Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Unlord »

Ik kan de daadwerkelijke ervaring maar moeilijk in woord vatten, kennelijk. Het door mij ervaren verschil was als dag versus nacht. Geil versus impotent. Brullend versus mekkerend.

Ik ben er blij mee en hoop vooral ook anderen hiermee te inspireren om nog eens extra aandacht aan je bas te geven. Vooral voordat je er in een impuls eentje opoffert aan het zwarte markplaats gat.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door basloze fret »

@Bassagent: Maar door de pickups hoger te zetten gaat je bas niet lichter spelen. Wellicht dat je zelf wat zachter zal aanslaan, maar dat zal minimaal zijn.

Ik zeg ook niet dat het geen verschil uitmaakt. Maar ik denk ook dat je het niet moet overdrijven of wonderen moet verwachten.
Kennelijk werkte het voor Unlord en hij is er blij mee en daar gaat het om. En het kan inderdaad nooit kwaad om nog een keer naar je afstelling van de pickups te kijken.

Te hoog vind ik trouwens ook niet fijn en kan bij pickups met uitstekende pooltjes ook bijgeluiden geven in de vorm van tikjes of statische geluiden als je steeds met je vingers tegen die pooltje aan komt.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door BassAgent »

basloze fret schreef: 11 apr 2018, 14:40 @Bassagent: Maar door de pickups hoger te zetten gaat je bas niet lichter spelen. Wellicht dat je zelf wat zachter zal aanslaan, maar dat zal minimaal zijn.
Waarom zouden mensen dan een ramp op hun bas bouwen?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Unlord »

Ik heb weinig zin in een welles nietes discussie. Dit soort dingen moet je zelf ervaren. Als ik ervaar dat de bas eerst zacht, dof en ongeïnspireerd klinkt een na het verhogen van het element niet meer, sterker nog, ineens is de output significant (niet een beetje, maar behoorlijk) hoger, zit er een boel meer hoge toon in en krijg ik ineens zin om te spelen, dan noem ik dat een klein wonder.

Maar...ik wil er geen religie van maken en mensen bekeren tot de sekte der elementverhogers met de heilige Seymour Duncan als onze alwetende. Tenzij je dat graag wilt, want we zoeken nog zieltjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Strabel »

Ik denk dat de algehele afstelling van elke bas ook ieder jaar weer even onder handen moet worden genomen, ik doe dit meestal zelf en kan daar soms wel eens
een middagje zoet mee zijn.
De voldoening is altijd groot als je bas weer aanvoelt/speelt/klinkt zoals je dat in gedachtte had.
Soms is een kleine tip/aanwijzing al voldoende reden om weer eens wat te sleutelen of het misschien nog beter kan.
Mijn ervaring is vaak wel dat als je het ene verandert er soms elders weer problemen ontstaan, dus er is voor mij altijd een soort"ying/yang" afstelling,dus;
goede output versus balance en bijgeluiden.
lage afstelling versus bijgeluiden.
Hier zit denk ik ook vaak de winst met wat duurdere bassen waar je dan net even die x-tra mm kunt pakken zonder andere problemen weer te moeten oplossen.
Feeling the groove is everything.
Haico

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Haico »

Hagen schreef: 11 apr 2018, 08:08 Hoe weet je waar de ergste stringpull weg is?
De natuurlijke vibrato klinkt niet meer asymmetrisch.

Los daarvan denk ik dat sustain op basgitaar minder belangrijk als sommigen het doen lijken. Ik kan meer situaties verzinnen waarbij een duidelijke gedefinieerde klank belangrijker is dan een vlakke klank met een lange sustain. Daarom zet ik mijn snaren laag en mijn elementen hoog. Liever direct en levendig dan vlak en gezapig. :D

Tip van Jip: Stel je basgitaar ingeplugd af. Dan hoor je welke bijgeluiden opgepikt worden en welke niet. 80% wordt namelijk amper uitversterkt. Je doet de klank en bespeelbaarheid van je bas écht te kort als je élk bijgeluidje weg wilt hebben d.m.v. afstelling. Maar goed... dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Hagen »

Dank voor de diverse tips. Ik ga mijn element wat hoger zetten.
Plaats reactie