Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Deewee »

Een goede bassist kan uit een goedkope bas toch nog een goed geluid laten voortkomen en een slechte bassist haalt uit de duurste bas nog geen goed geluid. De speler is de grootste factor in deze.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Pedullist »

Een vriend van me heeft een Volcano waar echt met de beste wil geen goed geluid uit te krijgen is. Ik meen dat ik redelijk in staat ben om iets aardigs uit veel typen bassen te halen, maar dit glazig klinkende slecht bespeelbare monster is echt hopeloos.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door dr. Bassvibes »

Moet wel een dure bas zijn geweest.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Pedullist »

50 euro ooit, maar weggegeven door een collega aan mij. :) Ik gaf hem aan een vriend.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door RUIS »

En hij is nog steeds een vriend?
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Pedullist »

Sommige mensen waarderen een gegeven paard
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door zomnius »

Ik waardeer zoiets wel. Ik krijg alleen een goedkoop geluid uit zo'n gegeven paard, maar dat ligt aan mij.

R>
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Mach1 »

Pedullist schreef: 10 jun 2018, 10:13
Rieno schreef: 12 mei 2018, 18:43 Het is even chargeren natuurlijk ;) Maar het punt is dat 'beter' niet altijd kwalitatief beter hoeft te zijn om de muziek voorop te stellen. Het recente voorbeeld van een forummer die overstapte van vintage Fenders naar een budgetmerk om de klank is een mooie!
Ik kan me toch hele discussies herinneren juist óm de klank van een vintage Fender (die toch echt veel beter was, iets wat 'zelfs het publiek hoorde'). Dus ik weet niet precies wat ik hier nu van moet maken.
De discussie ging over vintage Fender vs nieuw. Dat een budgetbas beter kan klinken heeft enkel te maken met smaak(verandering).
Basdocent op de muziekschool speelde laatst live over mijn bas. Hij kon er niks mee hoorde ik achteraf maar ik zat in het publiek bijna te huilen van geluk over hoe goed de sound in de band paste maar ook eruit sprong.
Zo zie je...

Ik denk daarnaast dat een lekker geluid maar voor een heel klein deel afhankelijk is van kwaliteit van een bas. Het is meer geluk hebben of een bijzonder ontwerp dat werkt.
Kwaliteit heeft wel veel invloed op de bespeelbaarheid maar dat heeft afstelling nog het meest.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie