Bassolo's

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bassolo's

Bericht door Wilbert »

Je ziet dit topic altijd op gitaarforums. Daarom hier ook eens: Bassolo's! Wie kunnen er goed soleren, welke solo's zijn goed, en is t überhaupt interessant, zo'n bassolo, of moet een bas op de achtergrond blijven?
Pas op, achter je!!
aLeX
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2003, 12:19

Bericht door aLeX »

Ik vin een basssolo of z'n tijd wel leuk om te horen :)
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ik vind bassolo's supervet alleen vind ik het (nog) moeilijk om ze zelf te schrijven.. ik ken alle trappen en de pentatonische regels ook en het bluesschema heb ik ook door, maar zelf dingen verzinnen vind ik best tegenvallen.. heeft iemand tips??
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Tips heb ik wel ja.

1- stamp de halsposities van de toonladders in je kop
2- oefen ermee op bestaande muziek totdat je er bij neer valt
3- ga uitzoeken wat je het mooist vindt klinken voor jezelf en creeer je eigen stijl ermee, let op intonatie en wees constant kritisch op jezelf en probeer altijd nieuwe dingen te leren.

Voila, ben je zeker wel je hele leven zoet mee. :mrgreen:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ja minimaal idd....
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Dirk schreef:Ik vind bassolo's supervet alleen vind ik het (nog) moeilijk om ze zelf te schrijven.. ik ken alle trappen en de pentatonische regels ook en het bluesschema heb ik ook door, maar zelf dingen verzinnen vind ik best tegenvallen.. heeft iemand tips??
ehehe, die zit in het zelfde schuitje als mij :lol:

ik doe trouwens nog steeds het meeste op gehoor.
maar, zodra ik wat meer 'schools' speel, komt er wel een mooier verhaal uit.

punt is uiteraard dat ik er over na moet denken, en dat het meestal niet zo snel gaat in een live situatie.

dus dan speel ik meestal maar wat op gehoor..
ik bedoel, ik weet mn nootjes evengoed wel te vinden, en iedereen vindt het achteraf leuk.

hier komt de tip: gewoon echt dat stomme spul blijven herhalen, en zelf een accoorden schema maken met cool edit ofzo, en probeer eens een 2-5 te spelen gewoon in Cmaj7 ofzo, of nog makkelijker, gewoon over slechts één accoord. over G7 dan ofzo.

en herhalen,
en herhalen...

En dan moet het op gegeven moment vanzelf gaan.
tenminste, dat zegt mn leraar, en ik ben er ook al bijna een jaar mee bezig. en ik vindt stiekem ook dat het niet opschiet :shock:

ehehe :lol:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik ben nu straks voor mijn 14e jaar bezig met muziek maken en heb nu pas het idee dat ik het (whatever that may be) een beetje door begin te krijgen.

Nee, ik was vroeger zeker niet slecht, voordat iemand hem inkopt. Noten spelen en muziek maken is nogal wat anders. Net zoals horen en luisteren...
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

De enige remedie blijkt toch gewoon veel spelen te zijn...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Hoewel de melodie natuurlijk altijd belangrijk blijft kan je een solo ook een stuk interessanter maken door met het ritme te spelen, dit lijken zelfs bassisten vaak te vergeten, hoe vaak in een solo het ritme niet de hele tijd hetzelfde blijft... totaal geen variatie of creativiteit. Als je er de tijd voor hebt is het wel een aanrader om bijvoorbeeld trompet of saxofoon solo's van jazzmuzikanten op je bas na te spelen, eerst veel oefenen en immiteren en ondertussen aan een eigen sound proberen te werken.
Vaak vind ik bassolo's niet heel erg interessant, uitzonderingen daargelaten. Wat stukjes zoals 'you can call me al' kan ik wel waarderen en in live situaties heb ik er ook geen aversie tegen, maar om nou de hele tijd lange bassolo's te gaan luisteren gaat me vervelen (het zelfde geldt overigens ook voor drumsolo's, gitaarsolo's etc.)
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ja maar waar kan ik een trompetsolo vinden die iedereen kent??
(opzich wel n vet id inderdaad...)
t is ook vet om gewone liedjes die idereen kent (wilhelmus etc..) de spelen met een partij effecten erachterdoor :P of slappend spelen of 10000 blindnotes ertussendoorgooien..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Probeer goed naar de accenten in muziek te luisteren... van een ander accent in je groove wordt in wezen dezelfde notencombinatie al heel wat smeuiger van. Ietwat een andere feeling per vier maten en toch hetzelfde nummer behouden.... als je een beetje niet al te egocentrisch ingestelde gitarist hebt, dan kun je als bassist echt veel uit de voeten met partijen er onderdoor spelen.

Creatief zijn totdat je er bij neer valt! En beperk je niet in de laagste vijf fretten, maar durf ook omhoog te gaan!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Zoals iedereen al zegt: toonladders uit je hoofd stampen, dromend kunnen spelen etc. en veel, heel veel spelen en toepassen op bestaande nummers.

Elke basles krijg ik gewoon een paar noten voorgeschoteld of eerst een nummer en daarna moet ik gaan improviseren.
Vaak doen we een soort vraag en antwoordspel, basleraar begint met 2 maten, ik volg met 2 maten. Op deze manier creeer je een band (niet te verwarren met een band waar je in speelt) met elkaar en krijg je dus (hopelijk) een vraag en antwoordspel. Dit kun je heel handig gebruiken in een band (waar je in speelt), je kunt het dan gebruiken voor interactie met je gitarist, communicatie is heel belangrijk.
Wat mijn leraar ook doet is de groove dus veranderen, en daarmee probeert hij mij te prikkelen om ook iets aparts te doen met de baspartij. En als ik langer dan 1 maat in 1 positie blijf hangen, wordt ik afgestraft :D niet fysiek, maar door een of andere verbluffende solo waardoor ik een minderwaardigheidscomplex krijg :D :P
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Dirk schreef:De enige remedie blijkt toch gewoon veel spelen te zijn...
helemaal mee eens.

ik heb heel vaak dat mensen tegen mij zeggen dat ik vrij goed bas speel, en vooral omdat ik pas een jaar en 7 maanden speel,
maar dat is onlogisch, want er zijn ook gasten die net zo lang, en of langer zeggen dat ze spelen, maar in werkelijkheid niet eens de helf van de uren hebben gemaakt die ik over mn hals heb afgelegt...

Scheelt echt een hoop, ik bas per dag toch minimaal 2 uur denk, en dat is echt serieus, en dan ken je wel zeggen hoe klok je dat, maar dat gok idd.. maar als ik thuis kom is het bas, en meestal als ik naar mn nest ga ben ik er nog mee bezig...

naja.. :roll:
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Dirk schreef:Ja maar waar kan ik een trompetsolo vinden die iedereen kent??
(opzich wel n vet id inderdaad...)
t is ook vet om gewone liedjes die idereen kent (wilhelmus etc..) de spelen met een partij effecten erachterdoor :P of slappend spelen of 10000 blindnotes ertussendoorgooien..
donna lee van miles davis dacht ik

die heeft jaco ook gedaan, meer triplets.. maarja.. die solo van jaco erachteraan ( in zijn versie) is ook leuk.

idd ook met timing spelen :D that's the way to go, eerst ook gewoon veel bleus erdoorheen jassen, da's altijd leuk. en valt altijd in de smaak.
en dan gewoon een verhaaltje prberen neer te leggen, een accoord vloeiend lopen, dan een accoord heel gebroken ritme, dan bleus, en daarnaa pentatonisch ofzo.

je ken ook teentown checken. dan krijg je op gegeven moement een stukje ik dacht E13, Cis13 A13 Fis13 das een heel leuk stukje om over te soleren.
als je die nou eens loopt...
ken je met je mineur parralellen werken enzo.
netzogoed gewoon twee maten Emin en 2 maten Amin als ik het goed heb.
naja, luister er maar naar.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Thijzema schreef:En als ik langer dan 1 maat in 1 positie blijf hangen, wordt ik afgestraft :D niet fysiek, maar door een of andere verbluffende solo waardoor ik een minderwaardigheidscomplex krijg :D :P
ik constant :(

zelf als ik iets, voor mij verbluffends neerzet..

gaat die klootzak jekko-hard dat fretboard af, allemaal jaco-style, gaat ie zelfs 32ste met accenten spelen soms, effe voor de gein, allemaal kutgrappen uithalen, wat ik nog niet gehad heeft, en dan ken ie achteraf weer een verhaaltje vertellen..
Plaats reactie