaring en techniek dan even te vergeten terwijl dat veel belangrijker is. Het verhaal van Monkey hierboven illustreert dat maar eens prachtig :) Als je écht weet hoe een bas werkt, dan kun je (bijna) overal een lekker geluid uit halen. Maar of dat dan ook altijd in een band goed draagt en klinkt, dat kan dan weer liggen aan de evenwichtigheid van een bas..wolfstonen en dode plekken op de hals kun je bijvoorbeeld weer lastig verbloemen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie