solo bas / band bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

bastaart schreef: 28 dec 2017, 10:47
Dat specifieke geluid kan ook juist een reden zijn om te kiezen voor een high end bas. Je hebt dan tenminste iets speciaals en klinkt niet zoals als iedereen met de eeuwige jazzbas of P. Ook zijn er high end allround bassen zoals Sadovsky die dan weer een jazzbas clonen. Dus het is veel minder zwart wit als jij zegt. Eigenlijk kun je uit iedere bas met twee pick-ups een allround sound halen. High end of budget. Vintage of moderne bas.
Het is niet mijn bedoeling dingen heel erg zwart/wit te maken want high-end bassen hebben een meerwaarde,maar...
Sadovsky is wel een aardig voorbeeld; Ik vraag mij serieuz af of het prijsverschil gerechtvaardigt is met mijn (goed afgestelde) Jazz bass standart.
Sadowsky denk ik 2+x zo duur.
Er bekruipt mij af en toe een "placebo"effect .Als iedereen zegt dat dat(sadowsky) een betere bas is dan zal dat ook wel zo zijn.
Heel veel dingen die beweert of gezegt worden zijn erg subjectief en er is geen goed of fout.
Neemt niet weg dat voor de gemiddelde concert bezoeker het verschil of ik op een Sadowsky of op mijn jazzbas speel verwaarloosbaar is.
Scheelt mij toch weer €€€€€.
Er zijn ook dingen die je niet in de hand hebt,sta jij bvb te spelen op jouw €€€€€€ bas en de geluids man bakt er niks van ,is dat vaak wel genant als mensen
zeggen dat het geluid niet zo lekker was.
Ik vergelijk wel middenklasse en high-end bassen met elkaar ,onder de +/- €1000,- laat ik even buiten beschouwing,en dan vind ik de prijs verschillen gewoon toch wel erg groot ten opzichtte van de meerwaarde die een high -end bas heeft (zou hebben)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: solo bas / band bas?

Bericht door aap »

Grappig dat je zegt dingen niet zwart wit te zien, maar dit wel telkens doet.

Ik speel graag op Lakland's. Heb zowel skyline als USA made vastgehouden en er zeker duidelijk verschil te voelen. Of dat het geld waard is is heel persoonlijk vindt ik.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Die Lakland moet je dan wel vergelijken met een high-end bas,en zeg me dan of er dan nog zoveel verschil is dat het dat geld waard is.
Soms word er ook gezegt dat zwart eigenlijk wit is.
Er is nooit 1 waarheid in dit verband.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: solo bas / band bas?

Bericht door zomnius »

Hi,

@ strabel: Wellicht beter om bij je vraag/stelling te blijven solo/band bas.. Want het gaat nu alle kanten op en we eindigen op het al oude zeik liedje dat duurdere bassen niet te verantwoorden zouden zijn.

Ik heb een geweldige Squier (inmiddels helemaal de moeder gemod), en het prijsverschil van zeg 1100 euro met jouw veel duurdere standard vind je kennelijk wèl okee. Dat is niet logisch en is naar mijn mening subjectief. Dus laat dat lekker los of stop het dan in de topic algemene irritaties of zo, is dat een idee? (mod?)

Je oorspronkelijke vraag/stelling of wat dan ook, wat maakt een bas een solo instrument of een band instrument is wellicht wèl interessant.

In dát geval zie je veel handgemaakte instrumenten bij solistische spelers, maar is ook geen gouden regel, kijk naar pastorius, of geddy Lee. Victor Wooten speelde voor een Fodera die hij kreeg in 1983 en later hoefde te betalen op een Alembic Series 1, omdat hij dacht dat ie dan net zo goed zou zijn als 1 van zijn voorbeelden nl Stanley Clarke. Dat is uiteindelijk gelukt haha. Ander voorbeeld vind ik natuurlijk Marcus Miller, eigenlijke een standaard Fender Jazz waarmee ie de sterren van de hemel speelt, in feite net zo'n bas als je nu hebt. Je ziet dat dergelijke Solisten ze vaak bij luthiers uitgenodigd worden en daar een instrument aangemeten krijgen (en niet altijd krijgen in muntelijke zin) dat ze nóg beter kan maken.

Dat laatste is vaak lastig te omschrijven maar persoonlijk hoort daar speelbaarheid bij. Sommige bassen kan je ineens los op gaan en nieuwe dingen eruit toveren. Of wat ik altijd gaaf vind te lezen van Wombatboter of anderen hier zoals spacemunk is dat ze een bas te pakken hebben die 'inspireert'. Enfin, een topic in deze richting lijkt me beter.

Wa gij?
Laatst gewijzigd door zomnius op 28 dec 2017, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Wiro »

Dan zie je toch wat anders dan ik. Laatst bij Jools Holland bijvoorbeeld, waar alles live wordt gespeeld, met geen enkele 'solo'-bassist, zag ik enkel de duurdere boutique-bassen langskomen.
Persoonlijk zweer ik bij top-instrumenten in bandverband om een aantal redenen (genres top 40, singer-songwriter, hard-rock & jazz): De rijkste strakke sound die goed door de mix heen prikt ondersteunt elke muziek optimaal. Het speelgemak. De evenredigheid van klank over het hele spectrum (van laag tot hoog, geen problemen meer met een slappe B- of een te 'dunne' G-snaar-klank bijvoorbeeld). Optimale instelbaarheid. Doorgaans is bovenstaande waar je je extra geld voor betaald. En als je dan toch in de duizenden range zit, mag er ook nog wel een honderdje bij voor een prachtige top. Toch? De meeste boutique bassen die ik in handen heb gehad voegden buiten het mooie plaatje toch ook veel aan functionaliteit toe.

Ook bij een dergelijke bas is het overigens heel simpel de sound te verprutsen met een paar foute instellingen op je amp of aan de mengtafel. Maar dit terzijde.

Doorgaans hoor je het verschil wel bij bands waar een dergelijke bassist meedoet. Bijvoorbeeld Aliën Ant Farm waar Alex Barretto speelt op een Ken Lawrence Brace I https://www.station-musicshop.de/epages ... ts/0006516 in het nummer Smooth Criminal:


Of deze uiterst functionele bassist Jóhann Ásmundsson die met zijn Sadowsky bas een aantal sounds weet neer te zetten welke onmogelijk uit een standaard Fender te halen is:


enz. enz.
Laatst gewijzigd door Wiro op 03 jan 2018, 16:56, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

zomnius schreef: 28 dec 2017, 18:09 Hi,

@ strabel: Wellicht beter om bij je vraag/stelling te blijven solo/band bas.. Want het gaat nu alle kanten op en we eindigen op het al oude zeik liedje dat duurdere bassen niet te verantwoorden zouden zijn.

Wa gij?
Je hebt helemaal gelijk dat dat ook mijn insteek is,het liefst probeer ik merknamen ook te vermijden dat is alleen erg lastig als iedereen daar toch mee aankomt.
(beetje eigen schuld omdat ik ze wel noemde)
Waarom ik onderscheid maak met goedkope bassen is omdat je bij middenklasse bassen mag verwachten dat alle onderdelen van goede kwaliteit zijn en ook
de fabricage beter is en daarom mijn inziens het verschil met top/high-end bassen kleiner is.
Wat natuurlijk opvalt bij high end bassen op youtube is dat het vaak solistische bassisten zijn en eerlijk is eerlijk ,als ikzelf een solistische bassist was ,zou ik ook voor een
high-end bas gaan.
Een van de bekendste solistische bassisten speelt dan eigenlijk al heel lang ZIJN Fender jazzbas (Marcus Miller).
Is natuurlijk zijn handelsmerk ,maar je vraagt je wel eens af waarom hij niet zo'n high end bas bespeelt?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: solo bas / band bas?

Bericht door badastronaut »

Zelfde geldt natuurlijk ook voor iemand als Jeff Berlin met z'n Cort van 800 euro. Ieder zijn ding denk ik...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: solo bas / band bas?

Bericht door zomnius »

Best fors 800 euro
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 28 dec 2017, 19:02 en eerlijk is eerlijk ,als ikzelf een solistische bassist was ,zou ik ook voor een
high-end bas gaan.

Met welke reden dan? Eerst zeg je dat je het prijsverschil niet te rechtvaardigen vindt.

Ik ben het wel met Zomnius eens. Ik vind het een hele interessante discussie, maar je redeneringen schieten alle kanten op. Hierdoor is het een beetje moeilijk te volgen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Volgens mij heb ik toch wel duidelijk gemaakt dat ik high end bassen meestal meer als solistische bassen beschouw.
Ik ben geen solist,dus is de noodzaak voor mij om een dure high end bas te kopen niet aanwezig omdat ik de middenklasse bassen dan goed genoeg vind.
Aanvulling:
High end bassen zijn juist door hun meestal herkenbare klankkleur volgens mij ook meer bedoelt om solo te spelen.
Dit is meestal niet noodzakelijk in band verband omdat je opgaat in de mix van instrumenten en het meer als geheel word beluisterd dan als individueel instrument.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Charlie »

Ik heb drie Wal bassen. Twee daarvan gebruik ik in 'n Italiaans kwintet en speel ook af en toe 'n solo.
De Wal's vind ik erg fijne instrumenten. :)
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: solo bas / band bas?

Bericht door zomnius »

Ik heb 2 Ritters, een witte en een zwarte, die gebruik ik beide in een metal band daar hoor ik ze ineens niet meer maar dat mag. De handleiding gaf nergens aan dat dit niet mag.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Heb je zeker wat vakantie's met vrouw en kinderen voor moeten overslaan.
Ja, en dat is echt"not done" .Wat moet Jens wel denken.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Basles.be »

Strabel schreef: 28 dec 2017, 19:02 ....
Een van de bekendste solistische bassisten speelt dan eigenlijk al heel lang ZIJN Fender jazzbas (Marcus Miller).
Is natuurlijk zijn handelsmerk ,maar je vraagt je wel eens af waarom hij niet zo'n high end bas bespeelt?
Vergeet ook niet dat sommigen worden betaald om met een bepaald merk op de foto/het podium te staan.

Enkele jaren geleden (edit: 2013) verkocht Marcus Miller, via Rudy's music stop in New York, een groot deel van zijn bas collectie voor het ondersteunen van zijn UNESCO project, en daar zaten ook high-end bassen tussen (oa een Fodera voor slechts USD 32,000)

Edit: wat foto's gevonden
Afbeelding
Afbeelding
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: solo bas / band bas?

Bericht door zomnius »

nice
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie