Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Blueszeppelin
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38

Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Blueszeppelin »

Beste basgitaarforumers,

Ik ben een tijdje (zo'n 12 jaar) niet meer actief geweest op dit forum, en mijn gebruikersnaam van destijds werkt niet meer. De gebruikersnaam was 'Iron Maiden', wat ook niet meer helemaal met met huidige muzieksmaak overeenkomt (behalve als 'jeugdsentiment') . Vandaar dat ik een nieuwe heb aangemaakt. Ik heb jaaaren niet meer gespeeld, maar heb kortgeleden in een opwelling een Mexicaanse '62 classic player Jazz Bass gekocht (tweedehands), en ben nu weer helemaal verslaafd.

Ik heb de bas ook laten afstellen bij een gitaarbouwer. Hij wees me er echter op dat de brugzadels die er nu opzitten niet goed meer zijn (ze zijn vastgelijmd en dus niet te verstellen). Hij adviseert me nikkel Wilkinson-zadels te kopen, omdat die een wat warmere klank hebben dan de originele stalen 'threaded' zadels die er nu op zitten.
Ik twijfel echter een beetje: het is ook wel weer mooi om 'm 'origineel' te houden. Ook kun je met threaded zadels precies de 'string spacing' veranderen. Bij Wilkingson-zadels is er maar één gleufje en moet het dus maar net passen.

Wat zouden jullie doen? Is het verschil in geluid écht waarneembaar?

Originele brug:
Afbeelding

Wilkinsonbrug
Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door blablas »

Dat verschil Is alleen goed waarneembaar met je ogen, de hoorbare verschillen zullen echt minimaal tot niets zijn.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door 4$ »

Gewoon een andere nieuwe kopen deze is zo vreselijk smerig.(dus niet alleen de zadels) Ik hoop dat de rest van bas in betere staat is maar het feit dat de brug zo uitziet zegt ook iets over hoe de vorige eigenaar met zijn bas(sen) omging. Voor mij genoeg reden om een bas niet te kopen. Bassen moet je koesteren en goed onderhouden!
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Herman »

De originele. Fijne brugzadeltjes, en zoals je zelf al zegt, goed af te stellen. Even schoonmaken en voila!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door BassKees »

Waarmee zijn ze vastgelijmd? Als het met loctite of iets dergelijks is kun je dit met een beetje moeite gewoon weer vrij draaien. Eventjes schoonmaken en gewoon deze er weer op, veel mooier.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door deevit »

Ik vind die threaded zadels waardeloos en als ze ook nog smerig zijn en vast zitten... Lekker nieuw brugje erop.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Rob66 »

En ik vind ze mooi en practisch. Ff verhitten en ze zijn zo weer los.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Frederiek »

Met kokend water kom je waarschijnlijk al een heel eind. Kruipolie kun je ook nog proberen, misschien zijn de boutjes wel gewoon heel smerig. Ik zou er eerder zo'n zelfde draadbrug op zetten dan iets anders.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door 4$ »

In de cola!
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door RUIS »

Nee, in de WD40. Uurtje laten weken, dan met een afwasborstel schrobben en afspoelen onder de hete kraan.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Herman »

WD40! :jam:
Gebruikersavatar
Blueszeppelin
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Blueszeppelin »

Dat is helaas niet mogelijk, want ze zijn al losgeknipt ;).

Mijn lokale gitaarboer (die er echt veel van weet) zegt dat nickel Wilkinsonzadels een betere sustain en een warmer geluid hebben, doordat de snaar een groter contact heeft met de brug dan de originele threaded zadels.De originele zadels zijn bovendien van staal, wat resulteert in een wat meer 'twangy' geluid en minder warmte en sustain. Ik vind de originele zadels echter wel weer een beetje mooier. Vandaar dat ik twijfel tussen de twee.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Sanders »

De impact zal er wel zijn, maar gaat marginaal zijn, type & materiaal van de snaren hebben veel meer impact hebben op de klank, dan het materiaal van de brugzadels. Op mijn Telecaster was het zelfs omgekeerd, met messing zadels was het wat feller en harder dan met de stalen zadels, maar dat verschil was erg subtiel. Ik zou er gewoon terug threaded-zadels op zetten, speel dan met nikkel-wound snaren (of flatwounds, als je helemaal dapper bent) en je hebt een warme klank. Ik speel met LaBella flatwounds op mijn bas (zelfde als de jouwe, maar in sunburst, en wat aangepast), en die klinkt heel warm, en met veel sustain.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Frederiek »

Ik denk dat jouw gitaarboer uit zijn nek zwetst :D
Gebruikersavatar
Blueszeppelin
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38

Re: Welke zadels op brug '62 Jazz Bass

Bericht door Blueszeppelin »

Ik heb inmiddels besloten het advies van mijn lokale gitaarboer te volgen, en heb daarom Wilkinson zadeltjes op de bas laten zetten. Deze zadels zijn iets groter, en zijn van messing, in plaats van staal.

Het geluid is écht wezenlijk anders geworden hierdoor, in negatieve, zowel als in positieve zin:

Positief
- Duidelijk meer sustain en een harder en strakker geluid (ook onversterkt).
- Een 'vetter' geluid. De originele stalen brugzadels klinken wat dunner.
- Een gelijkmatiger geluid. Het lijkt alsof het geluid wat 'compressed' is; het volume tussen de verschillende tonen hoog en laag op de nek ligt dichter bij elkaar. Met de originele zadels klonken de tonen vanaf de twaalfde fret wat harder. Ook klinkt het wat strakker.

Negatief
- Ik ben bezig 'Teen Town' in te studeren. Voorheen kon ik een echt 'Jaco-geluid' krijgen, door het voorste element en de toonknop dicht te draaien. Dat is nu wat lastiger. Doordat het geluid wat vetter klinkt is de 'knor' een beetje weg.
- De snaren zitten niet meer precies boven de pooltjes van de elementen. Ik weet niet of dat heel erg is, maar op Talkbass zijn er mensen die beweren dat het ervoor zorgt dat er minder 'attack' te horen is.

Ik denk dat ik ook nog extra originele zadels aanschaf zodat ik kan afwisselen, of zodat ik 'm weer origineel kan maken bij eventuele verkoop (wat ik niet van plan ben, want het is echt een topbas; veel beter dan een origineel Mexicaan).

Opmerkingen
Zoals hierboven door verschillende mensen al is opgemerkt, zouden de brugzadels niet heel veel invloed moeten hebben op het geluid. Zoals mag blijken uit dit bericht, is dat absoluut niet mijn ervaring. Er zijn echter nóg twee dingen veranderd aan de bas, die verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor de klankverandering:
- De actie is wat lager (maar er is niet aan de halspen gedraaid).
- De snaren zitten, zoals gezegd, niet meer precies tussen de pooltjes van de elementen. Wellicht heeft dat nog meer invloed op het geluid dan het materiaal van de nieuwe zadeltjes.
Plaats reactie