basgitaren met dunne halzen...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

BULL!!!!!

Ibanez maakt wel degelijk topbassen alleen tegen redelijkere prijzen dan die andere merken. Als je een prestige model kan krijgen dan heb je een toppertje waar Fender enz..... een puntje aan kan zuigen. Sterker nog een Ibanez van zo'n 600 of 700 nieuw is minstens zo goed als een Fender(USA). Constant in kwaliteit ook nog. Fender --> you never know what you gonna get. Overigens moet die knakker met die zweudse naam zijn huiswerk iets beter doen. BTB's zijn niet geschikt voor mensen die een smalle hals willen hebben. De soundgear serie is hier uitermate geschikt voor. Kijk maar eens hier en hier. Kijk voor de specs op de Ibi-site

Fender eat your heart out!!!!!!!!
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Al die Ibanez'en zijn breder bij de 12e fret dan mijn BassCollection. Ik denk dat ik er toch beter aan doe om de oplossing te zoeken in de electronica, maar daar ga ik me eerst in verdiepen voordat ik er vragen over ga stellen.

Iedereen bedankt iig!
johandepohan
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 dec 2005, 00:13

Bericht door johandepohan »

Zo raar,

waarom gaan mensen niet naar een muziekwinkel spelen op "een basgitaar uit een duurder segment met een smalle hals"
pffffff daar kun je op een forum wel eeuwig over gaan discussieren.

Dit schiet niet op, het is warm maar ga gewoon op pad.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik heb zelf een Bass Collection SB325 gehad. Deze heb ik verkocht omdat ik het geluid te steriel vond. Nu heb ik een Cort Artisan b5 en qua afmetingen van de hals komen die behoorlijk overeen met BC maar qua geluid neigt deze meer naar Warwick, mede door de wenge hals en Bartolini eq en pups. Dit model, die behoorlijk scoort op de prijs/ kwaliteit schaal, is een echte aanrader. Wel opletten dat je niet zoeen koopt met 2delige brug.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

johandepohan schreef:Zo raar,

waarom gaan mensen niet naar een muziekwinkel spelen op "een basgitaar uit een duurder segment met een smalle hals"
pffffff daar kun je op een forum wel eeuwig over gaan discussieren.

Dit schiet niet op, het is warm maar ga gewoon op pad.
Helemaal gelijk...en dat geld voor een groot deel van devragen hier.
Van de andere kant is het forum dan ook zo aan gort.
Want het gaat juist om discussie voeren :wink:

Het is ook meer een gevoel overigens bij ibanez.
En goed merk, niets mis mee...maar als ik denk aan het duurdere segment, dan denk ik ook meteen aan meer exclusief.
En bij exclusief kies ik niet voor een merk dat alles bouwt, bassen gitaren, effecten, versterkers noem maar op.
Dit wil niet zeggen dat er om die reden iets minderwaardigs is aan dit merk....het is gewoon mijn gevoel.
Ibanez is "gewoon" goed, maar niet super....ik vind 1000 euro voor een run of the mill bass erg hoog.
Maar dit is natuuurlijk zeeeeeer persoonlijk.
Dit is zo persoonlijk dat er eigenlijk geen discussie over mogelijk is....althans geen andere eindconclusie getrokken kan worden dan te gaan voor je eigen smaak.
Vaak zie je bij dit soort vragen dat iedereen gewoon zijn eigen merk promoot als deze zich een beetje binnen het gevraagde bevindt.
Vandaar ook de discussies :wink:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

pad

Bericht door Wiro »

johandepohan schreef:Zo raar,

waarom gaan mensen niet naar een muziekwinkel spelen op "een basgitaar uit een duurder segment met een smalle hals"
pffffff daar kun je op een forum wel eeuwig over gaan discussieren.

Dit schiet niet op, het is warm maar ga gewoon op pad.
Volgens mij schiet het juist enorm op als je zo'n vraag via een forum stelt. Al moet ik toegeven dat de meest bruikbare tips en suggesties op Talkbass loskomen.

Als ik een muziekhandel binnen stap voel ik me doorgaans in een soort kruising tussen de Mediamarkt en de Beverwijkse 'zwarte' markt met een overmaat aan verkoopgrage medewerkers en koopgeile klanten. Daar staan tien tot twintig bassen die 'goed in de markt liggen'. Ga je vervolgens naar een willekeurige andere muziekzaak dan kom je ongeveer een soortgelijk assortiment tegen. Kortom: Hier word je niet veel wijzer van. En al helemaal niet van de verkooppraatjes die velen daaro bezigen. Terwijl er honderden merken en basbouwers zijn waar die lui in hun kleine wereldje zelfs nog nooit van gehoord hebben. En als je dan eens iemand tegenkomt die zich wel terdege oriënteert op de ontwikkelingen dan krijg ik meestal te horen: Da's niet interessant voor de verkoop hier. Maw.: commercie rules.

Toegegeven: Op 't forum kom je ook veel prut tegen. Ik maak me zelf ook wel eens schuldig aan het doen van onzinuitspraken. En dan ben ik blij als iemand mij op m'n plek zet. Dan heb ik weer wat (af-)geleerd. Na enige tijd schiften wordt je steeds behendiger in het scheiden van 't kaf van 't koren. Als er voldoende reakties op een item komen dan krijg je in korte tijd een heel aardig overzicht van wat de markt te bieden heeft. En dan heb ik het nog niet eens over speeltechniek, het afstellen en optimaal aansluiten van je instrumenten en apparatuur enz. enz.

Als je met deze bagage vervolgens op pad gaat, dan kun je doelgericht gaan vergelijken. En dat schiet wel op. En dan slijten je knieschijven ook minder snel.

Opa Web heeft gesproken. Ugh! 8)
Laatst gewijzigd door Wiro op 21 jul 2006, 11:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Re: pad

Bericht door johnbob »

Wiro schreef:
johandepohan schreef:Zo raar,

waarom gaan mensen niet naar een muziekwinkel spelen op "een basgitaar uit een duurder segment met een smalle hals"
pffffff daar kun je op een forum wel eeuwig over gaan discussieren.

Dit schiet niet op, het is warm maar ga gewoon op pad.
Volgens mij schiet het juist enorm op als je zo'n vraag via een forum stelt. Al moet ik toegeven dat de meest bruikbare tips en suggesties op Talkbass loskomen.

Als ik een muziekhandel binnen stap voel ik me doorgaans in een soort kruising tussen de Mediamarkt en de Beverwijkse 'zwarte' markt met een overmaat aan verkoopgrage medewerkers en koopgeile klanten. Daar staan dan tien tot twintig bassen die 'goed in de markt liggen'. Ga je dan naar een willekeurige andere muziekzaak dan kom je ongeveer een soortgelijk assortiment tegen. Kortom: Hier wordt je niet veel wijzer van. En al helemaal niet van de verkooppraatjes die velen daaro bezigen. Terwijl er honderden merken en basbouwers zijn waar die lui in hun kleine wereldje zelfs nog nooit van gehoord hebben. En als je dan eens iemand tegenkomt die zich wel terdege oriënteert op de ontwikkelingen dan krijg ik meestal te horen: Da's niet interessant voor de verkoop hier. Maw.: commercie rules.

Toegegeven: Op 't forum kom je ook veel prut tegen. Ik maak me zelf ook wel eens schuldig aan het doen van onzinuitspraken. En dan ben ik blij als iemand mij op m'n plek zet. Dan heb ik weer wat (af-)geleerd. Na enige tijd schiften wordt je steeds behendiger in het scheiden van 't kaf van 't koren. Als er voldoende reakties op een item komen dan krijg je in korte tijd een heel aardig overzicht van wat de markt te bieden heeft. En dan heb ik het nog niet eens over speeltechniek, het afstellen en optimaal aansluiten van je instrumenten en apparatuur enz. enz.

Als je met deze bagage vervolgens op pad gaat, dan kun je doelgericht gaan vergelijken. En dat schiet wel op. En dan slijten je knieschijven ook minder snel.

Opa heeft gesproken. Ugh! 8)
Tja, hier is eigenlijk weinig aan toe te voegen anders dan te zeggen dat ik me ook vaker schuldig maak aan onzin(nige)uitspraken. :wink:

Het nadeel is dat idd nagenoeg elke zaak het zelfde soort meuk heeft hangen (fender en enkele andere merken daargelaten)
Een "echte" bas hangt er maar zelden tussen.
Het zijn veelal de zelfde merken die er overal te koop zijn.
En staat er dan eens een Alembic, Shadwosky, Lull Jaydee Tobias Ken smith oid tussen, dan wordt hij aangeboden achter 3 dubbel kogelwerend glas met dikke vette neon pijlen alsof het god weet wat is.
En dit terwijl er eigenlijk eens wat meer zaken de grond uit zouden moeten komen met dit soort "exclusief spul".
Ik zou namelijk ook eens graag verschillende types Ken Smith uitproberen of iets dergelijks.
Nee, het is OLP, (fender als betere) en Fender look-alikes, ibanez etc wat de klok slaat.
Zonder deze merken te kort te doen.......maar dat kennen we nu wel..... :roll:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

op pad .....

Bericht door Wiro »

Hé Bob,
ook jij moet blijkbaar, net als ik, naar https://www.station-music.de Da's slechts vierhonderd kilometer bij jou vandaan.
Maar zelf ga ik eerst volgende week naar Jerzy Drozd in Barcelona om eens te ervaren hoe zijn instrumenten in de hand liggen. Toch een beetje on-topic: Schijnen ook hele dunne halzen te hebben heb ik me laten influisteren. Deze hebben ze in Duitsland weer niet liggen. Toen ik hiernaar vroeg bij Lothar van Station-Music kreeg ik het volgende antwoord:
-----------------------------------------------
Hallo,
ja klar ,kommen sie vorbei und probieren sie alles aus.Die Lawrence dauern nicht mehr lange.......
Die spanischen Bässe kennt keiner und ich habe auch keine Nachfrage.Ich kenn sie......
Gruß lothar.
-----------------------------------------------
Dit was 23 mei, en volgens de site zijn de Lawrence bassen nog steeds niet binnen ......
:roll: :roll: :roll:
:roll: :roll: :roll:
:roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ja, idd een leuke optie om eens op een donkere toekomstige herfstdag een weekendje weg te boeken en dan richting .de :wink:
40 km is net te ver voor heen en terug op een dag....

Erg eigenlijk dat je zover moet gaan om eens wat fatsoenlijke bassen in je handen te hebben.
Die meuk wat hier in Nederlnad hangt begint me langzaam de oren uit te komen. :evil:
Alsof er niets anders bestaat dan die basic eenheidsworst die hier aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Dan moet je toch wat beter zoeken..
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

johandepohan schreef:Zo raar,

waarom gaan mensen niet naar een muziekwinkel spelen op "een basgitaar uit een duurder segment met een smalle hals"
pffffff daar kun je op een forum wel eeuwig over gaan discussieren.

Dit schiet niet op, het is warm maar ga gewoon op pad.
Omdat op pad gaan met de auto ook geen pretje is met dit weer en ik al had aangegeven dat de muziekwinkels in mijn regio niks te bieden hadden.... je hoeft niet te reageren, dat is het mooie van een forum
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Bij Bassconnection of Bassmatters bijvoorbeeld, ik kan toch echt niet vinden dat het assortiment zo beperkt is bij die zaken.. Vast ook niet zo groot als bij zo'n megastore in Duitsland, maar aan de andere kant vraag ik me af hoeveel de mensen daar van basgitaren weten (maar dat is pure speculatie, ik zie zo'n Franse supermarche voor me waar je alles, van jam tot racefietsen, kunt kopen :lol:)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

https://www.bassmatters.nl/nl/basgitaren.htm
https://www.connectionbult.com/bass/inst ... Basgitaren

Veel van het spul wat ze hier te koop hebben vind ik geen éénheidsworst. Ze hebben alleen geen Jaydee :wink:
Gebruikersavatar
Hillie
Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jun 2006, 19:25

Bericht door Hillie »

Thijzema schreef:Omdat op pad gaan met de auto ook geen pretje is met dit weer en ik al had aangegeven dat de muziekwinkels in mijn regio niks te bieden hadden.... je hoeft niet te reageren, dat is het mooie van een forum
Toch zou ik geen bassen blind gaan kopen. Versterkers enzo, och, dat kan nog wel, maar een bas zelf zou ik toch echt uitproberen voordat je 'em koopt.

Wat Ibanez betreft: Zat pleuriszooi tussen (o.a. de soundgear serie, ligt me totaal niet), maar ik heb zelf een Ibanez ATK 5-snaar, wat toch echt een lekkere sound heeft. Heeft natuurlijk geen elite-appeal, dus dat scheelt weer een hoop. Soundgears hebben trouwens wel dunne halsjes, qua breedte weet ik het niet, maar dik zijn ze niet. M'n ATK heeft wel een halve telefoonpaal als hals, en dat speelt voor mij fijn. ;)
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Hillie schreef:
Thijzema schreef:Omdat op pad gaan met de auto ook geen pretje is met dit weer en ik al had aangegeven dat de muziekwinkels in mijn regio niks te bieden hadden.... je hoeft niet te reageren, dat is het mooie van een forum
Toch zou ik geen bassen blind gaan kopen. Versterkers enzo, och, dat kan nog wel, maar een bas zelf zou ik toch echt uitproberen voordat je 'em koopt.
Dat was ook helemaal niet mijn intentie. Deze topic was puur als voorwerk bedoeld zodat ik dadelijk gerichter winkels kan afgaan in mijn zoektocht naar "de" bas met "het" geluid.
Plaats reactie