Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door JohnBoy »

esp schreef: 23 okt 2018, 09:07 Heb ff hier op het forum opgezocht over het uploaden van foto's, ik hoop dat het nu lukt;

Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden !! :)

Afbeelding

Afbeelding
Mooi basje hoor!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door basloze fret »

esp schreef: 23 okt 2018, 09:09 Pedullist, mij is aangeleerd precies in het midden van de vakjes.
Precies wat ik dacht en ook wou vragen. Speel eens precies op de lijntjes en kijk eens of het dan wel zuiver is. Zo niet, dan ligt het waarschijnlijk aan de intonatie. Maar ik vermoed dat het met op de lijntjes al goed zal zijn. Ben benieuwd.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Pedullist schreef: 23 okt 2018, 09:38 Dat verklaart een boel: op een fretloze bas zijn je vingers de fretten. Óp de lijntjes dus, of eigenlijk: zoveel mogelijk net tegen de lijntjes aan. Je zult dan nog steeds wel moeten corrigeren door je vinger wat te kantelen, schuiven of ietwat heen en weer te bewegen (vibrato).

Op een gefrette bas plaats je je vingers wel tussen de lijntjes (daar maakt het niet zoveel uit, de fret verkort de snaarlengte).
OMG dit is echt een ''eye-opener'' !!

Ik had vorige week een extreem drukke week, elke dag laat thuis (inclusief zondag).

Gisteren was ik vrij.
Ik heb, nadat ik ben opgestaan, gelijk maar ff 75 minuten gebasst op mijn nieuwe bas.

Pedullist, ik heb gedaan wat jij schreef, en... DIT IS HET !!

Het lukt me nu om vrij zuiver te spelen, mijn dank is zeer groot voor jouw bericht !!

Ik sprak vandaag een kennis van me, die ik lang niet gesproken had. Hij heeft veel ervaring met het bouwen/repareren van gitaren en basgitaren.

Hij adviseerde mij om wel een betere brug te kopen, (en de intonatie is ook niet goed zei hij) ik ben van plan om deze te bestellen;

Schaller Bass Bridge 3D-4 BC

Bovengenoemde kennis wil, als ik een nieuwe brug gekocht heb, deze wel voor mij op de bas monteren (en gelijk intoneren) :) .
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Rieno schreef: 23 okt 2018, 09:40
esp schreef: 23 okt 2018, 09:09 Ik kende deze basgitaar niet, is het (tegenwoordig) een zeldzaam exemplaar ?
Ibanez Blazers komen vaak voor hoor..zijn goede bassen, maar niet iets heel bijzonders.
OK, weet ik dat ook weer.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

deevit schreef: 23 okt 2018, 09:57 Mochten de open snaren ontstemmen; dat is normaal als er inderdaad nieuwe snaren op zitten. Daar zit nog behoorlijk rek in en het kan even duren voordat dat weg is. Verder, eens met Riempje, Pedullist en chaney (op de lijntjes spelen inderdaad!).
OK Thanx !!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Pedullist »

Fijn om te horen, esp! Nu begint de lange weg naar trefzeker zuiver spelen! :)
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

JohnBoy schreef: 23 okt 2018, 10:34
esp schreef: 23 okt 2018, 09:07 Heb ff hier op het forum opgezocht over het uploaden van foto's, ik hoop dat het nu lukt;

Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden !! :)

Afbeelding

Afbeelding
Mooi basje hoor!
Dank u Dank u !! :)
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

basloze fret schreef: 23 okt 2018, 11:00
esp schreef: 23 okt 2018, 09:09 Pedullist, mij is aangeleerd precies in het midden van de vakjes.
Precies wat ik dacht en ook wou vragen. Speel eens precies op de lijntjes en kijk eens of het dan wel zuiver is. Zo niet, dan ligt het waarschijnlijk aan de intonatie. Maar ik vermoed dat het met op de lijntjes al goed zal zijn. Ben benieuwd.
Basloze fret,

Jij ook bedankt voor je reactie !! :)
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Pedullist schreef: 30 okt 2018, 22:53 Fijn om te horen, esp! Nu begint de lange weg naar trefzeker zuiver spelen! :)
Nogmaals bedankt.

Ik ben leergierig, dus ik heb er vertrouwen in dat het (over een tijdje) wel goed komt! :)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door wombatboter »

Mijn eerste fretless bas was er zo eentje..identiek zelfs..
Meer dan een jaar voor gespaard..kostte toen 10.700 fr ( iets van een 265 euro).
Ik reed elke dag langs de etalage van de muziekwinkel om er naar te kijken..
what fools these mortals be
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Bijzonder verhaal, Wombatboter.

Wat ik vergeten was te vermelden:

Deze basgitaar is ouder dan mijzelf !!
(1 jaar ouder om precies te zijn).

Daardoor heb ik een soort van ''magisch gevoel'' als ik de bas vast pak en haar bespeel.

:) :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door basloze fret »

esp schreef: 30 okt 2018, 22:55
basloze fret schreef: 23 okt 2018, 11:00

Precies wat ik dacht en ook wou vragen. Speel eens precies op de lijntjes en kijk eens of het dan wel zuiver is. Zo niet, dan ligt het waarschijnlijk aan de intonatie. Maar ik vermoed dat het met op de lijntjes al goed zal zijn. Ben benieuwd.
Basloze fret,

Jij ook bedankt voor je reactie !! :)
Geen probleem. Dat is les 1 in het fretloos spelen. Ik denk dat iedereen hier je dat had kunnen vertellen. Fijn dat er niks mis is met de bas! Ik wens je veel speel plezier. Nu lekker meters maken.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Dank je !!

:) :)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door BassAgent »

esp schreef: 30 okt 2018, 22:50
Ik sprak vandaag een kennis van me, die ik lang niet gesproken had. Hij heeft veel ervaring met het bouwen/repareren van gitaren en basgitaren.

Hij adviseerde mij om wel een betere brug te kopen, (en de intonatie is ook niet goed zei hij) ik ben van plan om deze te bestellen;

Schaller Bass Bridge 3D-4 BC

Bovengenoemde kennis wil, als ik een nieuwe brug gekocht heb, deze wel voor mij op de bas monteren (en gelijk intoneren) :) .
Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet nodig is. Het is een loeidure brug en je bas gaat er echt anders van klinken. Dus als de huidige brug niet stuk is: niet vervangen. Intonatie kun je daarop ook wel instellen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Bedankt voor jouw input, ik zal er over nadenken.
Plaats reactie