Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Buster »

Dat is een heel ander onderwerp; een onderwerp wat misschien leuk is voor een eigen topic.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Hagen »

Ik heb vandaag een dure pick up in een standaard bas gekregen. Ik hoor dubbel en dwars verschil met het standaard element. Hier is kwaliteit de prijs waard.
Verder heb ik veel plezier en een goed geluid van bassen van max 400,- Cheapo's, 2de handsjes en eigen bouw.
Laatst gewijzigd door Hagen op 11 mei 2018, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door joostone »

zat een beetje naar Khruangbin te luisteren, lekkere muziek voor op de achtergrond.
Die bassiste heeft een best een vette sound:



Dacht dat het een vintage Fender zou zijn, blijkt het een SX kopie te zijn..
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door badastronaut »

Een goedkope bas kan ongetwijfeld erg goed en soms net zo goed als een dure bas klinken. De afwerking en de kwaliteit is toch echt een verschil. Goedkope pick ups, tuners, trussrod en brug, scherpe fretranden, slecht gevlakte frets, krakende potmeters, minder strakke lak etc. Heb je al die dingen vervangen dan is je goedkope bas vaak niet goedkoop meer... Een bas is natuurlijk meer dan klank. Bespeelbaarheid is wat mij betreft misschien nog wel belangrijker en die bespeelbaarheid zit vaak ook in die kleine dingetjes. Dit is slechts mijn mening. Er zijn vast mensen die perfecte goedkope bassen hebben waar álles aan klopt. Mijn ervaring is dat ik liever iets meer betaal. Het verschil tussen bassen in de 1000/9000 euro regio is interessanter (en vaak kleiner) vind ik.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Slashhead »

Die scherpe fret randen vind ik eigenlijk iets dat ik alleen voel als ik er niet op speel. Als ik heen en weer over de hals schuif met mijn hand om de hals voel ik verschil tussen mijn Fender Elite en CS. Die CS is dus super glad. Maar tijdens het spelen voel ik helemaal niks van die fret randen op de Elite. Blijkbaar heb ik dan mijn hand in zo’n stand dat ik het niet voel tijdens heen en weer gaan.
Lijkt me iets dat niet functioneel is maar wat veel geld kost.
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Jankelly »

Buster schreef: 10 mei 2018, 08:47 Dat is een heel ander onderwerp; een onderwerp wat misschien leuk is voor een eigen topic.
Nee juist niet,je Tool s moeten in dienst van de muziek staan :D
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Rieno »

En daarvoor moeten ze goed klinken, en de vraag is of een dure beter klinkt. 'Beter' kan dus ook prima betekenen dat het in het geheel beter klinkt; een bas met een enorm hifi geluid komt gewoon vaak niet echt goed tot z'n recht in een vuige rockband.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door zomnius »

echt wel..
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Rieno »

Het is even chargeren natuurlijk ;) Maar het punt is dat 'beter' niet altijd kwalitatief beter hoeft te zijn om de muziek voorop te stellen. Het recente voorbeeld van een forummer die overstapte van vintage Fenders naar een budgetmerk om de klank is een mooie!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door 4snaarinstrument »

De discussie kan dan nog verder worden onderverdeeld in: duur nieuw - goedkoop nieuw - duur vintage - goedkoop vintage. Mijn bassen vallen in de laatste twee groepen.
Fender
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Pedullist »

Rieno schreef: 12 mei 2018, 18:43 Het is even chargeren natuurlijk ;) Maar het punt is dat 'beter' niet altijd kwalitatief beter hoeft te zijn om de muziek voorop te stellen. Het recente voorbeeld van een forummer die overstapte van vintage Fenders naar een budgetmerk om de klank is een mooie!
Ik kan me toch hele discussies herinneren juist óm de klank van een vintage Fender (die toch echt veel beter was, iets wat 'zelfs het publiek hoorde'). Dus ik weet niet precies wat ik hier nu van moet maken.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door butters »

een goed en goed afgesteld (fretwerk, stabiele hals enz, ) exemplaar uit de 400-500 euro prijsklasse is voor mij meer als voldoende.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door zomnius »

Ben blij met dolby surround op mn bas. Nu nog optima golds en een lekker dempend bandje om de nut.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18615
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Pedullist »

Als je het marktplaats topic in de gaten houdt, zie je dat er enorm veel goedkope bassen voor duur worden verkocht. Ik denk omdat ze dan beter klinken.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

zomnius schreef: 14 jun 2018, 20:59 Ben blij met dolby surround op mn bas. Nu nog optima golds en een lekker dempend bandje om de nut.
Ik denk dat je iets wil zeggen ,ik ben er alleen nog niet helemaal zeker van ,wat dat dan precies is.
Verklaar je nader,DOLBY surround?
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie