Bas en kou

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

Ik denk wel dat als je bas langere tijd in een omgeving staat waar het onder 0 is,de minuscule water deeltjes kunnen gaan uitzetten in je hout,wat
natuurlijk schade oplevert,maar is wel behoorlijk extreem natuurlijk. :?
Feeling the groove is everything.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Bas en kou

Bericht door butters »

ik heb eens een setje van een uur buiten gespeeld bij vriestemperaturen. Ik had er meer last van dan mijn bas.
ik neem toch geen risico en laat de verwarming toch op een graad of tien staan. in mijn vroegere woonst ging dit niet en zakte de temp in de winter tot tegen het vriespunt. eigenlijk dan ook nooit last gehad met gitaren. wel met de dvd-speler :-)
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Bas en kou

Bericht door Ken »

Gewoon niet doen. Ramen niet te lang open zetten, ventilatieroosters wel open houden en temperatuur op een normale waarde instellen (18 graden voor de slaapkamer). Goed voor de apparatuur, goed voor de gezondheid en goed voor het milieu.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Bas en kou

Bericht door tjoepatjoep »

Strabel schreef: 03 mar 2018, 14:44 Ik denk wel dat als je bas langere tijd in een omgeving staat waar het onder 0 is,de minuscule water deeltjes kunnen gaan uitzetten in je hout,wat
natuurlijk schade oplevert,maar is wel behoorlijk extreem natuurlijk. :?
Klinkt onlogisch, dat waterdeeltjes gaan uitzetten bij temperatuur onder de 0 graden.

Ik heb overigens mijn bassen in de garage (nauwelijks geïsoleerd) gehad afgelopen winter, en geen centje pijn. Af en toe een beetje bijstemmen, maar soit. Het ergste is denk ik inderdaad de verschillen: meteen ermee een vochtig/warme kroeg in en de bühne op, dat is vervelend.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

tjoepatjoep schreef: 07 mar 2018, 20:37
Klinkt onlogisch, dat waterdeeltjes gaan uitzetten bij temperatuur onder de 0 graden.

Ik heb overigens mijn bassen in de garage (nauwelijks geïsoleerd) gehad afgelopen winter, en geen centje pijn. Af en toe een beetje bijstemmen, maar soit. Het ergste is denk ik inderdaad de verschillen: meteen ermee een vochtig/warme kroeg in en de bühne op, dat is vervelend.
Als water bevriest zet het uit toch?(er zit altijd vocht in hout,hoe weinig dat ook mag zijn)
Maar zoals gezegd,wel een extreme situatie.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Bas en kou

Bericht door blablas »

Ja water zet uit als het bevriest maar de vochtconcentratie in eenmaal 'droog' hout is zo laag dat dit helemaal geen invloed gaat hebben.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Bas en kou

Bericht door tjoepatjoep »

Strabel schreef: 07 mar 2018, 23:28
tjoepatjoep schreef: 07 mar 2018, 20:37
Klinkt onlogisch, dat waterdeeltjes gaan uitzetten bij temperatuur onder de 0 graden.

Ik heb overigens mijn bassen in de garage (nauwelijks geïsoleerd) gehad afgelopen winter, en geen centje pijn. Af en toe een beetje bijstemmen, maar soit. Het ergste is denk ik inderdaad de verschillen: meteen ermee een vochtig/warme kroeg in en de bühne op, dat is vervelend.
Als water bevriest zet het uit toch?(er zit altijd vocht in hout,hoe weinig dat ook mag zijn)
Maar zoals gezegd,wel een extreme situatie.
Je hebt gelijk ook, excuus. Waterstofbruggen...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

Ja,ok, ik had misschien gelijk moeten zeggen"bevriezing" en blablas merkt terecht op dat het vocht gehalte vaak heel laag is ,neemt niet weg dat het
wel verstandig is om je instrument niet in al te extreme situaties, langere tyd, te bewaren.Zal denk ik ook niet vaak gebeuren.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas en kou

Bericht door basloze fret »

Ik merk toch wel dat de kou wat doet. Bij 1 van mij contrabassen stonden laatst in 1 week tijd alle snaren een toon lager. Ook merkte ik dat bij twee bassen de hals iets krommer was gaan staan, waardoor de snaren verder van de toets stonden. Terwijl de meeste instrument toch gewoon in de woonkamer staan bij normale temperatuur....De weersomslag doet dus wel iets.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bas en kou

Bericht door Pedullist »

De droogte die bij een koude temperatuur hoort kan ook nare dingen met je toets doen, waardoor fretjes (of inlegwerk) ineens uitsteken.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

Hier een filmpje van Roger Sadowsky en Michael Tobias die een aardige inkijk en visie geven over hun werk en ervaringen.
Ze zeggen ook allebij dat de vochtigheidsgraad een grote rol speelt bij bepaalde problemen,erg leerzaam en interessant.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas en kou

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 09 mar 2018, 17:16 De droogte die bij een koude temperatuur hoort kan ook nare dingen met je toets doen, waardoor fretjes (of inlegwerk) ineens uitsteken.
Klopt, maar dat was niet het geval bij mij. Ik merk sowieso dat 1 keer per jaar of zo mijn snaren van de contrabassen plots iets hoger staan. Meestal bij een weeromslag.
Dan zijn die brugwieltjes wel fijn.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bas en kou

Bericht door Strabel »

"Probleem" is ook 2ledig denk ik. vocht=beinvloed het hout.(hals,body)
Kou en warmte= metaal zet uit of krimpt.(snaren en metalen onderdelen)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Bas en kou

Bericht door klaasvaak »

Vorig jaar had mijn jazzbas flink last van de kou/vocht. Ik kreeg m niet meer geintoneerd, ik heb hem naar de afsteller gebracht. Tot nu toe is ie nog ok, ik neem hem niet zo vaak meer mee, scheelt verschillen in temperatuur en vocht.
Mijn precision had dit jaar... vlak voor carnaval ineens een gevalletje fretbuzz op de f (a-snaar).
Ik heb hem laten staan en nu is het weer weg.
Gelukkig is het weer warmer aan het worden.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bas en kou

Bericht door Pedullist »

Ironich genoeg zie ik ineens een joekel van barst in de lak van de '77 Pedulla. Toch al een behoorlijk verweerd en oud instrument dus niet heel erg, maar ik ga maar eens een luchtbevochtiger aanschaffen voor de wintermaanden.

Nu netjes 50% hier trouwens. :)
Plaats reactie