Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Rieno »

Vanmorgen zag ik dit artikel van de Volkskrant en het verbaasde me dat er hier niet al meer over geschreven was :shock:

Afbeelding
https://www.volkskrant.nl/economie/lege ... t~a4572942

Zou dit dan het eind van het merk zijn zoals we het kennen? Komt er nu een ander aan het roer die alles om gaat gooien? Of zou de merknaam écht gaan verdwijnen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Basvarken »

Nee, het zal niet het einde van Gibson betekenen. Maar hopelijk wel het einde van het tijdperk Henry Juskiewicz. Die man heeft het bedrijf als een kip zonder kop richting de afgrond gestuurd.
Hopelijk worden de körperfremde afdelingen die ze de afgelopen jaren hebben overgenomen (consumer electronica, philips, etc) weer afgestoten. En gaan ze zich gewoon weer richten op wat ze goed kunnen; gitaren bouwen.
Laatst gewijzigd door Basvarken op 26 feb 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door LeftyJ »

Ja, maar daar liggen de verliezen nu juist, is het verhaal: tegenvallende gitaarverkoop.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door BassAgent »

Maar dat komt denk ik vooral door de keuzes die zijn gemaakt in de ontwikkeling van nieuwe modellen: Robot tuners, wonderlijke modellen, teruglopende kwaliteit... Ik had het er onlangs met Chris Dekker nog over en kwamen allebei tot dezelfde conclusie: mensen kopen een Gibson omdat ze die ouwe Gibsons zo gaaf vinden, net als dat mensen een Fender kopen omdat ze een Fender willen. Laat de moderne ontwikkelingen grotendeels over aan andere merken en maak gewoon hele goeie Les Paul, SG en ES-modellen. O en een RD. En een EB-2. Doe dan maar even populistisch, maar maak gewoon wat mensen willen hebben, en ik kan me niet voorstellen dat ze daar bij Gibson géén idee van hebben.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Erelid »

Juskiewicz zal op zijn manier gedaan hebben waarvan hij dacht dat het goed was. Hij is eigenaar van het bedrijf en kan doen en laten wat ie wil natuurlijk. Maar als je denkt geld te kunnen verdienen aan zaken als de consumenten audio van Philips dan heb je wel een bord voor je kop inderdaad. Gibson zal wel worden overgenomen door een paar vermogende Gibson adepten. Fender zal er het geld wel niet voor hebben en dat is misschien maar goed ook.
De gitaarmarkt is helemaal niet verkeerd maar als je die markt niet goed bedient maar met consumenten electronica gaat zitten kutten..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door basloze fret »

Ik ben het met Hidde eens. Als Fender en Gibson nu gewoon bij de klassieke modellen blijven en de vernieuwing aan andere merken over laat komt het wel goed. Mensen zitten gewoon niet te wachten op nieuwe modellen of drastische aanpassingen aan de klassieke modellen bij Fender of Gibson.

Wat ik ook niet snap is dat Gibson altijd van die slechte reissues of tribunes maakt die voor geen meter kloppen met de originele modellen. Waarom niet simpelweg een 1 op 1 kopie met de juiste historische specs? Dat willen de mensen denk ik.

Verder vind ik het maar weer een overdreven media hype. Ik heb vandeweek al twee radio en tv programma’s gezien die er heel dramatisch over deden. Hebben ze weer wat om over te lullen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Muziekschuur »

Een half miljard is wel een ontzettend groot bedrag. Hoe deze herfinanciering nog mogelijk is, wordt interessant. Ik gebruik Cakewalk Software. Die was overgenomen van Roland door Gibson. Nu heeft het bedrijf Bandlab dit bedrijf overgenomen. Het zal een beroering in de markt geven. Ook Tascam is van Gibson. Wie word daar de nieuwe eigenaar?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door zomnius »

Veel fabrikanten hebben het moeilijk. De jeugd koopt nu soft synthjes en DJ gear. Daar moet je natuurlijk wel je company beleid op aanpassen.En minder verkopen is cost cutting als je geen zicht hebt op nieuwe markten...
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door 4$ »

Als je maar twee "officiële Gibson dealers" hebt in heel de Benelux omdat je als fabrikant hoge en geldverslindende eissen stelt klopt het ook al niet.

Tja ik ben geen Gibson fan maar vind wel dat het moet blijven bestaan wat ook wel zal blijven. Te iconisch voor een ondergang. Verder met Hidde eens......gewoon (bas)gitaren bouwuh!
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door AmericanIdiot »

Er zal wel een geldschieter komen die meteen ook het bedrijf grondig reorganiseert. Dat betekent een hoop mensen eruit en waarschijnlijk ook een totaal aangepaste marketing policy... en inderdaad hopelijk back to basic: het bouwen van instrumenten waar een markt voor is.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Strabel »

Rieno schreef: 25 feb 2018, 08:07 Vanmorgen zag ik dit artikel van de Volkskrant en het verbaasde me dat er hier niet al meer over geschreven was :shock:
Alle respect voor Gibson ,maar voor bassisten (naar mijn mening) nooit echt interessant geweest,dus voor een bas forum
niet echt verbazend.(Maar toch,terecht,een topic)
Ik begreep een "bond rating" van 10 ,dus ze geven 10x zoveel uit als dat er binnen komt,lijkt mij einde verhaal. :(
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Rieno »

Toch zijn vooral de oudere modellen die al eerder hier werden genoemd nog altijd ernstig gewild (om van de Thunderbirds nog maar te zwijgen), dus wat dat betreft....maar inderdaad, de nieuwere modellen kregen niet echt voet aan de grond in de bassistenwereld.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Strabel »

Je ziet alle "kleinere" merken het toch nog redelijk doen omdat ze zich specifiek richten op een bepaalde doelgroep en ze niet heel groot hoeven te denken,dat ligt voor Gibson denk ik anders.
Die "retro" rage moet nog blijken of dat stand houd.En "vintage" blijft natuurlijk geld waard.
De hele gitaar/bas sector zit natuurlijk over het algemeen in zwaar water.(ook Fender heeft problemen) :(
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Basvarken »

Strabel schreef: 27 feb 2018, 22:13 Alle respect voor Gibson ,maar voor bassisten (naar mijn mening) nooit echt interessant geweest
Nou dat is niet helemaal waar. Er is wel degelijk een periode geweest dat Gibson/Epiphone er in de baswereld wél toe deed. De explosie van Britse Beatbands in de sixties werd grotendeels gedomineerd door Gibson en Epiphone bassen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Strabel »

Ha ha,OK,in die tijd "sixties" was er natuurlijk niet zo veel keus in het aanbod van basgitaren.
Gibson heeft daarna nooit echt meer een poot tussen de deur gekregen in de bas wereld.
Ik heb geen waarde oordeel over de kwaliteit van Gibson bassen want ik heb er zelf ook nooit een bepoteld.
Vanaf jaren 70,introductie van de soul funk was Gibson ook niet echt aanwezig,misschien een te stoffig imago?
Ik heb zelf een BMW R50 uit 1961,ik herinner mij nog dat in ,half jaren 80 ,de meeste motorrijders dat een
oude lullen motor vonden,in jaren 90 waren ze niet aan te slepen. :D
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie