String through body of niet?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Dit gaat over stb of via de brug,begrijp ik nu bij jullie (Lemmy,Dommel) dat de snaarspanning verandert?
De vergelijking tussen de 2 moet je wel op het zelfde instrument doen toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: String through body of niet?

Bericht door Dommel'd »

Ik doelde meer op de uitleg dat bijv 34inch 34inch is van zadel naar topkam, en zo de snaar spanning niet kan veranderen, terwijl ik zelf toch met identieke instrumenten het tegendeel merk. Beide over de brug inpv 1 stb.

Zelfde merk ik bijvoorbeeld bij mijn les paul gitaren, 1netjes door de tune o matic zoals bedoeld is, andere over het staartstuk heen zoals vaak word gedaan. Ik heb het nog nooit echt in een test opstelling geprobeerd maar ik merk toch echt wezenlijk verschil.

(korte uitleg, sommige halen de snaren over het staartstuk omdat de snaar dan een lichtere hoek heeft, en zodoende de snaar spanning wat verlicht, al is dat vooral merkbaar bij benden)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Misschien dan toch meer een gevoelskwestie dan een feitelijk iets?
Kan mij niet voorstellen dat bij identieke instrumenten en snaren er verschil zou zijn.
Misschien is er een techneut hier op het forum die dit soort dingen feitelijk zou kunnen meten?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: String through body of niet?

Bericht door Dommel'd »

Testen is iets wat ik niet echt zo 123 kan doen, ergens de snaar uitslag mee meten en dezelfde kracht op de snaren uit oefenen. Maar dst is makkelijker gezegd dan gedaan denk ik :roll: :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: String through body of niet?

Bericht door basloze fret »

Eigenlijk kan je het toch vrij makkelijk testen? Leg gewoon twee identieke G snaren tegelijk op een bas die zo'n dubbele brug heeft. Eentje string throughout op de plek van de D snaar en de andere op de normale manier op de plaatst van de G snaar. Dan luisteren en voelen of het een verschil is.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: String through body of niet?

Bericht door Unlord »

Geef goeie bassist 1 een Mexicaanse Fender en goeie bassist 2 een Fodera neck-thru string-thru-body, purpleheart veneer laminated quilted top flame koa bas en laat ze iets inspelen en vervolgens horen aan de meute. Ik vraag me serieus af of je, ondanks verschillen in toon, echt hoort welke "beter" is.

Kortom, mij interesseert het geen zak meer.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Het is niet persee een kwestie van beter toch?
En je gaat verschillende bassen met elkaar vergelijken,dat heeft hier niks mee te maken.
Feeling the groove is everything.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: String through body of niet?

Bericht door Frederiek »

Goose schreef: 10 jan 2018, 23:19 - De stijfheid van de snaar van de zadel tot eindpunt blijft ook gelijk. Het is het gedeelte van de snaar wat het minste beweegt. Het mensuur wordt aangeslagen en ingedrukt enz. En achter de kam wordt de snaar op stemming gebracht. Relatief gezien is de snaar wanneer deze op spanning is achter de brug bijna niet meer in beweging.
Dit is niet helemaal juist, soms is er meer loze lengte om diezelfde spanning over te verdelen. Stel dat die beide uiteinden heel lang zouden zijn, dan heb je in theorie meer speling/rek over het geheel (wat iets anders is dan spanning, maar wel zo kan aanvoelen).

Dat is meteen waarom:
Dommel'd schreef: 11 jan 2018, 11:10 Zelfde merk ik bijvoorbeeld bij mijn les paul gitaren, 1netjes door de tune o matic zoals bedoeld is, andere over het staartstuk heen zoals vaak word gedaan. Ik heb het nog nooit echt in een test opstelling geprobeerd maar ik merk toch echt wezenlijk verschil.

(korte uitleg, sommige halen de snaren over het staartstuk omdat de snaar dan een lichtere hoek heeft, en zodoende de snaar spanning wat verlicht, al is dat vooral merkbaar bij benden)
Werkelijke spanning ≠ gevoelsmatige spanning/strakheid
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: String through body of niet?

Bericht door Unlord »

Nou...ik kan ook een Fender mét en eentje zonder STB of NT naast elkaar opnemen en dan zijn de verschillen alleen nóg maar minder, toch?

Gister zag ik een filmpje op Youtube van Premier Guitar wat ging over de gear van Stanley Clark (uit 2011). Hij heeft een paar practige Alembics, maar ook een kopie van zijn rag-contrabas. Hij zegt letterlijk "dit goedkope instrument klinkt uitstekend". Nou, dan is de nuance wel of niet NT of STB helemaal zoek :)
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: String through body of niet?

Bericht door Frederiek »

Dat het in de praktijk geen ene reet uitmaakt maakt het niet minder interessant toch? :D
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Mijn idee. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: String through body of niet?

Bericht door badastronaut »

Ik moet zeggen dat het principe van : Werkelijke spanning ≠ gevoelsmatige spanning/strakheid wel interessant vind. Klank is niet zo boeiend maar hoe STB de manier waarop een bas speelt kan beinvloeden vind ik wel bijzonder. Best ingewikkeld hoe zo'n bas 'natuurkundig' allemaal werkt.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13346
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: String through body of niet?

Bericht door LeftyJ »

Wat ik dan ook wel weer interessant vind is dat er merken zijn die strings through body combineren met toploaden. Denk aan een Mike Lull, die alleen de B- en E-snaren door de body laat lopen. Warrior heeft dat ook wel gedaan, met ferrulen naast de strap button waardoor de snaren geen grote hoek maken achter de zadels.

Bij deze Warrior kun je de gaten goed zien zitten (en je kunt ook zien dat de eigenaar ze niet gebruikt :mrgreen: ):

Afbeelding

En hier een Lull met alleen de B-snaar through-body:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Een beetje natuurkunde kennis heeft iedereen toch wel?
Het voorbeeld van "basloze fret" is wel mooi.
De hoek is wat steiler met stb dus worden de zadels (in mijn optiek) wat strakker naar de body getrokken.
Feeling the groove is everything.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: String through body of niet?

Bericht door Frederiek »

Dat van die ene snaar door de body is volgens Lull 'for extra contact and sustain'. Als het is voor een strakkere B dan lijkt het me meer een ding dat de klant graag gelooft. Net als deze flauwekul van Fodera ooit. Placebo werkt!

Afbeelding
Plaats reactie