lage snaar zweverige toon

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

lage snaar zweverige toon

Bericht door CaptainSlow »

hmm, sommige noten die ik op mijn lage snaar aansla klinken nogal zweverig.
ik heb een Squier Classic Vibe Precision 60s.

zo rond de 5e en 6e fret is het het duidelijkst. de toon gaat eerst omhoog, misschien wel een kwart toon, en zweeft dan langzaam naar beneden en stabiliseert.
het zweven lijkt wat samen te hangen met de uitslag van de snaar. valt op bij lange noten, als je het eenmaal weet dan ook bij korte tonen.

het is het ergst als ik pluk bij het element (duim op element, standaard positie), als ik pluk tussen element en bridge is het ongeveer hetzelfde, en wat meer van het element af richting nek is het wat minder.
bij open snaar hoor ik het bijna niet, bij andere snaren ook niet.

wat zou dit kunnen zijn? kent iemand dit?

ik weet niet welke snaren er op liggen, ik denk de originele nog.

bedankt!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Sanders »

Snaren vervangen is altijd een goed idee, de stock-snaren zijn meestal niet veel soeps op budget en "budget" instrumenten.

Heb je het ook voor als je de E-snaar aanslaat, en de A, D & G snaar afdempt?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door LeftyJ »

Zitten er op een nieuwe Squier niet gewoon Fender 7250ML (045-100)? Die zijn prima in orde.
Dat van het afdempen vroeg ik me ook gelijk af. En je zou eens kunnen proberen of het weggaat als je minder hard aanslaat.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Hans58 »

Het lijkt misschien een gekke opmerking, maar zijn je snaren wel op de correcte manier om het mechaniek gewonden? Ik heb het ooit met een bas gehad die ik net had gekocht (niet op gelet tijdens het uitproberen) waarbij ik op de A-snaar een dergelijk verschijnsel had. Snaar losgehaald en opnieuw op de juiste wijze opgespannen en het probleem was weg.
Zoals Jeroen Lefty zegt liggen er inderdaad standaard Fender 7250 op een nieuwe Squier CV (heb er zelf een gehad). Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat die inmiddels voor wat anders zijn vervangen.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Herman »

Stringpull? Element te hoog?
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door CaptainSlow »

bedankt voor jullie reakties

de opspanning van de snaren: daar klopt inderdaad niks van.
bij 2 van de 4 snaren zijn de windingen "naar boven" opgerold.
de E snaar is erg kort afgeknipt, en de windingen liggen daar zelfs op elkaar!

opnieuw opgespannen, en... : klinkt nu iets anders, maar helaas nog steeds gezweef.

ook als ik de andere snaren demp hoor je het, maakt niet veel verschil...

Het element te hoog: ik zie dat het veel hoger zit bij de E snaar dan bij de hoge snaar. Nav. jullie opmerkingen ben ik eens gaan zoeken naar afstellingen van Fenders, en ik vond dit op de Fender site: https://support.fender.com/hc/en-us/art ... -properly-

Nou, van de afstellingen van mijn bas klopt echt geen hout. Bedankt MaxGuitarStore voor jullie puike afstelling! NOT! :bat:

Dat ga ik maar eens zelf beter doen in het weekend. Ik moest het tenslotte toch eens leren. :wink:

Ik hou jullie op de hoogte!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door CaptainSlow »

Zo, gereedschap verzameld en de bas afgesteld.

Truss rod flink teruggedraaid, aktie bij alle snaren nominaal gezet, intonation bij alle snaren flink moeten aanpassen.
Het valt meteen op dat ik flink minder fret buzz heb.

Element kreeg ik bij de 4e snaar op nominale afstand gezet (bij de 1e snaar krijg ik het element niet hoog genoeg)
Zweven blijft....

Ik ga eens een ander setje snaren proberen
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Sanders »

CaptainSlow schreef: 15 mei 2018, 15:28 bij de 1e snaar krijg ik het element niet hoog genoeg
Element eruit halen, en een stukje afwasspons eronder steken.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Mach1 »

Lees dit nu pas en ben eigenlijk benieuwd hoe het is afgelopen. Ik dacht ook meteen aan een te hoog afgesteld element. Een te losse halspen kan het ook nog zijn misschien.

Ik heb het ook wel eens meegemaakt maar na volledige afstelling van de betreffende bas was het weg.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door JohnBoy »

Heb zoiets 1x gehad, bleek een gebroken kern van een roundwound e-snaar....
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door CaptainSlow »

oh, helemaal vergeten jullie op de hoogte te houden..... :oops:

t heeft even geduurd, maar uiteindelijk een nieuwe set daddario EXL170 eropgelegd.
de lage E snaar was inderdaad niet goed. De tuner laat nu een stabiele toon zien. Direct clean naar koptelefoonversterker hoor ik nog wel iets zweving, zal dan wel een hogere harmonische zijn of zo? Direct clean via koptelefoon is zoiezo niet prettig om te luisteren, via amp-sim (ZoomB1) klinkt goed.

Ik heb ook lang gezocht naar een rammeltje, leek bij de elementen te zitten, maar met de nieuwe set snaren is dat ook foetsie. Zou een gebroken kern kunnen zijn

Met al dat paranoide gezoek kwam ik erachter dat er toch nog wel wat aan moet gebeuren. De pots kraken en moeten vervangen worden.
En de hals lijkt niet goed uitgelijnd: de snaren gaan niet in het midden over de hals bij de 20e fret.

En meteen ook maar de elementen op hoogte stellen met een "afwasspons" :wink: , of zoiets dan.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Mach1 »

Dat klinkt weer goed. Mooi om te lezen!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door RonC »

JohnBoy schreef: 31 jul 2018, 23:09 Heb zoiets 1x gehad, bleek een gebroken kern van een roundwound e-snaar....
Als de kern gebroken is kan je er niet meer op spelen hoor.. dan hangt ie los..
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door JohnBoy »

Nee hoor dat hangt van het type snaar af. Dit was een goeie (ik meen DR)
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door MaartenV »

JohnBoy schreef: 01 aug 2018, 14:48 Nee hoor dat hangt van het type snaar af. Dit was een goeie (ik meen DR)
Idd, ooit met een dik plectrum tijdens de uitsmijter van een optreden de kern van mijn E doorgeharkt. Klonk zo dood als een pier, een old school “plok”, maar op zich wel bespeelbaar.

Fijn dat hij het weer doet, persoonlijk vind ik het best prettig om een bas even na te lopen, af te stellen en nieuwe potmetertjes in te solderen. Gelijk even alles schoon maken, heb je alles van dat ding een keer in je handen gehad.

Let er bij aanhoudende zweving (of tegenvallende naklank/sustain) ook op dat er geen overdreven torsie (draaiing) in je snaren zit.
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie