Bas en kou

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

Ben eigenlijk wel benieuwd of bassen met "graphite nek" hier ook last van hebben.
Iemand ervaringen?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Bas en kou

Bericht door LeftyJ »

Vocht doet niets, maar temperatuur heeft wel enige invloed op grafieten halzen. De schommelingen moeten daarvoor alleen wel heel extreem zijn. Mijn S2 Classics ontstemmen nauwelijks, wanneer ik ze ook pak. Uit mijn koude kofferruimte, in mijn warme huiskamer, het maakt eigenlijk nauwelijks wat uit zolang de snaren maar wat ingespeeld zijn en de ergste rek van nieuwigheid eruit is.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Bas en kou

Bericht door Joey »

Ik heb ooit eens een basgitaar meegenomen in de winter naar mijn werk om te verkopen, omdat dit makkelijker zou zijn voor de kopende partij.
De bas was goed afgesteld, en is in een koude auto (wel met verwarming aan e.d.) ongeveer een uur naar het werk gegaan. Om daar naast mijn bureau te belanden.

Eind van de middag was de hals zo krom als een hoepel en kon ik de verkoop op mijn buik schrijven...
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Bas en kou

Bericht door Peachabell »

Bij mijn bassen ligt het enigszins aan het soort hals. Langere 2 octaaf longscale halzen onstemmen bij temperatuurverschillen meer dan shortscales.
Maar m'n 5-snarige longscale Taiwanese Yamaha hals reageert weer minder op temperatuurverschillen dan m'n 4 snarige Koreaanse Rok Axe, die ook wel een bijzonder slank profiel heeft. De Rok Axe hals stel ik in het voorjaar wel 'ns bij, de rest eigenlijk niet.

M'n Höfner is het stabielst, meer nog dan m'n headless Hohner Steinberger copy.
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 264
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Re: Bas en kou

Bericht door Aspiradora »

Strabel schreef: 11 mar 2018, 13:51 Ben eigenlijk wel benieuwd of bassen met "graphite nek" hier ook last van hebben.
Iemand ervaringen?
Ik heb een aantal fenders die deze winter wat last hadden van temperatuur en droge lucht.....
Mijn modulus heeft daar schijt aan en blijft perfect spelen
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Plaats reactie