String through body of niet?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

String through body of niet?

Bericht door Goose »

Ik was altijd in de veronderstelling dat STB meer sustain zou hebben dan door de brug. Nu vertelde een vriend die ook bas speelt mij dat dat niet zo zou zijn. En dat zelfs Paul (bass matters) er geen voorstander van is en dat Leo Fender hele mooie dingen heeft bedacht maar dat STB wel 1 van zijn slechtste ideeën is geweest. Volgens mijn vriend komt het omdat de snaar een te scherpe hoek zou moeten maken waardoor de snaar dood zou zijn daar achter.
Wat is jullie idee hierover? Heb eigenlijk altijd mijn huidige bas, de eerste die STB kon voor mij, zo erop gespannen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: String through body of niet?

Bericht door BassAgent »

Ja, eh, ik denk bij dat soort dingen altijd "in een blinde test hoort echt niemand dat". Ik vraag me echt af wat het daadwerkelijk te horen effect is van dat soort snufjes. Als je het aan iemand vraagt zal die ongetwijfeld zeggen "ja ik hoor echt meer sustain", maar zou dat niet ook een soort wishful thinking zijn? Ik zou het in ieder geval wel wíllen horen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: String through body of niet?

Bericht door badastronaut »

Op mijn shortscale SWB's kunnen de snaren zowel gewoon als string through worden gelegt (wat vrij standaard is natuurlijk). Het enige verschil dat ik wel denk te merken is dat er iets meer snaar spanning is als de snaren string through gaan. Qua geluid hoor ik geen verschil.
Laatst gewijzigd door badastronaut op 10 jan 2018, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: String through body of niet?

Bericht door Goose »

En dat vind ik dus weer raar. Meer snaar spanning zou juist betekenen dat je toonhoogte omhoog zou gaan. Alleen bij een gelijke snaar spanning blijft de toonhoogte gelijk.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: String through body of niet?

Bericht door badastronaut »

Ja daar heb je wel een punt haha zal ook wel een gevoel zijn van mij. Ik heb snaren zelf in elk geval nooit string through aangezien ik het dan gewoon minder handig vind om snel ff de snaren te vervangen. Heeft geen meerwaarde dat string through als je het mij vraagt. Alhoewel het op mijn shortscale bassen wel het voordeel heeft dat je gewone 34" snaren setjes kan gebruiken als je de snaar door de body laat gaan.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: String through body of niet?

Bericht door Frederiek »

Er is een verschil tussen werkelijke, meetbare spanning en perceptie van de speler, zoals dat ook het geval is met snaardiktes, amplitude van de snaar bij het aanslaan en het bijbehorende gevoel van 'strakheid' van de snaren (zie de discussie over de B snaar). Spanning geldt voor de lengte tussen topkam en brug, in theorie zou het dus niet uit moeten maken.

Een grotere mensuur heeft een grotere lengte tussen kam en brug en de snaar moet strakker gespannen worden voor dezelfde toonhoogte, daar gaat het duidelijk wel op. Meer 'loze lengte' en/of de grotere hoek van de snaar naar de kop toe en/of achter het brugzadel bij string through kan als effect hebben dat de snaar strakker voelt. Misschien verminder je nog wat speling op beide plekken (wat de uitslag van je snaar verkleint, 'benden' - voor zover van toepassing bij bas - minder makkelijk maakt, de loze lengte wel of niet mee laat doen), misschien wordt je mensuur er een ietsiepietsie langer van net als wanneer je de brugzadels een stuk hoger zet, ...

Mijn ervaring is dat als je (met name dikkere) snaren in een strakke hoek dwingt ze slechter te intoneren zijn. Sowieso bevalt het idee van een scherpe knik in een snaar me totaal niet.

O ja, je vraag ging over sustain :D
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: String through body of niet?

Bericht door Goose »

Toch een aantal punten.
- De snaar spanning tussen de brug en de kam is gelijk aan de spanning achter de brug en kam. Anders zou er een spannings verschil ontstaan en zou dit gelijk getrokken/verdeeld moeten worden. Dus ik neem aan dat de "strakkere spanning vooral tussen de oren leeft".
- De grotere hoek is ook relatief. De hoek wordt namelijk in 2 delen gemaakt. Van de brugzadel naar de body, en van de body naar de achterkant. De eerste hoek is wel wat groter tov tot die van de achterkant van de brug maar niet een enorme hoek.
- De stijfheid van de snaar van de zadel tot eindpunt blijft ook gelijk. Het is het gedeelte van de snaar wat het minste beweegt. Het mensuur wordt aangeslagen en ingedrukt enz. En achter de kam wordt de snaar op stemming gebracht. Relatief gezien is de snaar wanneer deze op spanning is achter de brug bijna niet meer in beweging.
Waar het mij vooral om gaat is welke methode het beste de trilling overbrengt op de brug/body zodat deze het beste kan mee resoneren. Wat heb beste dus een minder "dood" geluid geeft.
Ik had eigenlijk altijd gelezen en dus ook gedacht dat STB hiervoor het beste zou zijn. Tot ik dus het verhaal van mijn vriend hoorde en ook hoe Paul hierover denkt. Het verbaasde mij nogal. Vandaar de vraag.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Ik was er toevallig mee bezig op mijn Ibanez ATK 1305, dit omdat (wist ik niet) ik dacht dat bij mijn ATK alleen stb mogelijk was.
Blijkt dat de snaren ook onder de "grondplaat" geklemt kunnen worden.
Het maakt echt geen verschil,het enige wat een probleem zou kunnen zijn is of de eind winding niet te dik (te lang) is.
Lees ook vaak op andere forums dat dat de reden is om stb of brug te gaan.
O ja,je wisselt wat makkelijker onder de grondplaat,bij de atk iedergeval.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: String through body of niet?

Bericht door badastronaut »

Het is in elk geval een goeie vraag maar een eenduidig antwoord is er niet denk ik. Er is al heel veel over gediscussieerd op de verschillende bas-fora. T'is net wat jij denkt dat het beste voelt en klinkt. Als er al een verschil in klank is dan is het te verwaarlozen denk ik. Misschien is het ook een beetje een marketing dingtje van de fabrikanten? string through body klinkt wel 'chique' :wink:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: String through body of niet?

Bericht door basloze fret »

Het voordeel van String through zit hem met name (of misschien alleen?) in meer spanning op de brug zadels. Veel Fender bruggen of Fender-achtige (bijna alle in mijn ervaring) hebben last van mee trillende brugzadels. Dit merk je bijvoorbeeld als je met de duim aanslaat (niet slappen, maar een open aanslag). Bij string through heb je daar minder last van. Dus ik begrijp wel dat juist Fender dat veel toepast, aangezien die bruggen niet de beste zijn.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

basloze fret schreef: 10 jan 2018, 23:36 Het voordeel van String through zit hem met name (of misschien alleen?) in meer spanning op de brug zadels. Veel Fender bruggen of Fender-achtige (bijna alle in mijn ervaring) hebben last van mee trillende brugzadels. Dit merk je bijvoorbeeld als je met de duim aanslaat (niet slappen, maar een open aanslag). Bij string through heb je daar minder last van. Dus ik begrijp wel dat juist Fender dat veel toepast, aangezien die bruggen niet de beste zijn.
Dat is ook een goede reden,conclusie voor mij is iedergeval dat het niet zoveel met de toon van doen heeft.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: String through body of niet?

Bericht door zomnius »

uh en lagere snaarspanning wanneer je dunner snaren gebruikt [lagere string tension]? Of andere 'scalelength'? Dus niet frequenties..... langere schaal geeft bv een strakkere B. en die klinkt niet lagerrrrrrrrr tochz?.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

zomnius schreef: 11 jan 2018, 00:11 uh en lagere snaarspanning wanneer je dunner snaren gebruikt [lagere string tension]? Of andere 'scalelength'? Dus niet frequenties..... langere schaal geeft bv een strakkere B. en die klinkt niet lagerrrrrrrrr tochz?.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp maar nu haal je de lengte (mensuur) van de hals er volgens mij bij.
De lengte tussen zadel en brug of zadel string trough body is niet heel erg verschillend plus vrij statisch.(weinig tot geen snaarbeweging)
Laatst gewijzigd door Strabel op 11 jan 2018, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: String through body of niet?

Bericht door Dommel'd »

Dat van die snaar spanning blijft mij een vreemd iets.,

Ik heb bijv twee Pedullas beide MVP, 1 gefret 1fretloos,. Op de finish na identiek, maar toch heeft de fretless met dezelfde snaren een beduidend te merken hogere snaar spanning. Ik moet daar veel harder werken mbt aanslaan als op zijn gefrette broertje.

Dit merkte ik ook al bij mijn wal bas, de mk1 die ik verkocht heb had een hogere snaar spanning dan mijn fretless die ik nu nog heb (dasr kan het verschil wel inzitten, fretless speelt vaak iets soepeler. Maar dat is bij bovenstaande Pedullas weer niet het geval.)

:|
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: String through body of niet?

Bericht door LemmyNL »

Je zou het eens kunnen uitproberen op een testopstelling met bijvoorbeeld de stemknoppen en snaarophanginng zo ver mogelijk bij brug/topkam verwijderd en daartegenover juist zo kort mogelijk bij. Dan verandert de mensuur helemaal niet, enkel de lengte van het totaal. Maar dat terzijde.

Ik weet dat er bij gitaren soms heel creatieve oplossingen zijn bedacht met afwisselend string through en 'gewoon'. Soms ook combinaties, volgens mij zijn er ook oplossingen waarbij sommige snaren op de ene en sommige op de andere manier bevestigd zijn. 12snaren sowieso, die hebben de meest creatieve oplossingen om de extra snaren binnen dezelfde ruimte te passen en te kunnen stemmen.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Plaats reactie