Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Pellek »

Zeker niet vervangen, dat is zonde van je geld. Die brug is helemaal prima. Individuele zadels per snaar, prima te intoneren.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

BassAgent schreef: 31 okt 2018, 13:55
esp schreef: 30 okt 2018, 22:50
Ik sprak vandaag een kennis van me, die ik lang niet gesproken had. Hij heeft veel ervaring met het bouwen/repareren van gitaren en basgitaren.

Hij adviseerde mij om wel een betere brug te kopen, (en de intonatie is ook niet goed zei hij) ik ben van plan om deze te bestellen;

Schaller Bass Bridge 3D-4 BC

Bovengenoemde kennis wil, als ik een nieuwe brug gekocht heb, deze wel voor mij op de bas monteren (en gelijk intoneren) :) .
Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet nodig is. Het is een loeidure brug en je bas gaat er echt anders van klinken. Dus als de huidige brug niet stuk is: niet vervangen. Intonatie kun je daarop ook wel instellen.
Dat die brug duur is, maakt mij niet zoveel uit, ik heb een erg grote financiele meevaller, plus dat ik dat geld er wel voor over heb.
Ik heb deze bas nog maar net, maar ik weet NU AL dat ik deze nooit ga verkopen, dit is een bas voor het leven,
daarom wil ik er best in investeren.

Je schrijft, dat de bas echt ANDERS gaat klinken.
Is ''anders'' in dit geval dan ook slechter ??

@Pellek;

Zoals ik in deze post al schreef, ik heb het geld er best voor over.

Btw, ALS ik al een nieuwe brug ga kopen, wordt het definitief deze:

Babicz FCH4CH 4-String Bass Bridge Chrome
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Thunder »

Ik heb exact dezelfde basgitaar maar dan een gefrette versie. Ik zou echt niet weten wat er mis zou moeten zijn met de standaard brug, mits in goede staat. Het lijkt op de foto wel alsof de brug een klein beetje uit het lood staat tov de hals, dan zou een brug die zijwaarts te verstellen is wel wat helpen maar dat is denk ik meer optische winst.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

De standaard brug is in redelijke staat, gezien deze 36 jaar oud is.

Zou de Babicz FCH4CH 4-String Bass Bridge Chrome
niet een hele verbetering zijn ?
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Thunder »

Ik heb geen ervaring met die brug.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Green Goblin »

esp schreef: 01 nov 2018, 10:58 De standaard brug is in redelijke staat, gezien deze 36 jaar oud is.

Zou de Babicz FCH4CH 4-String Bass Bridge Chrome
niet een hele verbetering zijn ?
Kort en krachtig: Nee.

Je portemonnee gaat er wat van merken. Als je er zelf iets van gaat merken is dat waarschijnlijk psychologisch. Koop van die financiële meevaller nog een bas en laat deze origineel.

Ook beter als je hem weer gaat verkopen, die bassen die we nooit weer weg doen, hebben we allemaal al wel een keer gehad... :mrgreen:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door dr. Bassvibes »

Je gaat maar weinig merken van een andere brug, ik zou dit oudje lekker origineel laten!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door BassAgent »

esp schreef: 01 nov 2018, 10:58 De standaard brug is in redelijke staat, gezien deze 36 jaar oud is.

Zou de Babicz FCH4CH 4-String Bass Bridge Chrome
niet een hele verbetering zijn ?
Nee. Een nieuwe brug heb je eigenlijk alleen maar nodig als het exemplaar dat erop zit versleten/slecht/stuk is. Met zo'n zware brug krijg je misschien en heel klein beetje meer sustain, maar in mijn ervaring helpt zoveel metaal niet voor een mooie fretless sound.

En wat Green Goblin zegt: steek je meevaller in iets anders of houd 'm op de bank. Heb je het gevoel dat je iets mist qua sound op die bas? Nee? Lekker zo laten. Wat denk je te gaan verbeteren met een nieuwe brug?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Pedullist »

Ik zie niet echt een relatie tussen een high mass bridge en een slechtere klank voor fretloos. Maar goed, ik zou hem lekker laten zitten.

Zelf heb ik Hipshots op mijn Fenders, omdat ik bovenladers prettig vind. Verschil in geluid is minimaal (getest met opnames voor en na), edoch wel aanwezig.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door CaptainSlow »

ik heb er geen ervaring mee, maar die dure brug ziet er uit alsof die wat makkelijker in te stellen in.
De afstellingen in een standaard brug zijn wel lekker eenvoudig en minimaal, maar ook aan de armoedige en klungelige kant.

Maar voor mij is dat ook geen reden om een nieuwe te kopen.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door arjan »

Ik heb ook een blazer die ik wat opgeleukt heb, killer p-bass.
Gefeliciteerd
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Plaats reactie