Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Blueszeppelin
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38

Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Blueszeppelin »

Ik speel al een tijd tot grote tevredenheid op mijn Fender Jazz Bass. Nu heb ik een tijd geleden voor weinig een Ibanez Roadstar op de kop kunnen tikken, en deze klinkt eigenlijk nog beter dan mijn Fender. Een heerlijk dik geluid, zowel met het voorste als het achterste element. Ook speelt 'ie erg licht.

Eigenlijk vind ik dit best irritant, want de duurste bas moet ook de béste bas zijn, nietwaar?

Zijn er meer mensen die last hebben van dit luxeprobleem?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door basloze fret »

Tsja, dat is voer voor discussie. Een discussie waar je niet uit komt. Duur is niet altijd beter maar vaak wel. Krijgen weer de discussie van mensen die hun 100 euro Squier beter vinden dan een Fender Custom Shop van 3000 euro. Ik geloof er niet in.

En wat is beter? Wat jij mooier vindt klinken is smaak en dat hoeft niet altijd te betekenen dat een instrument ook beter in elkaar zit of van betere kwaliteit is bouwtechnisch of qua hout etc.
Als iets goedkoop is is er ook ergens op bezuinigd, dat kan niet anders.

En ook een goedkope bas kun je goed afstellen en een dure bas kun je slecht afstellen. Dat zegt ook niks over de kwaliteit, daar moet je doorheen kijken.

Kortom een discussie zonder einde.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door viersnaar »

Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door BassAgent »

basloze fret schreef: 02 mei 2018, 13:53 Tsja, dat is voer voor discussie. Een discussie waar je niet uit komt. Duur is niet altijd beter maar vaak wel. Krijgen weer de discussie van mensen die hun 100 euro Squier beter vinden dan een Fender Custom Shop van 3000 euro. Ik geloof er niet in.

En wat is beter? Wat jij mooier vindt klinken is smaak en dat hoeft niet altijd te betekenen dat een instrument ook beter in elkaar zit of van betere kwaliteit is bouwtechnisch of qua hout etc.
Als iets goedkoop is is er ook ergens op bezuinigd, dat kan niet anders.

En ook een goedkope bas kun je goed afstellen en een dure bas kun je slecht afstellen. Dat zegt ook niks over de kwaliteit, daar moet je doorheen kijken.

Kortom een discussie zonder einde.
:worship: :worship: :worship: Perfécte samenvatting. Echt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door SpcMnk »

Tsja, Fender... een van die merken waar kwaliteit en prijs niet in lijn zijn en er dus altijd een scheef vergelijk is met een ander merk.

Voor de rest, precies was basloze fret zegt.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door badastronaut »

Ibanez Roadstar's zijn nu misschien niet zo heel duur meer, maar gewoon wel erg goeie bassen!
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Buster »

Je hebt het er eerst over dat hij beter klinkt. En op je bas zit 1 ding wat geluid 'maakt' en dat is het element. Hout en snaren voegen ietsje kleur toe. Blijkbaar vind jij de Ibanez beter klinken dan de Fender.

De rest over bouwkwaliteit en afstelling is al genoemd.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Blueszeppelin
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Blueszeppelin »

Ik bedoel niet, dat goedkope bassen net zo goed (of zelfs beter) kunnen klinken dan dure. Daarover zijn tal van (on)zinnige filmpjes op YouTube e.d. te vinden.

Ik bedoel meer dat ik het persoonlijk klote vind, om een bas in mijn collectie te hebben die m.i. minder klinkt dan een andere bas die 1/4 van de prijs waard is. Dat voelt 'verkeerd'; alsof die duurdere bas geen bestaansreden meer heeft en verkocht zou moeten worden. Ik had liever gehad dat die goedkopere bas óók wat minder goed zou klinken dan de duurdere bassen uit mijn collectie, om de uitgaven te kunnen verantwoorden.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door wombatboter »

Dan verkoop je gewoon die duurdere..heb je geld gespaard ..:-) (best nog goed nieuws)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door basloze fret »

Ik je snap punt. Maar wees gewoon blij met je Ibanez. Als je die beter vindt klinken, prima toch? Dan kun je die Fender verkopen en er 3 Ibanezsen (Ibanessen/Ibanezzen?) van halen! :D
Of je zoekt i.p.v. de Fendert nog een andere bas uit met een andere sound dan de Ibanez, zodat je een breder sound skala hebt om uit te kiezen als je opneemt of optreedt.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 02 mei 2018, 19:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

Basloze fret heeft al jouw twijfels/vragen zeer goed samengevat. :finger:
Enige wat ik wil toevoegen is dat er nog meer criteria zijn zoals ook ,betrouwbaarheid,afwerking,etc...
En sommige dingen voel/zie je pas na langere tijd. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door wombatboter »

Ik had vroeger bvb een Baskische bas en dat ging erg goed tot op het moment dat hij zelfbestuur wou....weigerde nog op te treden.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Rieno »

En tot overmaat van ramp staan die dingen ook nog bekend om hun explosieve karakter, al schijnt dat in de nieuwste upgrade te zijn verholpen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

wombatboter schreef: 02 mei 2018, 19:41 Ik had vroeger bvb een Baskische bas en dat ging erg goed tot op het moment dat hij zelfbestuur wou....weigerde nog op te treden.
Je bedoelde waarschijnlijk "Belgische"bas. (vlaams of waals) :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Unlord »

Mijn ervaring is dat wanneer ik even niet in een band speel, ik me ineens veel meer druk ga maken over welke bassen ik heb. Dan komt de GAS ineens opzetten en ga ik letten op de details. Echter, wanneer ik me volledig richt op het maken van muziek (vooral met anderen samen), dan is er meestal gewoon 1 bas die ik het meeste mee pak. Of in elk geval een beperkt setje waarmee ik rouleer. Meestal zijn dat niet eens de duurste bassen, aangezien je wel uitkijkt om die mee te nemen naar oefenruimtes en schimmige kroegen.

Kortom, mensen die het meest lopen te zeiken over hun gear, laten die gear in de praktijk waarschijnlijk de minste speeluren met publiek zien.
Plaats reactie