EMG J Pickups

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

Ja,wel vreemd allemaal,je kan deze als set kopen (met potm en aansluitingen), maar ook los en ik heb niet zo snel iets kunnen vinden over de potm welke waarde deze zouden moeten hebben want ik ging er van uit dat je dan de bestaande potm zou kunnen gebruiken.(op internet had iemand ze in een Warwick gezet)
Wel een beetje onvolledige informatie dus.

Het fase verhaal is wel alleen bij het gebruik van 2 pickups merkbaar dus brug of neck pickup alleen zou geen fase probleem moeten hebben. :?:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door LeftyJ »

Strabel schreef: 19 mei 2018, 12:38 ik ging er van uit dat je dan de bestaande potm zou kunnen gebruiken.(op internet had iemand ze in een Warwick gezet)
Als die Warwick daarvoor ook al actief was zou dat prima kunnen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

Ja,misschien,maar bedoel je dat je actieve elementen op actieve electronica aansluit?
Want de potm zitten bij actieve bassen meestal op een printplaat(je) met de electronica.
Het zou kunnen maar lijkt mij een beetje dubbel op,hoewel ik eerlijk gezegt het idee of nut van actieve elementen mij ook een beetje ontgaat. :?:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: EMG J Pickups

Bericht door Rieno »

Een actief element heeft veel minder windingen nodig, omdat het signaal in het element al wordt versterkt voor het naar de uitgang gaat (meer windingen = meer signaal). Omdat ze minder windingen hebben, hebben ze ook een lagere impedantie en omdat je niet wilt dat de potmeters veel invloed hebben op het totale signaal, moeten die ook een stuk lager zijn qua weerstand.

Een actief element is dus niet hetzelfde als een bas met een voorversterker ingebouwd..dat misverstand komt nogal eens voor. En omdat een ingebouwde voorversterker weer van alles doet met de impedantie van het signaal, zullen de potmeters in dat geval dáár op aangepast moeten zijn en zal het voorversterkercircuit simpelweg geschikt of ongeschikt zijn voor gebruik met actieve elementen om andere redenen.

Voordeel van een actief element is dat de signaal-ruis verhouding (SNR) een stuk beter is, omdat de verandering het magnetisch veld een groter deel van je signaal beslaat. Ook is het aantal windingen van invloed op het geluid en dus kun je zeggen dat een actief element een vlakkere respons geeft qua frequenties en dus 'eerlijker' klinkt. Of je dat mooi vindt is dan weer een andere discussie :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

ja Rieno ,dat begrijp ik wel,maar actieve electronica heeft weer meer voordelen wat toonregeling betreft.(meervoudige toonregeling)
Ik wil ook opmerken dat (wat mij betreft) een hoop aktieve electronica niet klopt wat uitvoering betreft ,want ik zou elke pickup eerst zijn eigen ingangs
versterker cq impedantie/aanpassing geven voordat het naar een potmeter gaat om inderdaad geen onderlinge beinvloeding te krijgen.
Ze zijn er wel ,Yamaha bijvoorbeeld maar bij een hoop inbouw electronica gaat het toch vaak eerst via een potm naar de ingang
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: EMG J Pickups

Bericht door Rieno »

Het koppelen van actieve of passieve elementen aan een voorversterker is idd weer een verhaal op zich (waar de topicstarter nu weinig aan heeft denk ik). Kubicki's hebben dat ook, zag ik gisteren..keurig 2 opampjes achter de (passieve) elementen.

Het ging mij vooral even om de uitleg achter het aan moeten passen van een passief circuit op actieve elementen, omdat die impedantie per definitie heel anders is. Dat is wel belangrijk in dit verhaal, aangezien een te hoge impedantie van de potmeters de boel erg negatief kunnen beïnvloeden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

Ja,duidelijk. :wink:
Enige wat ik nog kan bedenken is dat de impedantie van de pickups niet goed werkt op zijn versterker ,maar dat lijkt mij sterk.
Dus wat overblijft is een niet goed werkend setje :(
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

Dit vergat ik nog.
Ik zie in het schema wat Blablas heeft gepost er een treble en bas regeling op zit, is dit dan passief of aktief (er gaat wel een + naartoe)?
Misschien zit daar een probleem.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: EMG J Pickups

Bericht door blablas »

Dat schema is van een BTS preamp die ik laatst heb ingebouwd, was ter illustratie van de (on)duidelijkheid van de omgekeerde connector in dat schema, staat verder los het probleem hier.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

@aratron.
Misschien is het handig als jij de installatie beschrijving hier post zodat we kunnen zien wat er eventueel fout is of anders moet worden gedaan.
foto van jouw setje zou ook handig zijn. :wink:
Feeling the groove is everything.
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door Aratron »

Okay, laten we er mee beginnen dat mijn verwachtingen rond EMG misschien wat te hoog waren.
Mijn fout, ik heb me gek laten maken door alle positieve reacties op het internet en ook in winkels waar gitaren of bassen met EMG elementen extra in de spotlight gezet worden. 'Deze bas is uitgerust met EMG elementen!'

Als ik nu diverse YouTube filmpjes zie met basgitaren met de J-set, dan vraag ik me af wat me destijds bezielde om deze set te kopen.

Maar goed, hier de afbeeldingen.

Het schema zoals ik het gebruik. De andere schema's heb ik ook geprobeerd en dat maakte geen verschil in volume.
Afbeelding

De tekening van de plug ingang zoals ik 'm gesoldeerd heb.
Afbeelding

De tekening van het doorgeluste pickup balans plaatje.
Afbeelding

De set.
Afbeelding

De elementen nog geïnstalleerd. Ja, de snaren zijn wat versleten, maar dat verklaard het zachte geluid niet.
Afbeelding

De set zoals deze in de bas zat. De bas ligt inmiddels volledig uit elkaar om overgespoten te worden, maar ik wilde eerst dit probleem zien op te lossen.
Afbeelding

Close up van de potmeters van EMG.
Afbeelding

En de elementen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aratron op 23 aug 2018, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: EMG J Pickups

Bericht door AmericanIdiot »

AmericanIdiot schreef: 18 mei 2018, 18:46 Ik heb actieve EMG's in mijn Jazz en die klinken erg lekker. Heb je de fases goed staan?

2mm afstand van de snaren is erg weinig, probeer die afstand eens te vergroten?
En?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door Aratron »

Allemaal al geprobeerd, geen succes.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

Zo als ik het begrijp,is er ook geen balance (of 2xvolume) regelaar,wel een beetje vreemd om het zo te gebruiken want je mist zo de verschillende mogelijkheden van 2 pickups.Het is hierbij dan nog belangrijker dat ze in fase staan of serieel zou ook nog kunnen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door LeftyJ »

Hoe kom je daar nou bij?
Ik zie master volume, master tone en balance.
Plaats reactie