Andere pickups voor Ibanez "Iceman" ICB300EX?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Cpt. Noco
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 apr 2008, 12:04

Andere pickups voor Ibanez "Iceman" ICB300EX?

Bericht door Cpt. Noco »

Een tijdje geleden een Ibanez Iceman ICB300EX basgitaar overgekocht, speelt erg lekker maar ben geen fan van de actieve stuff.

Heeft iemand een idee of je er iets van passieve elementen in kan steken? Of heeft iemand de pickups al eens vervangen? Het is natuurlijk niet zo'n alomtegenwoordige basgitaar :mrgreen:

Afbeelding

De afmetingen zijn 93 op 40mm. De Thunderbird pickups van Bartolini lijken me te passen (ze zijn een fractie kleiner) en hebben zowat dezelfde 3 schroeven. De passieve TBHZ Thunderbird elementen van EMG lijken ook wel deftig, maar ze vallen net een fractie groter uit waardoor ze er niet spontaan in gaan passen vrees ik.

Na een online zoektocht, word ik er helaas niet wijzer uit. Ik krijg er niet meteen de sound uit die ik wil (in vgl met m'n Fender Geddy Lee, Squier Troy Sanders, Chinabacker of Gibson RD Krist Novoselic, allemaal passief dus); en als ik de Iceman niet makkelijk ga kunnen upgraden gaat ie naar alle waarschijnlijkheid wel teurg weg.
Laatst gewijzigd door Cpt. Noco op 13 mei 2018, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Andere pickups voor Ibanez "Iceman" ICB300EX?

Bericht door Rieno »

Is dit niet qua maatgeving gelijk aan Music Man?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13373
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Andere pickups voor Ibanez "Iceman" ICB300EX?

Bericht door LeftyJ »

Nee, veel smaller.

Deze pickups zijn al passief. Het enige actieve is de toonregeling in de bas (bass en treble cut/boost). Als je niet van actief houdt maar de basisklank van de bas wel goed vindt kun je ervoor kiezen om alleen die voorversterker te verwijderen of te bypassen door er een actief/passief-schakelaar in te laten bouwen, of een passieve toonregeling. Maar dit soort humbuckers met grote pooltjes hebben toch altijd die Music Man-achtige klank met een strak laag, een wat geknepen middengebied en veel hoog met een agressieve attack. Ibanez richtte zich met deze uitvoering van de Iceman Bass vooral op moderne metal. Er zijn ook versies geweest met andere humbuckers die wat warmer klinken (ICB500, ICB300, ICB250). Misschien liggen die je beter.
Cpt. Noco
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 apr 2008, 12:04

Re: Andere pickups voor Ibanez "Iceman" ICB300EX?

Bericht door Cpt. Noco »

LeftyJ schreef: 13 mei 2018, 12:33 Deze pickups zijn al passief. Het enige actieve is de toonregeling in de bas (bass en treble cut/boost). Als je niet van actief houdt maar de basisklank van de bas wel goed vindt kun je ervoor kiezen om alleen die voorversterker te verwijderen of te bypassen door er een actief/passief-schakelaar in te laten bouwen, of een passieve toonregeling.
A-ha. Maar ik zou ze dus ook gewoon kunnen laten re-wiren naar een passief circuit met bv. nek-volume/brug-volume/tone (en dan de resterende knop inactief voor de esthetiek) of nek-volume/brug-volume/nek-tone/brug-tone (à la SG-basgitaar of zo)? Lijkt me misschien wel handiger (en goedkoper) en meer het proberen waard dan andere pickups te gaan zoeken!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Andere pickups voor Ibanez "Iceman" ICB300EX?

Bericht door Rieno »

Je kunt het altijd proberen..het circuit is makkelijk uit te solderen zonder het te slopen en het geld voor een paar potmeters, wat draad en een condensator is ook niet bepaald een rib uit je lijf. Sowieso heb je dan direct een passief systeem en kun je dan altijd nog de pickup veranderen als je dat leuk vindt :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie