Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Unlord »

Vandaag had ik dubbel geluk: ik redde één van mijn beste bassen van een verkoopimpuls én ik heb alle twijfel over een nieuwe aanwinst teniet gedaan.

Wat wil het geval? Eén van mijn meest soepel spelende, lang-van-gedroomde en bruutst ogende bassen begon me enigszins tegen te staan. De bas inspireerde me niet meer, op de één of andere manier. De output was altijd al minder dan die van mijn andere bassen, er leek niet veel sprankelend hoog in te zitten als de treble niet vol open stond en de B snaar is goed, maar niet wereldschokkend. Verder een uitstekende bas die speelt als een droom, maar toch. Het ging me tegen staan. Is dit type bas dan niets voor mij? Hoort het geluid zo te zijn? Andere snaren erop hielp niets. Andere batterij evenmin. Dus ging hij op marktplaats.

Wat wil het andere geval? Een paar dagen terug kocht ik een prachtige 5-string fretless MM Stingray. Altijd al fan geweest van Tony Levin, altijd al fan geweest van MM Stingrays. Ter plekke uitgeprobeerd, maar dat valt niet mee met twee kids om je heen die eigenlijk weg willen. Dus maar gewoon betaald en meegenomen. Thuis aangekomen ingeplugd en...de bas klinkt dof. Weinig hoog zonder de treble helemaal open te draaien. Nauwelijks dat heerlijke fretless MWAH. De B snaar klinkt dof, slap en zacht en de totale output is veel lager dan dat van mijn gefrette MM Stingray. NONDEJU! Paniek. Moet ik de snaren vervangen? Nieuwe batterij erin?

Maar toen zag ik het verband.

Ik ging namelijk de fertless MM vergelijken met de gefrette MM. En wat bleek? De snaren op de gefrette stonden wat lager en het element stond een stuk hoger en dus dichter tegen de snaren aan. Dat laatste vooral maakte alle verschil. De fretless net zo afgesteld als de gefrette en BAM! Output is flink hoger, de MWAH zit er behoorlijk in, het hoog sprankelt zonder treble boost en de B snaar brult als een geile leeuw. Wat een bas! Dream come true. Geen geintje.

En uiteraard ging ik toen die andere bas ook maar eens inspecteren en besleutelen. Snaren stonden al laag, maar de elementen idem dito. Flink omhoog geschroefd dus. En hoppa, direct resultaat: de overall output is flink hoger, het hoog sprankelt en de B snaar brult als een...je kent het inmiddels. Hij is dus direct van MP afgehaald.

Kortom, ik heb er twee favorieten bij. Het kostte me 5 minuten werk. Bizar.

Overigens ben ik altijd al wel voorzichtig met het afschrijven van een bas. Ik heb geleerd altijd even de batterij te checken als een actieve bas zachter gaat klinken of wanneer er sprake is van lichte oversturing. Een setje nieuwe snaren op een bas maakt vaak ook een wereld van verschil net als het afstellen van vooral de snaarhoogte en de kromming van de nek.

Een kleine aanpassing kan van een matige bas een beest maken. En andersom ook natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

(Het is een "gewoon" rechterhandmodel. Helaas maken smartphones om één of andere reden spiegelbeeldfoto's)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Rieno »

Elementhoogte is zeker belangrijk, ook al omdat de manier van spelen voor iedereen verschillend is. Ik heb normaal gesproken een vrij zachte aanslag, vooral op m'n 6-snaar. Die elementen kunnen dan echt het best omhoog om alle nuances op te vangen in dat relatief weinig veranderende magneetveld :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Erelid »

Totdat je te hoog gaat met je element. String pull. Wordt ie ook weer doods van en ook de sustain gaat er flink uit, zeker op de dunne snaartjes.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Heinz »

Mooi verhaal! Ik heb dat ook wel eens, dat een van mijn favoriete bassen me tegen gaat staan. Wat bij mij helpt is ze een tijdje op te bergen op zolder. Dan pak je een paar maanden later die bas weer terug, setje nieuwe snaren erop en beetje goed afstellen, en hop, meestal weer helemaal blij als een kind. Zo niet, dan is het voor mij het signaal dat die bas in de verkoop gaat.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Joey »

Ik zet altijd mijn elementen tegen mijn snaren aan en begin ze dan rustig aan te verlagen totdat ze niet meer kletteren en geen grote stringpull meer uitoefenen op de snaren.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Strabel »

"Gas"op je eigen bas. :D
Een bekend verschijnsel wat altijd wel weer een keer terugkomt omdat ook je bas natuurlijk onderhoud behoeft,of je leest opeens iets wat het probleem zou kunnen zijn.
Ik denk altijd toch; Heb ik een nieuwe bas nodig?
Is het anders/beter als wat ik al heb?
Kan of wil ik de vraagprijs betalen?
Had altijd ook wel moeite met "gas"hebben ,maar voordeel van ouder en hopelijk wijzer worden is dat ik mijn "gas"een beetje meer onder controle krijg. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Unlord »

Ik GAS dagelijks op mijn eigen bassen. Er is nog zoveel meer moois op de wereld te vinden aan bas, maar als ik dan denk aan wat ik al heb, moet het wel erg mooi zijn wil ik het er nog bij nemen. Die Stingray was toch wel een hartewens ofzo.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Hagen »

Joey schreef: 10 apr 2018, 22:28 Ik zet altijd mijn elementen tegen mijn snaren aan en begin ze dan rustig aan te verlagen totdat ze niet meer kletteren en geen grote stringpull meer uitoefenen op de snaren.

Ik ga dit gelijk checken bij mijn MTD:te weinig ballen maar mijn eerste bas, super fijne hals hele lage actie en weegt niets.
Hoe weet je waar de ergste stringpull weg is?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13372
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door LeftyJ »

Wat voor elementen zitten erin? Als er actieve (laagohmige) elementen in zitten is het magnetisme en dus de stringpull sowieso verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Unlord »

Je elementen moeten wel erg dicht op je snaren staan wil je serieus last krijgen van string pull. Drie millimeter kan al ver genoeg zijn om de meeste ellende te elimineren. Elementen met dikke open poles hebben waarschijnlijk meer pull ook dan elementen met een kap erop. Maar op mijn Stingray, met dikke open poles, is 3mm op de G snaar prima. De B staat er uiteraard wat verder vanaf.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door basloze fret »

Het wordt nu wel zo voorgeschoteld alsof je door de pickup hoogte een beetje te veranderen een totaal andere bas hebt. Nu weet ik ook wel dat het een beetje verschil kan maken, maar niet zo extreem als hier wordt gezegd. Of het moet zo zijn dat het echt 1 cm verschil is of meer. Maar een paar mm doet het hem echt niet. Je veranderd er hooguit de output iets mee, maar niet het totale sound karakter van een bas.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door BassAgent »

Als heer Unlord dat zo ervaart, dan is dat toch zo? Ik heb die ervaring ook niet zo heel heftig maar merkte wel echt verschil in sound toen ik mijn fretless opnieuw afstelde, intoneerde en de pickuphoogte verandert. Ik kan me ook voorstellen dat de pickup op een Music Man kan werken als een soort ramp waardoor hij ook een stuk lichter gaat spelen, wat je sound natuurlijk ook verandert omdat je aanslag verandert. Ik speel veel lyrischer op licht spelende fretlessen dan op zwaarder afgestelde exemplaren, daar heb ik veel meer de neiging om puntig en groove-georiënteerd te spelen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door Unlord »

Wat basagent zegt. Op beide bassen stonden de elementen echt laag. Die centimeter omhoog is niet overdreven. Dat er een totaal anders aanvoelende bas ontstond is ook niet overdreven. Van mwoah naar dikke liefde.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door basloze fret »

Een cm is inderdaad wel veel. Misschien dat de Musicman pickups wat extremer reageren. Ik heb zelf best veel geëxperimenteerd met element hoogte maar nooit zoveel verschil gemerkt zoals jij beschrijft. Wel iets meer output, maar niet echt een karakter verschil. Van compleet dof naar sprankelend en brullend vind ik wel een erg groot verschil. Dat van die meer mwah bij de fretless vind ik ook erg vreemd, want dat zit niet in de pickups maar in de afstelling van de bas en de conditie van de toets.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Hoe je (opnieuw) van je bas kunt gaan houden

Bericht door BassAgent »

Ja, maar afstelling heeft ook te maken met hoe licht het ding speelt en dus ook hoe makkelijk je die mwah uit je bas kan halen d.m.v. je aanslag.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie