lage snaar zweverige toon

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door RonC »

JohnBoy schreef: 01 aug 2018, 14:48 Nee hoor dat hangt van het type snaar af. Dit was een goeie (ik meen DR)

Hmm, ik gebruik nl ook al 20 jaar ofzo DR Hi beams maar wanneer de breken braken hingen ze altijd los bij mij.
(wellicht sla ik te fel aan dan..).
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door JohnBoy »

Dat kan, ik speel nooit met plectrum.
Betreffende snaar begon pas door te rekken toen ik probeerde te stemmen omdat ik hoorde dattie afzakte...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door MR. LEE »

Mijn basgitaar vertoont ineens een behoorlijk aantal zgn "dead spots" ,...
... en daar reken ik de "normale" dead spot" op Cis ( G-snaar ) niet eens bij .

Het Is een JB met een Warmoth neck .

Als 'ie dit nog blijft doen met een set nieuwe snaren dan schrijf ik 'm af . :(

( zou ik echt verschrikkelijk vinden ,.....speel er al dik 20 jaar op :( )

.....en anders maar weer 'ns een paar centen uitgeven voor een verse Fender JB. :|
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door JohnBoy »

MR. LEE schreef: 02 aug 2018, 10:54 Als 'ie dit nog blijft doen met een set nieuwe snaren dan schrijf ik 'm af . :(
Nieuwe snaren (of duurzamer: de oude schoonmaken) lossen dit meestal wel op. Dead spots komen niet uit de lucht vallen, hoewel de temperaturen momenteel er theoretisch misschien iets mee te maken kunnen hebben. Denk het echter niet :)
C'est la retorique qui fait la musique
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Frederiek »

Kan heel goed wel het geval zijn! Afstelling heeft veel invloed op (in ieder geval de locatie) van dead spots en nu het al zo lang zo warm (en droog) is kan er best wat veranderd zijn. Ik heb een aantal jaar geleden een gitaartje gekocht toen ik in Vietnam op vakantie was, daar was het heet en supervochtig, en thuis klinkt de gitaar alleen maar goed als de luchtvochtigheid ook heel hoog is ;)

Voor dead spots: set nieuwe snaren, keer een zwaardere set proberen, alles netjes afstellen, je kunt een capo op de headstock proberen, toets (als die ongelakt is) in de olie zetten. Nog een trucje: draai de schroeven van de hals een rondje terug met de snaren er nog op en draai ze dan weer goed vast. De snaren trekken de hals strak in de pocket.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door MR. LEE »

ik ga 't i.i.g. proberen !

Ik heb ooit een oude Musicman Stingray gehad die door jarenlang in een te droge omgeving onbespeeld had gestaan gewoon naar de klote was.

De dead-spots verdwenen toen ik 'm een aantal dagen in de stoom van de badkamer op een standaard zette.
De genezing was steeds maar voor korte duur,....eenmaal er weer op spelende kwamen de dead-spots langzaam-aan weer terug.

Ik geef in 1e instantie nu alvast maar effe de schuld aan de droogte / extreem warme weer . :(
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door JohnBoy »

Vergeet je snaren niet.
C'est la retorique qui fait la musique
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Frederiek »

MR. LEE schreef: 02 aug 2018, 12:51 De dead-spots verdwenen toen ik 'm een aantal dagen in de stoom van de badkamer op een standaard zette.
De genezing was steeds maar voor korte duur,....eenmaal er weer op spelende kwamen de dead-spots langzaam-aan weer terug.
Dit is ook wel redelijk ruig... Hout 'rehydrateren' vergt meer geduld. Als je die bas nog hebt kun je proberen hem een tijd weg te zetten in een koffer met een bevochtiger. Daarna kun je alsnog de toets in de olie zetten om het terug uitdrogen te vertragen.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door CaptainSlow »

MR. LEE schreef: 02 aug 2018, 10:54
... en daar reken ik de "normale" dead spot" op Cis ( G-snaar ) niet eens bij .
Komt dat vaker voor dan, een dead spot op Cis van de g- snaar?
De sustain is daar inderdaad iets minder. Maar niet echt een issue tot zover.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door MR. LEE »

Dat is zo'n beetje de standaard dead-spot op vrijwel de meeste JB's ,....die neem ik gewoon op de koop toe :D
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: lage snaar zweverige toon

Bericht door Goose »

De Cis op G als deadspot is niet alleen bij een JB. De Stingray heeft bv ook. Vandaar dat MM bij de opvolger, Sterling, een aantal dingen heeft verandert. Met name de kleinere body en kleinere kop zouden er voor zorgen dat de freq punt anders komt te liggen.
Een andere oplossing is zelf de freq te verschuiven door middel van een fatfinger bv. En er zijn zelfs messing kopplaatjes die aan de achterkant van de kop geschroeft kunne worden waardoor deze zwaarder worden en door door de freq van de deadspot verschuift naar een minder opvallend gebied.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie