Bas en kou

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Bas en kou

Bericht door BassEnders »

Deze week wordt het in Nederland koud. Nu oefen ik altijd op mijn zolder kamer (graadje of 20) maar 's nachts gaat de verwarming uit en het raam open voor de frisse lucht. De temperatuur daalt dan 's nachts van 20 naar -5 ? Is dit schadelijk voor mijn bassen/gitaren ? Trekt de nek dan niet krom ? Kunnen instrumenten instrumenten daar tegen ? Dit is niet even 5 minuten maar rustig 8 uur.
Zal ik ze maar in het logeerbed leggen onder een deken ?
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Bas en kou

Bericht door zomnius »

Ik zou het risico niet nemen. Zet ze een weekje in de woonzimmer?
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Bas en kou

Bericht door rich13 »

Ok berg ze op in een koffer of gigbag, dat scheelt al flink.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Bas en kou

Bericht door Rieno »

Het blijft hout hè...daar zit vocht in en dat reageert op temperatuur. Met dat soort schommelingen zou ik inderdaad het spul ook maar verplaatsen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Bas en kou

Bericht door padawatje »

Los van dat alles lijkt het me geen goed idee om zomaar een ganse nacht het raam te laten openstaan. 15 minuten is vaak al genoeg om de binnenlucht te verversen. Als je de temperatuur elke keer zo drastisch laat zakken heb je ook veel meer energie nodig op de kamer weer op te warmen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Bas en kou

Bericht door LeftyJ »

Ik heb dat jaren zonder problemen gedaan. Ik slaap altijd met mijn raam open, hoe koud ook, en mijn bassen en gitaren hebben jaren op mijn slaapkamer gestaan. Ik had daar nooit de kachel aan, als de rest van het huis verwarmd werd was dat genoeg voor mijn kamer om net genoeg mee te profiteren. Dus misschien werd het er geen 20 graden, maar 's nachts werd het er zeker koud. Buiten de normale seizoensgebonden kleine draai aan de halspen twee keer per jaar bij een enkele bas heb ik nooit issues gehad, en een groot deel van de bassen van toen heb ik nog steeds zonder problemen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Bas en kou

Bericht door Basvarken »

Temperatuurgerelateerde problemen met instrumenten komen voornamelijk door plotselinge extreme verschillen.
Je komt van een dampend heet podium met ouderwetse lampen en stapt vervolgens backstage de verkeerde deur uit en je staat buiten in -10. Dan krijg je craquelée in de lak. Als je graag een relic wil, is dit dé methode.

Maar als het geleidelijk gaat is er niet zoveel aan de hand.
Vocht is erger.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Bas en kou

Bericht door viersnaar »

Hier hetzelfde. Onverwarmde zolder. Winter steenkoud, zomers snikheet.
En dan heb ik ook nog vooral bassen met super dunne halsjes (Fender Geddy Lee enz...).
Stel wel zelf mijn bassen af, en dat doe ik dan 2,3 keer per jaar ofzo.
Gaat allemaal prima.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Bas en kou

Bericht door RonC »

Basvarken schreef: 26 feb 2018, 08:52
Vocht is erger.
of te droge lucht lijkt me ook niet zo fijn..
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Bas en kou

Bericht door Basvarken »

Vochtigheidsverschillen
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Bas en kou

Bericht door phoerd »

Ik leg zomer of winter m'n bas gewoon in de auto als ik 's avonds moet repeteren. Nooit problemen mee gehad. Nou heb ik voornamelijk bassen die verder niet gelakt zijn.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Bas en kou

Bericht door BassKees »

Ik probeer mijn bassen zoveel mogelijk op kamertemperatuur te houden, vooral omdat ik anders het eerste uur blíjf stemmen. Afstelling veranderen doe ik alleen als ik een andere snaardikte op mijn bas doe, en ik wissel mijn snaren ongeveer eens per twee jaar.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

BassEnders schreef: 26 feb 2018, 00:06 Deze week wordt het in Nederland koud. Nu oefen ik altijd op mijn zolder kamer (graadje of 20) maar 's nachts gaat de verwarming uit en het raam open voor de frisse lucht. De temperatuur daalt dan 's nachts van 20 naar -5 ? Is dit schadelijk voor mijn bassen/gitaren ?
Met plantenspuit laagje water er over heen,net als bij appelbomen,krijg je een beschermend ijslaagje over je bas. :lol: :lol:
Extremen -5 tot +20 ,lijkt mij wel iets om te vermijden ,krimp-uizetten,vochtigheidsgraad,misschien vind je het niet echt belangrijk?
Het is net als goede wijn bewaren,probeer grootte temp-verschillen te vermijden.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bas en kou

Bericht door Pedullist »

Een vriend van mij heeft 15 jaar in Singapore gewoond (gaf Engelse les daar). Het is daar zo vochtig dat hij tijdens opnamen midden in de take moest herstemmen.

Volgens mij is het grote probleem nu de luchtvochtigheid (18 eergister!). Gelukkig trekt ie weer op naar 30. MIsschien toch eens een bevochtiger neerzetten.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Bas en kou

Bericht door BassKees »

Dat geldt misschien voor contrabassen, omdat het hout daarvan niet op alle plaatsen is beschermd, maar op basgitaren zit altijd een lak-, was- of olielaag waardoor je eigenlijk nooit problemen zou verwachten door verschillen in luchtvochtigheid. Temperatuurverschillen geven problemen doordat verschillende materialen (hout vs metaal bijvoorbeeld) verschillende uitzettingscoëfficiënten hebben.
Plaats reactie