Bassolo's

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Richard
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 apr 2004, 19:20

Bericht door Richard »

ik vind de solo in school days van stanley clarke wel gaaf :D
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Dirk schreef:Ja maar waar kan ik een trompetsolo vinden die iedereen kent??
dave brubeck - take five (saxofoon), kent iedereen, is ook in 5/4 maat, ook weleens leuk.
veel van chet baker
veel van miles davis (take that)
en veel standards zijn toch ook vaak bekend bij mensen die nauwelijks naar jazz luisteren (autumn leaves, summertime en dat soort dingen). Ook handig als je een real book koopt/vindt, daar staat de melodielijn in, met de akkoorden erboven, op de akkoorden kan je dan weer improviseren.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Daar schiet je op dat moment toch ook niet echt wat mee op lijkt me... klinkt als een beetje showcase gevende leraar ... jammer is dat. Bij de mensen die ik in het verleden les heb gegeven heb ik dat echt nooit gedaan. Je moet niet het risiko lopen dat ze het gat te groot gaan vinden tussen hun en de leraar denk ik. Oftewel afpoeieren met supermooie solo's als ze het een beetje in de gaten beginnen te krijgen... het kan inspirerend werken, maar soms ook wat afstompend. Het hangt vooral van de leerling af die je hebt... go on Clunk! ;)

Teen Town wil ik binnenkort ook kunnen, ik heb het hele nummer al behoorlijk in mijn hoofd zitten qua losse noten. Das erg belangrijk wil je het leren naspelen. Bij die shit van Jaco en Weather Report luistert dat best nauw, want die lui die wisselen continue van accenten of laten er een paar weg. Maar binnenkort moet ik ff aan de slag (na de tentamens)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Clunk schreef:
Thijzema schreef:En als ik langer dan 1 maat in 1 positie blijf hangen, wordt ik afgestraft :D niet fysiek, maar door een of andere verbluffende solo waardoor ik een minderwaardigheidscomplex krijg :D :P
ik constant :(

zelf als ik iets, voor mij verbluffends neerzet..

gaat die klootzak jekko-hard dat fretboard af, allemaal jaco-style, gaat ie zelfs 32ste met accenten spelen soms, effe voor de gein, allemaal kutgrappen uithalen, wat ik nog niet gehad heeft, en dan ken ie achteraf weer een verhaaltje vertellen..
In het begin en nog steeds, krijg ik soms een nummer om te spelen, krijg ik daarna uitgelegd welke toonladder het is (als ik de toonladder nog niet ken), dan krijg ik een halve minuut om die toonladder(s) te laten bezinken en dan moet ik 10 minuten volimproviseren, en er rekening mee houden dat ik een groove neerzet en in mn achterhoofd houden dat ik de gitarist en drummer ook ruimte moet kunnen geven..... it's tough, but you learn a lot!!
Ik heb 1 keer tegen mn docent gezegd dat hij me een minderwaardigheidscomplex bezorgde, toen zei hij heel vriendelijk: Oh, sorry, dat is absoluut niet mn bedoeling, ik probeer je alleen maar te stimuleren en te prikkelen, als ik nog een keer iets te moeilijk doe, moet je het gewoon zeggen.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Bassolo ??? :shock:

Ik speel nooit alleen, ik zit in een band ! :lol:
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Lullig voor je dat je daar nooit een solo-achtig stukje in kunt spelen. 't Is maar net wat de insteek van je andere bandleden is en die van jezelf. :roll:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Echte solo acties hoeft ook niet persé van mij, maar dat je sommige stukjes de bas ff alleen hoort vind ik prachtig. Ik weet eigenlijk niet of je zoiets bassolo kunt noemen.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

De Teng schreef:Lullig voor je dat je daar nooit een solo-achtig stukje in kunt spelen. 't Is maar net wat de insteek van je andere bandleden is en die van jezelf. :roll:
Dat van die solo was een woordgrapje (solo als in helemaal alleen) :wink:

Ik heb wat dat betreft wel vrijheid binnen de band, en die vul ik meestal in bij intro's en bruggetjes in de nummers.
Best wel, eigenlijk.
frederic
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 jun 2004, 02:17

bas solo

Bericht door frederic »

naar mijn mening is de eenvoudigste manier om te leren te soleren goed naar je zelf te luisteren. als je bijvoorbeeld thuis een schema hebt waarover je wilt soleren neem dan de eerste 4 maten en zing hierover verschillende melodieën, je zal merken dat je eigenlijk meer kan in je hoofd dan direct op je bas zoek vervolgens uit wat je gezongen hebt en probeer dit na te spelen. niet iedereen kan goed zingen maar als je je toonladders kent zal je zien dat je slechts een of twee noten zal moeten aanpassen, neem dan vervolgens de volgende maten en pas weer hetzelfde toe.hou altijd in gedachte dat goede solo´s meer over vraag en antwoord gaan dan over snelle loopjes of trucks dit zijn leuke toevoegingen maar niet de hoofdzaak.
solo´s van andere bassisten uitzoeken is ook handig als het gaat om nieuwe melodische ideën op te doen neem dan wel dingen die over eenvoudige schema´s gaan check bijvoorbeeld victor wootens solo op de tweede track van de eerste cd van yin-yang daar speelt hij het eerste gedeelte bijvoorbeeld alleen in a mineur
laterz
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Thijzema schreef:
Clunk schreef: ik constant :(

zelf als ik iets, voor mij verbluffends neerzet..

gaat die klootzak jekko-hard dat fretboard af, allemaal jaco-style, gaat ie zelfs 32ste met accenten spelen soms, effe voor de gein, allemaal kutgrappen uithalen, wat ik nog niet gehad heeft, en dan ken ie achteraf weer een verhaaltje vertellen..
In het begin en nog steeds, krijg ik soms een nummer om te spelen, krijg ik daarna uitgelegd welke toonladder het is (als ik de toonladder nog niet ken), dan krijg ik een halve minuut om die toonladder(s) te laten bezinken en dan moet ik 10 minuten volimproviseren, en er rekening mee houden dat ik een groove neerzet en in mn achterhoofd houden dat ik de gitarist en drummer ook ruimte moet kunnen geven..... it's tough, but you learn a lot!!
Ik heb 1 keer tegen mn docent gezegd dat hij me een minderwaardigheidscomplex bezorgde, toen zei hij heel vriendelijk: Oh, sorry, dat is absoluut niet mn bedoeling, ik probeer je alleen maar te stimuleren en te prikkelen, als ik nog een keer iets te moeilijk doe, moet je het gewoon zeggen.
komt bekend voor 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Hmm, mij helaas niet.. Veel te lang nix aan me skills sgedaan denk
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

de leraar van thijzema was kort geleden ook nog mijn leraar, vandaar :wink:
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Haha, jah die leraren kunnen er wat van!!
Ik speel ongeveer een uurtje per dag (lijkt me genoeg) maar af en toe denk ik toch wel van shit dat lukt me NOOIT, maar dat dacht ik bij skinny sweaty man ook, en die kan ik ook spelen :)

maar een solo hoeft niet perse moeilijk te zijn, als je kijkt van de "solo" van flea in otherside... is best een makkelijk lijntje en klinkt toch wel vet..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
jaap blue
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2004, 19:21

soloooooozzzz jazzbluesfunk

Bericht door jaap blue »

bassolo's zijn geinig maar vaak gecomponeerd, geef mij maar het vrije improviseren. check me (jaap blue) op de volgende site, je moet mijn naam ff intoetsen bij search en op music drukken als je op mijn site bent.
dus: www.soundclick.com
hup holland hup
m16bass
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2004, 00:05

biertje!

Bericht door m16bass »

vader jacob?
Plaats reactie