Bas laten bouwen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Bas laten bouwen

Bericht door ReneE »

Beste Bas vrienden,

Het mag ondertussen bekend zijn dat ondergetekende linkshandig is.. kan ik ook niks aan doen, maar het heeft zo z'n beperkingen in het aanbod..
Het is 1 van de redenen waarom ik zo'n fan ben van Warwick. Volgens mij is daar elk model wel in een LH verise beschikbaar.

Hoe anders bij Ibanez.. ze bouwen verschrikkelijk mooie bassen, maar slechts een handjevol linkshandig.

En nu komt t:
Ik heb belachelijk veul GAS voor een Ibanez SR1820, uit de Premium series.

Afbeelding

Je raadt het al... niet in LH beschikbaar. Ik heb er onlangs 1 in handen gehad bij TFOA in Dedemsvaart. Waanzinnig mooie bas!

Ik kan wel blijven dromen, maar daar wordt het niet anders van! Ik wil daarom graag een linkshandige 'SR1820' laten bouwen.
Er zitten een aantal bouwers hier op 't forum. Ongetwijfeld zijn er meerdere opties.

Specs van de SR1820:
SPEC
neck type Atlas-4 5pc Panga Panga /Purpleheart neck w/KTS™ TITANIUM rods
body Walnut/Flamed Maple top/Mahogany body
fretboard Bound Panga Panga fretboard w/Abalone oval inlay
fret Medium frets w/Premium fret edge treatment
bridge MR5 bridge (19mm string spacing)
neck pickup Nordstrand™ Big Single neck pickup (Passive)
bridge pickup Nordstrand™ Big Single bridge pickup (Passive)
equalizer Ibanez Custom Electronics 3-band EQ
nut Graph Tech® BLACK TUSQ XL® nut
hardware color Gold


Meer details op:
https://www.ibanez.com/products/eb_detai ... color=CL01

Wie kan en wil zo'n bas voor me bouwen?
Ik hoor t graag!
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Hans58 »

Is het een idee om hier eens te kijken, René?
Of is je vraag echt meer op bouwende BGF-ers gericht?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Re: Bas laten bouwen

Bericht door ReneE »

Dank je Hans, had ik inmiddels al gezien. het is niet zo dat deze bas door een BGF-er gebouwd moet worden. Gooi slechts een hengeltje uit.
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Hagen »

Het is zeker een prachtbas, ReneE.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Bas laten bouwen

Bericht door padawatje »

Zoiets moet elke zichzelf respecterende luthier wel voor je kunnen bouwen. Hou er echter rekening mee dat het bouwproces wel even duurt en flink wat geld gaat kosten. Misschien handig om iemand in je buurt te zoeken. Waar woon je precies ?
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Re: Bas laten bouwen

Bericht door ReneE »

Hengelo, Overijsssel
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Bas laten bouwen

Bericht door LeftyJ »

De 1205 is er wel linkshandig, die zit er niet ver vanaf:

Afbeelding
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Britsie »

En als je dan toch een bas laat bouwen, hoef je niet slaafs de specs van de ibanez te volgen en kan je helemaal jouw bas laten bouwen.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Unlord »

Probeer die rechtshandige SR1800 of 1805 eens goed uit en luister wat je van het geluid vindt. Op MP staat er inmiddels weer een SR1805 te koop. Dat ding gaat momenteel van hand tot hand in Friesland. Geen idee of het aan de bas ligt of aan de grillen van de (ver)kopers, maar ik ga dan altijd extra voorzichtig zijn. Sommige Ibanez SR bassen zien er fantastisch uit, maar zijn nogal ielig in het geluid. Er staat ook zo'n SR1205 steeds weer opnieuw te koop. Zelfde Nordstrand elementen erin. Wie weet zit daar een addertje.
Gebruikersavatar
Vincent76
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 nov 2014, 14:14

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Vincent76 »

Toevallig heb ik sinds kort mijn eigen rechtshandige SR1800 te koop gezet. Persoonlijk vind ik het een te gekke bas. Zeer veelzijdig, dijk van een geluid en schitterend afgewerkt. Kan zo de strijd aan met veel duurdere bassen IMHO. Totaal niet ielig in het geluid, in tegendeel... Waarom dan toch te koop? Omdat ik binnenkort met mijn huidige band veelvuldig het podium dien te betreden en mijn main bass een Spector Euro is. De stringspacing en het hals profiel van de SR1800 en de Spector zijn toch wel wat verschillend wat maakt dat ik altijd even een paar minuten nodig heb om te wennen. Daarom ben ik nu als backup bas op zoek naar een tweede Spector. Het is dat ik het financieel niet kan verantwoorden om de SR te behouden.

Maar goed, wat ik wil zeggen is dat de SR absoluut een top bas is en de Nordstrands en de actieve preamp er voor zorgen dat je bijna alle sounds overtuigend uit deze bas weet te krijgen.
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 795
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Re: Bas laten bouwen

Bericht door ReneE »

Dank voor de reacties! Inmiddels is er een leuke ontwikkeling gaande na een aantal pb-tjes over en weer.
Niemand minder dan Frederiek heeft haar hulp aangeboden voor dit project. Ze gaat me begeleiden in het hele traject. Ik ga de bas dus zelf bouwen! Helemaal zoals ik het zelf wil.
Super blij met deze ontwikkeling. Ook gezien de kosten de ideale oplossing!
Wordt vervolgd.. :cheer:
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Bas laten bouwen

Bericht door blablas »

Bouwverslag!

Zo ben ik ook ooit begonnen aan het zelfbouwen, onvrede over het aanbod... en dat is voor lefties niet eens zo slecht heden ten dage.
Toen ik begin jaren 90 mijn eerste dhz project deed was dat echt veel slechter dan nu, er waren paar brakke beginner P klonen en heel incidenteel een middenklasser en natuurlijk nog wat spul in de 'way out of reach' klasse (aka custom-order ;) ).
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Hans58 »

ReneE schreef: 15 jul 2018, 15:32 Dank voor de reacties! Inmiddels is er een leuke ontwikkeling gaande na een aantal pb-tjes over en weer.
Niemand minder dan Frederiek heeft haar hulp aangeboden voor dit project. Ze gaat me begeleiden in het hele traject. Ik ga de bas dus zelf bouwen! Helemaal zoals ik het zelf wil.
Super blij met deze ontwikkeling. Ook gezien de kosten de ideale oplossing!
Wordt vervolgd.. :cheer:
Dat is een toffe move zeg! Heel veel plezier en succes en hou ons op de hoogte. Ben heel benieuwd.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Angelo »

Zo dan! Succes!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Bas laten bouwen

Bericht door Hagen »

Ook ik ben zo begonnen, toen met het plan en alle advies in de start voorzien door Denniz. In de eindfase bij een gitaarbouwclub in Bemmel, waar ook alle gereedschap beschikbaar was. Dat heeft mij o.a. mijn droombas opgeleverd. Ik ben heel benieuwd hoe die van jou tot stand komt. Aan je leermeester zal het niet liggen.
Succes!
Plaats reactie