"Hotter pickups" ???

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

"Hotter pickups" ???

Bericht door EW1010 »

Ik ben me aan het oriënteren voor een twee bas. Dat zal in principe een P-bas worden.
Ik lees op de diverse fora nogal eens dat de ene bas "hotter pickups" heeft dan de andere (Lakland bv.).
Hetere elementen betekent natuurlijk meer output maar.....ik regel mijn bas gewoonlijk door de gain op mijn LMIII iets onder het clipping point te houden. Daarna regel ik het volume met de master.
Als ik dan elementen met een hogere output krijg betekent dat volgens mij dat het clipping point op mijn kleine markje lager komt te liggen.
Wat is dan het netto rendement van elementen met een hogere output? Alleen de signal to noise ratio?
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: "Hotter pickups" ???

Bericht door Rieno »

Het geluid is ook wezenlijk anders :) Dat is de reden om ze te kopen. Als je echt een verschil in SNR wilt, kun je beter voor actieve elementen gaan bijvoorbeeld.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: "Hotter pickups" ???

Bericht door EW1010 »

OK dank je.
Ik heb zelf een 2009 Am. std. en die heb ik eens vergeleken met een 2012 exemplaar die custom shop elementen heeft. De omgeving was niet ideaal (muziek handel) maar ik kon nou niet echt een verschil in het geluid ontdekken.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: "Hotter pickups" ???

Bericht door Rieno »

Het kan heel subtiel zijn natuurlijk, maar de hogere output komt (vaak) door een hoger aantal windingen. Dat betekent dan weer dat de hogere frequenties wat minder doorkomen en de mids wat prominenter aanwezig zijn.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie