Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Beste iedereen,

Op internet kwam ik deze bas tegen:

Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Ik kende deze bas niet, en wou wel eens een fretloze bas proberen, dus ik heb hem gekocht (uit Engeland).

Zal zo ff een paar foto's plaatsen.

Hier zijn mijn vragen:

- Gisteren is de bas gearriveerd. Na hem met een stem-apparaat gestemd te hebben, en er ongeveer een half uurtje op gespeeld te hebben,
klinkt hij redelijk vals.

In de advertentie stond:

''Everything functions as it should and the bass benefits from a fresh set of strings and a full set-up''

- Toch klinkt hij vals, heb ik nu echt een hele grote miskoop gedaan ?

- Kan dit komen door ouderdom ?

- Ik ben zelf helemaal niet handig, kan ik de valsheid laten verhelpen door de bas naar een professionele gitaar-reparateur te brengen ?

- Ik kende deze basgitaar niet, is het (tegenwoordig) een zeldzaam exemplaar ?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties

Groetjes.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Foto's zijn van de inmiddels verwijderder advertentie;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door esp op 23 okt 2018, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Rieno »

Tja, een vals klinkende fretloze bas...weet je zeker dat je zelf netjes genoeg speelt? ;)

Een volledige setup betekent ook dat de snaren even op hoogte moeten worden gesteld en natuurlijk dat de intonatie moet worden nagelopen. Vooral dat laatste kan zorgen dat ie op de eerste posities netjes gestemd kan zijn en dan verder op de hals niet helemaal meer zuiver klinkt, ook al zet je je vingers goed.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door chaney »

Ik denk niet dat je een grote miskoop hebt gedaan, tenzij de nek getordeerd is. Waarschijnlijk is je intonatie niet goed, dat komt dan door de afstelling van de brugzadels en/of de hals. Als je zelf niet heel handig bent kan een professionele gitaar-reparateur dat zeker verhelpen.
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Pedullist »

Snelle test voor octaafzuiverheid is:

- stem je G snaar zorgvoldig
- zet een bankpas op de 12e 'fret' (aannemende dat hij lijntjes heeft)
- kijk of de toon daar ook nog zuiver is, indien niet kun je bijstellen daar je zadeltje naar voren of achter te schroeven (stem elke keer daarna de losse snaar weer goed, plaats de bankpas weer terug en kijk wederom. Je bent even bezig).

Herhaal voor elke snaar

Een octaafzuiver instrument is ook bij fretloos van belang. Misschien nog wel meer, want je gaat je verkeerde gewoontes aanleren als het niet zo is. Hoe meer je fretloos speelt, hoe meer de juiste afstanden in je vingers komen. Natuurlijk moet je ook nog hier en daar snel corrigeren, maar octaaf-, kwartensprongen en dubbelklanken moet je echt voor 95% correct kunnen pakken.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Rieno schreef: 23 okt 2018, 08:08 Tja, een vals klinkende fretloze bas...weet je zeker dat je zelf netjes genoeg speelt? ;)
Ik weet dit vrij zeker, naast de positie-stippen op de hals, zijn er ook ehm...

''zichtbare markeringen waar normaal de frets zouden zitten''
(ik heb geen idee wat de officiele/muziektechnische term hier voor is.)
Rieno schreef: 23 okt 2018, 08:08 Een volledige setup betekent ook dat de snaren even op hoogte moeten worden gesteld en natuurlijk dat de intonatie moet worden nagelopen. Vooral dat laatste kan zorgen dat ie op de eerste posities netjes gestemd kan zijn en dan verder op de hals niet helemaal meer zuiver klinkt, ook al zet je je vingers goed.
Het is precies zoals jij schreef, op de eerste posities is ie netjes gestemd, en verder op de hals klinkt ie niet helemaal meer zuiver.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

chaney schreef: 23 okt 2018, 08:08 Ik denk niet dat je een grote miskoop hebt gedaan, tenzij de nek getordeerd is. Waarschijnlijk is je intonatie niet goed, dat komt dan door de afstelling van de brugzadels en/of de hals. Als je zelf niet heel handig bent kan een professionele gitaar-reparateur dat zeker verhelpen.
Heel erg bedankt voor de geruststelling, Chaney !! :)

Nee, de nek is niet getordeerd.

OK, ik denk dat ik maar even langs een professionele gitar-reparateur moet gaan.

PS. ik zie dat het uploaden van de foto's mislukt is, ik zal na m'n werk het opnieuw proberen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Rieno »

Dan zijn alle reacties tot nu het eens over het 'probleem': het is de intonatie. Je kunt je bas laten afstellen bij een gitaarzaak of een bouwer in de buurt, of het zelf leren doen (wat ik aan zou raden..even een zen-momentje is dat). Pedullist geeft hierboven al mooi aan hoe je de intonatie bijstelt :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft,
bedankt !

Ben nog steeds benieuwd of iemand het antwoord op mijn laatste vraag weet
(komt ie nog een keer)

- Ik kende deze basgitaar niet, is het (tegenwoordig) een zeldzaam exemplaar ?
Laatst gewijzigd door esp op 23 okt 2018, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Heb ff hier op het forum opgezocht over het uploaden van foto's, ik hoop dat het nu lukt;

Ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden !! :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Pedullist »

Waar zat je je vingers eigenlijk neer? Op het lijntje of er ergens tussen?
esp
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2016, 17:00

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door esp »

Pedullist, mij is aangeleerd precies in het midden van de vakjes.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Pedullist »

Dat verklaart een boel: op een fretloze bas zijn je vingers de fretten. Óp de lijntjes dus, of eigenlijk: zoveel mogelijk net tegen de lijntjes aan. Je zult dan nog steeds wel moeten corrigeren door je vinger wat te kantelen, schuiven of ietwat heen en weer te bewegen (vibrato).

Op een gefrette bas plaats je je vingers wel tussen de lijntjes (daar maakt het niet zoveel uit, de fret verkort de snaarlengte).
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door Rieno »

esp schreef: 23 okt 2018, 09:09 Ik kende deze basgitaar niet, is het (tegenwoordig) een zeldzaam exemplaar ?
Ibanez Blazers komen vaak voor hoor..zijn goede bassen, maar niet iets heel bijzonders.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Ibanez Blazer Bass Series Fretless 1982 Natural

Bericht door deevit »

Mochten de open snaren ontstemmen; dat is normaal als er inderdaad nieuwe snaren op zitten. Daar zit nog behoorlijk rek in en het kan even duren voordat dat weg is. Verder, eens met Riempje, Pedullist en chaney (op de lijntjes spelen inderdaad!).
Plaats reactie