Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Peiling eindigde op 25 jul 2019, 12:01

Upgrade OLP voor €300-€400!
3
19%
Investeer in een Fender MIM Jazz Bass..
13
81%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Martijn92
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2018, 11:50

Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Martijn92 »

Hallo Bassmannen en Bassvrouwen,

Optie 1:
Ik speel al jaren op mijn OLP MM2, en het is duidelijk dat sommige onderdelen aan vervanging toe zijn vanwegen slijtage en lage kwaliteit.
Ik moet sowieso de stemmechanieken in de kop vervangen, samen met de topkam. Die zijn versleten/stuk door lage kwaliteit. Ik wilde meteen wat upgraden. Voornamelijk de pick-up samen met de bedrading enz.
Mijn wensen komen samen uit op €300-€400. Dit is rond dezelfde prijs als ik mijn OLP gekocht heb jaren geleden.

Optie 2:
Ik speel al een tijd met de gedachte om een Fender MIM Jazz Bass te kopen. €750 in mijn lokale winkel. Ik heb gehoord dat de sound erg flexibel is, en wel bij mij past.

Wat informatie over mij:
Ik heb vroeger in een coverbandje gespeeld, niets bijzonders. Daarna vooral thuis gespeeld voor mezelf. Ik ben misschien van plan om met mijn vrouw een zang+bass duetbandje te maken. Misschien wat small time gigs te doen. Hierbij zou de Jazz goed van pas komen denk ik.

Mijn vraag dus:
Moet ik mijn geld stoppen in het upgraden van mijn OLP MM2, of is het beter te investeren in een Fender MIM Jazz Bass.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door MaartenV »

Allereerst: heb je die Jazz al geprobeerd? "ik heb gehoord dat" klinkt eerder als een verhaal van iemand anders, dan je eigen speelervaring. Testen dus!

De vraag kun je het best zelf beantwoorden, want:

- als je heel erg aan je OLP gehecht bent, kan dat een prima reden zijn om dat geld er in te stoppen. Je gaat je investering bij een eventuele verkoop zeker niet terugkrijgen. Je kunt de kosten drukken door bepaalde onderdelen tweedehands te kopen, hier op het forum, op Marktplaats of op bijvoorbeeld Facebook-groepen.
- als je het financieel rendabel wil houden, kun je waarschijnlijk het beste overstappen op die Fender Jazz.

Ik heb ooit een OLP gehad en die speelde en klonk heerlijk. Ik heb nu een Fender Jazz (JPN) en die speelt en klinkt ook heerlijk, maar wél een ander beestje.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door JohnBoy »

In plaats van een OLP upgraden zou je ook een echte MM kunnen kopen, tweedehands, dan kun je die altijd voor dezelfde prijs weer kwijt...
Voor je overschakelt naar een Jazz zou ik inderdaad eerst uitgebreid testen, is een heel ander instrument. En alle bassen voelen weer anders dus de ene MIM Jazz is de andere weer niet!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Goose »

Wat hier boven al is gezegt, een MM en een Jazz zijn wel 2 hele verschillende basjes. Kijk eerst eens of die Jazz ook wel echt bij je past qua geluid.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door thomaskm »

Ik denk dat sowieso je eerste optie zou moeten afvallen. Als je investering hoger is dan de huidige waarde van je instrument zou ik zeggen; total loss.

Als je met je vrouw een zang + bas koppel wil gaan vormen, dan zou ik eerder naar een Fender Jazz neigen. Dat zou dan mijn voorkeur hebben boven het agressieve geluid van een musicman, maar dat is smaak..

Mocht je toch weer een Musicman willen, dan zou je ook nog kunnen kijken naar de 'Sterling by Musicman Ray 34'. Dat is een Stingray die geassembleerd is in Azië, maar qua hardware gelijkwaardig is aan een Amerikaanse.

Laatste tip: kijk behalve in je plaatselijke muziekwinkel ook nog eens op de tweedehands markt.. is vaak veel beschikbaar voor hele mooi prijzen. Voor de 400 euro die je reserveerde voor een upgrade van je OLP kan je op marktplaats regelmatig ook Mexicaanse Jazz-bassen vinden.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Erelid »

Volgens mij klinkt een OLP helemaal niet als een echte MM of zelfs Sterling by Musicman. In dat licht zou een jazz basje ook een beter keuze zijn.
Martijn92
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2018, 11:50

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Martijn92 »

Veel dank voor jullie reacties. Het duidelijke antwoord is om te investeren in een betere basgitaar. Ik zat inderdaad te denken aan de Jazz omdat ik een andere sound zoek. Hoewel mijn OLP MM2 nou ook niet veel zoveel lijkt op de echte Music Man. De SBMM ray 34' komt daar volgens mij veel beter in de buurt. Het verschil ook dat de OLP passive is.

Nu ik wat meer research doe naar de Fender MIM Jazz Bass, komt de Sire Marcus Miller V7 in mijn vizier. Veel mensen zeggen dat het extra geld voor de Fender MiM het niet waard is boven de Sire. Hebben jullie daar ervaring mee. De Sire ligt volgens mij niet in de winkel, enkel online via bijvoorbeeld Thomann.de te verkrijgen. Ik heb hem iig niet zien liggen ergens.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Goose »

Ben ik niet helemaal met je eens Erelid.
Een OLP heeft een humbucker in die specifieke positie bij de brug. De humbucker is wel passief en eigenlijk 2 single coils? Met ieder een volume? (Lees is net op internet).
Maar met beide coils open zal hij toch min of meer als humbucker klinken. Een humbucker is tenslotte eigenlijk ook 2 pickups tegengesteld geplaatst om de hum te bucken.
Qua electronica, actief en passief, tja. Een P en een J heb je actief en passief. Maar beide klinken toch wel als een P en een J. Het soort element en de positie zijn wat dat betreft heel erg bepalend.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Hagen »

Ik ben het met oa Maarten eens: Ga es met een jazz bass in de weer, voordat je iets koopt. Die zijn natuurlijk enorm veelzijdig. Anderzijds: Je hebt het ook over een electronische update. Je gaat dus kwaliteit toevoegen voor die 400,-. Let wel, die krijg je bij verkoop niet terug.
Zou je je OLP wel wegdoen? Of hang je m aan de muur als aandenken? Als je niet hangt aan het sentiment: ik heb een MM chinaRay met een soort van SUB-achtige hals die langzaam kromtrekt. Als die van jou zou passen, heb jij weer extra budget voor je nieuwe bas.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door rensbass »

Bij de baxshop (in goes in ieder geval) hangen er een paar sire marcus miller bassen in het rek.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Hagen »

Sire: Daar hoor ik goede geluiden over, van een fender owner, die alleen nog met de Sire het podium opgaat.
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door elrinden »

Niets beter dan heel veel gaan proberen. Ook al is een Jazz veelzijdig, misschien vindt je een dunne hals weer helemaal niet fijn. En zo zijn er nog veel meer dingen (neck drive, active/passive) die de bespeelbaarheid van een bas bepalen. Geen idee waar je woont, maar er zijn altijd wel een beetje goede zaken te vinden die je de mogelijkheid bieden om dingen uit te proberen. Neem (voor de zekerheid) een meer ervaren bassist mee om je objectief voor te laten lichten. Waar woon je?
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door bassdaddy »

Martijn92 schreef: 25 jul 2018, 19:08 Veel dank voor jullie reacties. Het duidelijke antwoord is om te investeren in een betere basgitaar. Ik zat inderdaad te denken aan de Jazz omdat ik een andere sound zoek. Hoewel mijn OLP MM2 nou ook niet veel zoveel lijkt op de echte Music Man. De SBMM ray 34' komt daar volgens mij veel beter in de buurt. Het verschil ook dat de OLP passive is.

Nu ik wat meer research doe naar de Fender MIM Jazz Bass, komt de Sire Marcus Miller V7 in mijn vizier. Veel mensen zeggen dat het extra geld voor de Fender MiM het niet waard is boven de Sire. Hebben jullie daar ervaring mee. De Sire ligt volgens mij niet in de winkel, enkel online via bijvoorbeeld Thomann.de te verkrijgen. Ik heb hem iig niet zien liggen ergens.
in Groningen bij Westerhaven nu overgenomen door musicstore heb ik twee jazzbasen getest. Ze zijn veelzijdig (actief en passief te schakelen) en goed afgewerkt. Ik vond ze wel aan de zware kant qua gewicht, ik schat minimaal 4,5 kg.
Passief vond ik het geluid wat te dun en actief wat "opgepompt".
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door zomnius »

ik zou de mim testen naast je eigen bass. Wel ff een andere sound imo.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Martijn92
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2018, 11:50

Re: Upgrade OLP MM2 of Fender MIM Jazz Bass kopen

Bericht door Martijn92 »

Ik woon in regio Rotterdam. Keymusic en Bax-shop zijn twee grote zaken bij mij in de buurt (+-20 min met de auto). Wat ik nog niet vermeld had is dat ik linkshandig ben. Wat de keuze in de winkel wat kleiner maakt voor mij. Maar een MIM Jazz LH hebben ze staan in keymusic, ze hebben ook een MIM P bass en een Warwick. Geen Sire helaas. Over een paar weken heb ik meer tijd, dan zal ik vragen of ik even mag pingelen.

De OLP MM2 heeft volgens mij dezelfde topkam maat als de P bass. En de J bass is dus smaller. Dat kan ik dan voelen straks. Maar ik lees dat de Sire een kleinere radius heeft, "Fingerboard radius: 184,2 mm (7,25'')", ipv 9.5. Heeft dat nog invloed? Waarschijnlijk wel, maar ik kan het dus niet uitproberen (op een sire). Ik hoor graag jullie mening over kleine/grote radii.
Plaats reactie