Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door AmericanIdiot »

:idea: ok, weer wat geleerd. Ik realiseer me nu pas dat uit 1 stuk wellicht minder sterk is vanwege de nerfstruktuur die niet recht door zou lopen op het schuine deel.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door CaptainSlow »

Het lijkt me een aardige verbetering als alle jacks, pots en schakelaars fatsoenlijk bevestigd worden zonder dat ze zichzelf losdraaien.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door JohnBoy »

En wat te denken van een innovatieve oplossing voor de duimsteun/ramp/richel?
De duimsteun (fender) zit meestal op een onhandige plek, de "ramp" is ook niet voor iedereen een oplossing en de richel (thunderbird) zit ook vast (al ben ik daar fan van natuurlijk). Een magnetische duimsteun op een ijzeren slagplaat lijkt me ook niet ideaal (maar wel geinig).
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door RonC »

basloze fret schreef: 22 aug 2018, 11:50
Strabel schreef: 22 aug 2018, 10:59 Voor de leken onder ons;waarom 22 frets,wat is het nut of de x-tra waarde?
Die extra fret levert een hoge e op en die kun je in veel toonsoorten gebruiken. Buiten dat maakt het ook dat je overal wat makkelijker bij kan. Ook is het wat meer symmetrie omdat je nu een bereik hebt van precies 3 octaven vanuit de lage E.

24 fretten kan ook maar dat verandert weer teveel aan het (vintage) jazz bas concept en de bouw. Een 24 frets hals voelt toch heel anders. Maar die ene fret meer doet het hem net (in ieder geval voor mij).
21 frets is toch een hoge E op de G snaar of ben ik nu gek?
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Kale kip »

Nee je bent beslist niet gek, tenminste. De noot op de 21e fret op g snaar is inderdaad een e. Tenzij je je bas een halve toon lager hebt gestemd natuurlijk.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door RonC »

Juist, dus waarom 22 frets? I.p.v. 21?
Voor mij is 21 voldoende.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Kale kip »

Je moet je toch ergens druk over maken.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door SpcMnk »

RonC schreef: 22 aug 2018, 17:21
basloze fret schreef: 22 aug 2018, 11:50

Die extra fret levert een hoge e op en die kun je in veel toonsoorten gebruiken. Buiten dat maakt het ook dat je overal wat makkelijker bij kan. Ook is het wat meer symmetrie omdat je nu een bereik hebt van precies 3 octaven vanuit de lage E.

24 fretten kan ook maar dat verandert weer teveel aan het (vintage) jazz bas concept en de bouw. Een 24 frets hals voelt toch heel anders. Maar die ene fret meer doet het hem net (in ieder geval voor mij).
21 frets is toch een hoge E op de G snaar of ben ik nu gek?
Fender p en j bassen hebben 20 frets. Tel foutje hierboven lijkt mij.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door RonC »

Dat zal het inderdaad zijn! (Heb nooit mijn frets geteld tot vandaag..)😉
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door basloze fret »

RonC schreef: 22 aug 2018, 17:33 Juist, dus waarom 22 frets? I.p.v. 21?
Voor mij is 21 voldoende.
Correct. Was een verspreking inderdaad. Ik bedoel natuurlijk dat ik graag 21 frets ipv 20. Die hoge e daar gaat het om.

Bij gitaar overigens precies hetzelfde op een Fender strat heb je vaak maar 21 frets en dan mis je net de hoge d. Soms ook irritant. Waarom niet dat ene fretje meer? Op Deluxe uitvoeringen is dat meestal wel, waarom niet op alle modellen? Alleen maar om vintage correct te zijn? Qua constructie zou het niet veel uitmaken lijkt me.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door zomnius »

Ik denk dat een precision niet te verbeteren valt.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Kale kip »

basloze fret schreef: 22 aug 2018, 19:50
RonC schreef: 22 aug 2018, 17:33 Juist, dus waarom 22 frets? I.p.v. 21?
Voor mij is 21 voldoende.
Correct. Was een verspreking inderdaad. Ik bedoel natuurlijk dat ik graag 21 frets ipv 20. Die hoge e daar gaat het om.

Bij gitaar overigens precies hetzelfde op een Fender strat heb je vaak maar 21 frets en dan mis je net de hoge d. Soms ook irritant. Waarom niet dat ene fretje meer? Op Deluxe uitvoeringen is dat meestal wel, waarom niet op alle modellen? Alleen maar om vintage correct te zijn? Qua constructie zou het niet veel uitmaken lijkt me.
Op veel strats zitten toch ook 22 frets hoor. Met een gitaar heeft 22 frets wel nut overigens.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Green Goblin »

Ik vraag me af of de doornsee luisteraar überhaupt iets merkt van die 22 frets op een gitaar.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door JohnBoy »

Oh ja. Ingebouwde effecten. Steinberger had al een compressor in een bas, en ik geloof Burns een fuzz? En Korg deed ook iets met een basmerk? Bas zonder effecten is saai.
Laatst gewijzigd door JohnBoy op 22 aug 2018, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door basloze fret »

Kale kip schreef: 22 aug 2018, 21:15
basloze fret schreef: 22 aug 2018, 19:50

Correct. Was een verspreking inderdaad. Ik bedoel natuurlijk dat ik graag 21 frets ipv 20. Die hoge e daar gaat het om.

Bij gitaar overigens precies hetzelfde op een Fender strat heb je vaak maar 21 frets en dan mis je net de hoge d. Soms ook irritant. Waarom niet dat ene fretje meer? Op Deluxe uitvoeringen is dat meestal wel, waarom niet op alle modellen? Alleen maar om vintage correct te zijn? Qua constructie zou het niet veel uitmaken lijkt me.
Op veel strats zitten toch ook 22 frets hoor. Met een gitaar heeft 22 frets wel nut overigens.
Op de meeste Fender strats niet, zeker niet de meer vintage geïnspireerde modellen. Ach, ik heb me er al bij neer gelegd. Maar toch jammer dat op die manier je keuze beperkt wordt.

Waarom heeft op een gitaar die extra fret meer nut dan op een bas dan?
Plaats reactie