Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door CaptainSlow »

hoi

ik was een "Rig Rundown" video aan t kijken waarin Michael League van Snarky Puppy vertelt over zijn spullen.

https://youtu.be/JGtglxf-j-U

op 3 minuten vertelt hij hoe hij ooit een bas van Tim Levebfre had geleend, waarvan de actie zo was afgesteld dat hij maar "1/10e" van de noten kon spelen. en dat beviel hem schijnbaar wel :-?

ik ben maar net gestart met bas spelen en moet nog veeeel leren. zou iemand mij kunnen uitleggen wat hij bedoelt?

ik denk dat hij met de actie de afstand van de snaren tot de frets bedoelt, die met de bridge kunt instellen. Met een hoge actie zal het wel moeilijker spelen zijn waardoor hij maar 1/10 van de noten kan spelen. maar waarom zou je dan de actie zo hoog willen afstellen als het daarmee zoveel moeilijker wordt?

en maakt het dan hiervoor ook nog uit dat hij met flatwounds speelt?

alvast bedankt! :D
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door Sanders »

Een hoge actie voorkomt (hoorbare) fretbuzz, en volgens sommigen bevordert het ook de kwaliteit van de klank. Zeker als je "niet zacht" aanslaat, is het spelen met een lage actie bijna onmogelijk, omdat de snaren dan doodslaan op de frets. Het vergt inderdaad wel behoorlijk wat meer kracht om de snaren in te drukken. Je moet dus ergens een balans vinden tussen speelgemak & klankzuiverheid.

James Jamerson stond erom bekend om met heel dikke snaren te spelen, en met een zeer hoge actie (volgens sommigen was de bas voor hen onmogelijk te bespelen), maar hij had een contrabas-achtergrond, en was het dus gewoon om veel kracht te moeten zetten met zijn linkerhand.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door SpcMnk »

Ik heb ooit bij een studio sessie mijn snaren een stuk omhoog gegooid om er voor te zorgen dat ik enkel nog de noten ging spelen die er toe deden... dus ja. Ik snap het wel.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door CaptainSlow »

aha, ik denk dat ik het snap.

tot hoever wordt zo'n hoge action dan opgeschroefd?

(ik vond bij Fender dit afstelverhaal: https://support.fender.com/hc/en-us/art ... -properly- , zij noemen 2.4mm tot 2.0 mm als standaardinstelling)

thx
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door basloze fret »

Ik vind het toch vreemd dat het van je actie laat afhangen of je noten speelt die er toe doen of niet. Die noten zitten toch in je hoofd en je vertaalt ze naar je instrument.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door SpcMnk »

Meestal wel ja.. helaas nemen de manierismen het soms over en dan kan het veranderen van het speel gevoel helpen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door Sanders »

CaptainSlow schreef: 03 mei 2018, 23:24 tot hoever wordt zo'n hoge action dan opgeschroefd?
Naar smaak. Kan 1mm aan de 12e fret zijn, of 10mm.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door BassAgent »

basloze fret schreef: 04 mei 2018, 00:56 Ik vind het toch vreemd dat het van je actie laat afhangen of je noten speelt die er toe doen of niet. Die noten zitten toch in je hoofd en je vertaalt ze naar je instrument.
Mee eens, maar ik merk ook wel dat de bespeelbaarheid van een instrument veel invloed heeft op wat ik precies doe. Op m'n De Gier speel ik heel anders dan op m'n Precision. Maargoed, het is dan juist de kunst om het ene spel naar de andere bas te vertalen en andersom 8)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door RaySting »

... maar voor de vraagsteller zelf, ik zou als beginnend bassist niet te veel experimenteren met de extremen qua afstelmogelijkheden.... persoonlijk houd ik van een lage afstelling maar heb mijn rechterhand techniek daar op moeten aanpassen....

En eea is ook zo afhankelijk van de soort muziek die je wikt maken. Ik zou me in eerste instantie echt richten op de standaard afstellingen, daar kun je alle kanten mee op en vanaf daar kun je op zoek naar je eigen stijl en wat voor instrument en afstellingen daar bij passen..... alle goede tips van beroemde virtuosen zijn ook zeer persoonlijk (en heel veel speeluren verder).....
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door basloze fret »

BassAgent schreef: 04 mei 2018, 08:43
basloze fret schreef: 04 mei 2018, 00:56 Ik vind het toch vreemd dat het van je actie laat afhangen of je noten speelt die er toe doen of niet. Die noten zitten toch in je hoofd en je vertaalt ze naar je instrument.
Mee eens, maar ik merk ook wel dat de bespeelbaarheid van een instrument veel invloed heeft op wat ik precies doe. Op m'n De Gier speel ik heel anders dan op m'n Precision. Maargoed, het is dan juist de kunst om het ene spel naar de andere bas te vertalen en andersom 8)
Tuurlijk, iedereen doet dat. Op die ene bas met die super snelle hals en een actie van min 1 millimeter speel je sneller iets pielerigs en op een P met een actie van 3 cm en snaren van voor de oorlog ga je automatisch wat motown dingen spelen. Of op een jazzbas zul je snel wat gaan slappen en je beste Marcus Miller imitatie ten toon spreiden. Maar uiteindelijk moet je dat toch loslaten en gewoon spelen wat het beste bij de muziek past. Je meer laten leiden door je hoofd en gevoel bij de muziek dan door je handen. Maar toegegeven iedereen heeft die neiging.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door badastronaut »

Persoonlijk zou ik nooit mijn actie veranderen omdat ik anders teveel noten zou spelen. Met een beetje zelfcontrole kom je er ook zonder dat je ook maar iets aan je bas hoeft te veranderen. Als je er echt voor wil zorgen dat je minder noten speelt kan je het best een paar vingers aan elkaar vast plakken met tape ofzo :wink:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Michael League van Snarky Puppy: hoge actie?

Bericht door Pedullist »

Wat een onzin zeg. Dan weet ik inderdaad nogal wel wat beperkende middelen te bedenken. :) Zeker als je begint zou ik hem zo laag mogelijk laten afstellen. Als je begint ben je al beperkt genoeg, en niets irritanters dan gehinderd worden in je expressie.

Je moet spelen wat je in je hoofd hoort, niet wat je vingers doen. Volgens mij word ik meer beinvloed door het andere geluid dan de andere feel. Een Musicman of een Fender P voelt voor mij redelijk hetzelfde aan (sorry ik ben een simpel mens, ik voel subtiele verschillen in radius of nekdikte niet), maar ik ga anders spelen door het andere geluid.
Plaats reactie