Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door badastronaut »

Misschien is het voor Gibson ook een idee om het mogelijk maken voor kleinere gitaarshops om Gibson's te verkopen zonder dat ze er persé 20 moeten inkopen. Er zijn meer merken die zo'n hoge inkoop regeling hebben (Taylor bijvoorbeeld).Vind ik raar...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door aap »

En dan moet je er op jaarbasis zeker ook een hoop verkopen anders raak je licentie kwijt gok ik zo.....
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Slashhead »

Pedullist schreef: 02 mar 2018, 18:21 <knip> Voorkomen wat er bij Fender gebeurde: dat Lull, Sadowsky, etc betere versies van hun modellen uitbracht. Dat blijf ik raar vinden.
Maar die zijn stukken duurder. Dat is toch geen vergelijk. NYC is stukken duurder dan een Fender CS. Onder de 2500 euro (metro) kan je ze niet krijgen en meestal gaan die al richting 3000 euro. Ik ken de bassen voornamelijk via YouTube en klinken zondermeer goed. Nu heb je metro expres die op de Fender Elite is geprijsd en ook machine fab is. Dus afwachten wat dat gaat doen.
En waarom zou je daar als Fender wat aan moeten doen? Het merk richt zich op de massa markt van bodem tot wat men de workingman noemt in het hogere segment. Vervolgens zijn er 1000+ Luthiers die zich allemaal op het 2500+ segment storten. Fender zit daar met de CS. Laat ze lekker gaan zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Pedullist »

Waar is je eergevoel dan als merk door zo je patenten weg te geven? Al die verbeteringen hadden ze zelf door kunnen voeren, en dat kan ook prima tegen een lage prijs. Zo ingewikkeld is het ook niet, een goed bereikbare trussrod, een betere hoek van kop versus nek zodat je geen stringretainers nodig hebt, betere of modernere electronica. Geen custom shop voor nodig. Gewoon de verbeteringen designen en doorvoeren naar je CNC apparatuur. En in je custom shop kan je dan de zweem van exclusiviteit handhaven, met duurdere plankjes hout en iets meer aandacht voor de afwerking.

Laten die 1000+ bouwers maar lekker zelf nieuwe vormpjes verzinnen.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Sanders »

Dat komt doordat copyrights in Amerika anders werk(t)en dan hier. Daar wordt verwacht dat, als je een copyright/patent hebt, je actief dat gaat beschermen, en zelf achter inbreuken gaat, geruggesteund door het wettelijk apparaat. Fender (en Gibson) hebben dat vertikt, met als gevolg een absolute wildgroei aan merken die dezelfde modellen uitbrachten, vaak 1/1 kopies. Toen er naar de rechtbank gestapt werd om daar paal & perk aan te stellen, zei die rechter ook "ja, allemaal goed en wel, maar jullie hebben het nagelaten om jullie rechten zelf te beschermen, en intussen zijn er zoveel imitaties dat jullie designs verworden zijn tot publiek domein". Rickenbacker had dat wel door dat je actief moest & moet optreden, met als gevolg dat je amper Rickenbacker-kopies gaat vinden, en zelfs weinig instrumenten met typische Rickenbacker kenmerken (traanvormige slagplaat, driehoekige trussrodcover,...)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Pedullist »

Ja, suf dus. :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door basloze fret »

'Beter' is een relatief begrip in dit geval en een smaak kwestie. Ik vind een Sadovsky of Lull niet perse beter dan bijvoorbeeld een custom shop Fender of een Fender Elite. Het zijn gewoon opgevoerde en moderne versies van de jazz bas. Maar voor de echte Fender sound heb ik liever een Fender.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Basvarken »

Ik denk dat Henry J's dagen als CEO van Gibson langzaamaan geteld zijn.

https://www.gearnews.com/gibson-credito ... scue-deal/
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Slashhead »

Ik vind vooral zijn argumenten voor de kelderende verkoop nogal schokkend. Met zo'n houding snap ik wel dat men geen heil ziet in continuiteit met deze man. Maar goed, hij heeft het recht het bedrijf ten gronde te richten. Maar als ik het zo lees dan is het eigenlijk al te laat en vraag ik me af of je er wel verstandig aan doet opnieuw geld te steken in what-is-left. Misschien gewoon laten klappen en dan de naam kopen. Kost misschien ook een hoop geld (wel meer?) maar dan heb je geen balast.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Basvarken »

Slashhead schreef: 07 mar 2018, 12:27 Maar goed, hij heeft het recht het bedrijf ten gronde te richten.
Nou... dat ben ik totaal niet met je eens. Hoeveel mensen komen er op straat te staan door zijn megalomane stuurmanskunsten?
Mag hij dat omdat toevallig de tent decennia geleden gekocht heeft? Zo werkt het niet helemaal.

Maar inderdaad, de zaak zal moeten klappen om hem eruit te krijgen. Een nieuwe partij koopt de naam, materiaal en erfgoed.
Daarna kan de tent gesaneerd verder.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Slashhead »

Zolang men het bedrijf niet onder curatele laat zetten kan hij doen wat hij wil. Dat is zijn recht. Pas als openbaar belang een rol speelt kan ingegrepen worden. En ik denk niet dat het werkeloos worden daaronder valt. Schuldeisers moeten dan de handen ineen slaan en schuld opeisen die opeisbaar is. Tenminste zo werkt het in NL. Maar zolang hij nog geld bijelkaar kan schrapen om de schulden te betalen kan men hem niet tegenhouden en kan hij doorgaan mensen uit de Custom shop te ontslaan totdat hij de enige is die de gitaren aan elkaar schroeft en figuurzaagt.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Basvarken »

Probleem is dat hij zo megalomaan is dat hij zelf denkt dat hij dat nog kán ook...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door ReneE »

Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1213
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door anavrin »

Trump kan toch wel iets verzinnen om dit op en top amerikaanse bedrijf te redden. Superbelasting op Aziatische gitaren, zodat Gibson weer gered is... :mrgreen:
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door zomnius »

Ze Killen in ieder geval het audio merk PHILIPS waar ze zich een paar jaar geleden aan verslikt hebben...
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie